اولین جراحی روباتیک از راه دور با دستگاه ایرانی انجام شد

به گزارش سفر به مالزی، اولین جراحی روباتیک از راه دور در ایران با سامانه جراحی از راه دور بