اکیدنه (مورچه خوار خارپشت) با استفاده از حباب های خیس پوزه، خودش را در گرمای استرالیا خنک می نماید (تور ارزان استرالیا)

به گزارش سفر به مالزی، در یک روز گرم در صحراهای استرالیا، یک کوالا شاخه های خنک یک اکالیپتوس را در آغوش می گیرد، در حالی که یک وومبت در زیر زمین در لانه اش پنهان می گردد و یک کانگورو برای خنک کردن خود، بر روی رگ های خونی اش روی مچ دستش تف می نماید. نزدیک تر به ساحل، یک فوک خز روی صخره ها روی باله هایش ادرار می نماید.

اکیدنه (مورچه خوار خارپشت) با استفاده از حباب های خیس پوزه، خودش را در گرمای استرالیا خنک می نماید (تور ارزان استرالیا)

با تور ارزان استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

اکیدنه فرق دارد. برای خنک شدن، عرق نمی نماید، لیس نمی زند و ادرار نمی نماید. اما کاری که می تواند انجام دهد این است که حباب های خیس پوزه را از بینی خود خارج کند و این چیزی منحصر به فرد است.

محققان دانشگاه کرتین استرالیا نشان داده اند که این موجود خونسرد خاردار از بازدم برای پایین آوردن دمای بدن خود استفاده می نماید. این یافته ها البته در اکیدنه منقار کوتاه (Tachyglossus aculeatus) دیده شده، اما این احتمال وجود دارد که روش خنک سازی به وسیله سایر گونه های اکیدنه نیز همین باشد.

کریستین کوپر، اکوفیزیولوژیست از دانشگاه کرتین استرالیا ، بیشتر شرح می دهد : اکیدنه ها حباب هایی را از بینی خود بیرون می آورند و روی نوک بینی می ترکانند که آن را خیس می نماید.

همانطور که رطوبت تبخیر می گردد، خون آنها را خنک می نمایدو پس نوک بینی آنها به عنوان یک پنجره تبخیر عمل می نماید.

دانشمندان مدت هاست به این فکر می کردند که چگونه اکیدنه ها در آب و هوای گرم استرالیا زنده می مانند. مطالعات قبلی در آزمایشگاه نشان داده است که اکیدنه تحمل گرما نسبتاً کمی دارد و نباید در دمای بیش از 35 درجه سانتیگراد زنده بماند.

چند راه جالب برای خنک شدن این خونسردها وجود دارد. محققان برای آنالیز دمای 124 اکیدنه منقار کوتاه در طبیعت را با استفاده از دوربین های ترموگرافی مادون قرمز میزان گیری کردند. این تیم بعلاوه دمای محیط اطراف هر اکیدنه را ثبت کرد.

در بعضی از زمان های سال و در بعضی از منطقه ها استرالیای غربی، دما به 47 درجه می رد. اما دمای بدن اکیدنه های مورد مطالعه به طور مداوم زیر 30 درجه سانتیگراد باقی ماند.

گوش ها معمولاً داغ ترین قسمت بدن آنها هستند. نوک منقار (یا بینی) آنها از همه جالبتر است. در تصاویرفروسرخ، سطوح سرد به رنگ آبی مایل به بنفش خودنمایی می نمایند، در حالی که داغ ترین سطوح از قرمز تا نارنجی تا زرد متغیر است.

نقشه حرارتی رنگارنگ نشان می دهد که اکیدنه گرما را در ستون فقرات خود حفظ می نماید و گرما را از نواحی فاقد ستون فقرات مانند شکم و پاهای خود دور می نماید.

برای دفع گرما، حیوان فقط باید قسمت های زیرین خود را به در معرض هوا قرار بدهد یا آن ها را روی زمین خنک بکوبد. نوک منقار متفاوت عمل می نماید. در زیر نور مادون قرمز، تقریباً شبیه بینی کوچک آبی رودلف به نظر می رسد که خنکی نسبی آن را نشان می دهد.

درست زیر سطح نوک منقار یک سینوس پر از رگ های خونی قرار گرفته است. تبخیر رطوبت روی بینی، گرمای اضافی بدن دفع می گردد. پس نوک منقار اکیدنه های منقار کوتاه را به عنوان یک نوع پنجره تبخیری منحصر به فرد شناسایی می گردد.

در دمای بالا هم اکیدنه ها حباب های مخاطی را منفجر می نماید و به نوک منقار رطوبت می افزاید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1701

به "اکیدنه (مورچه خوار خارپشت) با استفاده از حباب های خیس پوزه، خودش را در گرمای استرالیا خنک می نماید (تور ارزان استرالیا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکیدنه (مورچه خوار خارپشت) با استفاده از حباب های خیس پوزه، خودش را در گرمای استرالیا خنک می نماید (تور ارزان استرالیا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید