ببک، شیک ترین و زیباترین منطقه در استانبول

به گزارش سفر به مالزی، محله ببک با زیبایی های طبیعی، ساختمان های تاریخی، هتل ها، کافه ها و رستوران های عالی و فروشگاه های معروف خود یکی از برترین محله های استانبول ترکیه محسوب می گردد. این محله در بخش اروپایی استانبول و در کنار تنگه بسفر واقع شده است و جزو ناحیه بشیکتاش است. ببک محله محبوب ثروتمندان استانبول است و اگر آخر هفته ها سری به این محله بزنید به سختی می توانید در بین ازدحام جمعیت تردد کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی محله ببک استانبول بپردازیم. با خبرنگاران همراه باشید تا با این محله محبوب و مجذوب کننده آشنا شویم.

ببک، شیک ترین و زیباترین منطقه در استانبول

تاریخچه محله ببک استانبول

تاریخچه محله ببک استانبول به گذشته های دور بازمی گردد. قبل از فتح استانبول، محله ببک یک روستای کوچک مخصوص ماهیگیران بود. پس از فتح شهر، روستای ببک به خاطر مجاورت با تنگه بسفر و داشتن آب و هوا و طبیعت عالی به مکانی برای تعطیلات تابستانی تبدیل شد.

در اواسط قرن نوزدهم میلادی، محله ببک به عنوان یک منطقه تفریحی تمام فصل شناخته شد و افراد از ملیت های مختلف در آن ساکن شدند. این افراد هر کدام بناهایی با معماری خاص در ببک ساختند و چهره ای متفاوت به این محله بخشیدند. در حال حاضر محله قدیمی اما لوکس ببک یکی از برترین محله های استانبول محسوب می گردد و رستوران ها و کافه های شیک و مدرن و فروشگاه های مجهز زیادی در آن ساخته شده اند.

ریشه نام محله ببک استانبول

درباره ریشه نام محله ببک استانبول دو دیدگاه وجود دارد. ببک (Bebek) در ترکی به معنای کودک است و این محله مانند کودکی آرام به نظر می رسد که در آغوش دریا خفته و منظره زیبایی به دو طرف تنگه بسفر دارد. اما بعضی ها معتقدند ببک مخفف شده بوگازین گوزببیگی به معنای مردمک چشم (Boğazın Gözbebeği) است. این نام به موقعیت خاص ببک در ساحل بسفر اشاره دارد.

جاذبه های محله ببک استانبول

جاذبه های محله ببک استانبول فقط شامل بارها، رستوران ها، بوتیک ها و گالری های پرزرق و برق نیستند و چندین مکان تماشای در این محله و یا در نزدیکی ببک وجود دارند که توصیه می کنیم حتماً در سفرتان به استانبول از آن ها بازدید کنید.

ساختمان کنسولگری مصر (Egyptian Consulate)

ساختمان کنسولگری مصر در محله ببک یک عمارت سفیدرنگ بزرگ کنار آب است که در سال 1902 برای امینه الهامی، مادر آخرین خدیو مصر (عباس حلمی) ساخته شد. این خانه بیشتر به عنوان اقامتگاه ها تابستانی مورداستفاده قرار می گرفت. در سال 1914 و پس از سرنگون شدن عباس حلمی، این عمارت به عنوان ساختمان سفارت به دولت مصر اهدا شد. در سال 1923 و پس از انتقال مرکز ترکیه به آنکارا، عمارت هم به ساختمان کنسولگری تنزل یافت. در حال حاضر این ساختمان یکی از زیباترین ساختمان های محله ببک است که در ساحل تنگه بسفر قرار گرفته است. این بنا با سبک آرت نوو و سقف مانسارد به وسیله معمار اتریشی آنتونیو لاسیاک (Antonio Lasciac) طراحی شده است. بعلاوه بنا در سال 2010 به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته است.

پارک تورکان سابانجی ببک (Türkan Sabancı Bebek Parkı)

پارک تورکان سابانجی ببک با نام سابق پارک ببک دارای منظره زیبایی از دریا و درختان انبوه صد ساله است و محل ایده آلی برای استراحت محسوب می گردد. این پارک از سال 1908 به بعد (پس از اعلام مشروطه) به یک پارک عمومی تبدیل شد. در سال 2008 بازسازی هایی به وسیله مؤسسه خیریه سابانجی در این مکان انجام شد که یکی از آن ها افزوده شدن 325 اصله درخت به پارک بود. در حال حاضر پارک تورکان سابانجی ببک دارای 16.000 مترمربع مساحت است که 8.800 مترمربع از آن به فضای سبز، 1.000 مترمربع از آن به زمین بازی بچه ها، 5.500 مترمربع از آن به مسیر پیاده روی و 820 مترمربع از آن به فضاهای مخصوص گردش حیوانات خانگی اختصاص پیدا نموده است.

مسجد ببک

مسجد ببک در کنار پارک تورکان سابانجی قرار گرفته است و در سال 1912 به وسیله معمار کمال الدین طراحی شده است. گاهی مردم محلی این مسجد را به نام کاخی که در گذشته در این منطقه قرار داشت مسجد همایون آباد می نامند. نقوش این مسجد زیبا برگرفته از معماری سلجوقی و عثمانی است.

عمارت کاوافیان (Kavafyan Mansion)

عمارت کاوافیان یکی از قدیمی ترین ساختمان های چوبی به جای مانده در استانبول است که قدمت آن به سال 1751 بازمی گردد. این عمارت برای کشتی سازان ارمنی ساخته شده بود؛ اما متأسفانه امروزه به حال خود رها شده و در حال نابودی است.

موزه آشیان (Aşiyan Müzesi)

موزه آشیان یکی دیگر از جاذبه های محله ببک استانبول است که زادگاه شاعر معروف ترک توفیک فیکرت بوده و امروزه به موزه ادبی تغییر کاربری داده است. توفیک فیکرت در بین سال های 1906 تا 1915 در خانه زندگی می کرد. در سال 1940 خانه به وسیله شهرداری استانبول خریداری و به موزه تبدیل شد. در حال حاضر علاوه بر آثار توفیک فیکرت آثار ادبی دیگر شاعران ترکیه هم در این موزه نگهداری می شوند.

پل بسفر

پل بسفر نه یکی از برترین تماشای های محله ببک است که بخش آسیایی و اروپایی استانبول را به یکدیگر متصل می نماید. طول این پل 1.560 متر و ارتفاع آن 105 متر است و می توان از روی آن منظره زیبای دریا و محیط اطراف را تماشا کرد.

قلعه روملی (Rumeli Fortress)

قلعه روملی در سال 1452 به دستور سلطان مهمت دوم فقط طی 4 ماه ساخته شد. این قلعه اولین ساختمان عثمانی در استانبول است که برای یاری به محاصره شهر بیزانس ساخته شده بود. یک سال بعد پس از ساخته شدن قلعه روملی یعنی در سال 1453، قسطنطنیه یا استانبول سقوط کرد و به دست عثمانی ها افتاد. قلعه روملی در سمت اروپایی شهر استانبول، در محله ببک و روبروی تنگه بسفر قرار گرفته است.

کافه ها و رستوران های محله ببک استانبول

کافه ها و رستوران های محله ببک استانبول از برترین مکان هایی هستند که می توانید در آن ها وعده های غذایی یا نوشیدنی های دلخواهتان را نوش جان کنید. ببک قهوه (Bebek Kahve)، ذو ببک کورو قهوه سی (Bebek Koru Kahvesi) و کافه و رستوران روملی کاله (Rumeli Kale) برای صرف صبحانه کاملاً ایده آل هستند. در صورتی که قصد داشتید قهوه بنوشید و یا عصرانه بخورید بهتر است به کاپ آف جوی (Cup of Joy) بروید. بعلاوه برای علاقه مندان به بستنی، بستنی فروشی مینی دوندورما (Mini Dondurma) برترین است.

تفریحات محله ببک در استانبول

تفریحات محله ببک در استانبول شامل خرید، کافه گردی و رستوران گردی، قدم زدن در کنار تنگه بسفر و بازدید از بناهای تاریخی این محله است. منظره پل بسفر پس زمینه ای عالی برای عکس ها محسوب می گردد و می توانید عکس های بسیار زیبایی را در این منطقه به ثبت برسانید.

در صورتی که علاقه مند باشید از روی آب محله ببک را تماشا کنید می توانید سوار قایق های تفریحی فانتزی شوید و از تماشا منظره اطراف لذت ببرید. امکان اجاره دوچرخه هم در این محله وجود دارد و با توجه به سنگ فرش بودن امتداد رودخانه بسفر، دوچرخه سواری در این مکان برای علاقه مندان بسیار لذت بخش خواهد بود. بعلاوه اگر از علاقه مندان به پیاده روی باشید کفش مناسب بپوشید و از محله ببک به محله اورتاکوی (Ortakoy) بروید. بخش زیادی از این مسیر 3.5 مایلی در امتداد ساحل قرار گرفته است و یک مسیر پیاده روی مجذوب نماینده به شمار می رود.

دسترسی به محله ببک استانبول

محله ببک استانبول در منطقه بشیکتاش و در بخش اروپایی تنگه بسفر قرار گرفته است و به وسیله چند محله به نام های اتیلر (Etiler)، روملی حیصاری (Rumelihisarı) و آرناووت کوی (Arnavutkoy) احاطه شده است. برای دسترسی به محله ببک استانبول می توان از خودروی شخصی، اتوبوس، تاکسی و یا مترو استفاده کرد. اما برترین راه برای رسیدن به این محله استفاده از مترو است. ایستگاه های مترو اتیلر یا دانشگاه بوغازایچی در خط M6 مترو، فاصله کمی تا ببک دارند.

با توجه به شلوغ بودن محله ببک در آخر هفته ها و بعضی از ساعات روز، معمولاً اوبر (Uber) بسیار گران است و اتوبوس وسیله نقلیه مناسب تری برای رسیدن به مقصد محسوب می گردد. برای سوارشدن به اتوبوس های شهر استانبول باید استانبول کارت (Istanbul Kart) تهیه کنید. این کارت ها از کیوسک های ایستگاه های مترو قابل تهیه هستند. بعلاوه برای دسترسی به محله ببک می توان از قایق هایی که بر روی رودخانه تردد می نمایند و از کنار ببک می گذرند، استفاده کرد. بعضی از این قایق ها دارای صبحانه رایگان هستند و به بازدیدنمایندگان فرصت می دهند زیبایی های محله ببک را از روی آب تماشا نمایند.

آدرس محله ببک استانبول: استانبول، منطقه بشیکتاش، محله ببک

سخن پایانی درباره محله ببک استانبول

در این مقاله محله ببک استانبول را معرفی کردیم. همان طور که گفته شد این محله لوکس و قدیمی یکی از برترین و البته شلوغ ترین محله های شهر استانبول است و قدمت آن به چند قرن پیش بازمی گردد. محله ببک پر از کافه ها و رستوران های شیک و مراکز خرید لوکس است و یک مکان عالی برای گشت و گذار محسوب می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1827

به "ببک، شیک ترین و زیباترین منطقه در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببک، شیک ترین و زیباترین منطقه در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید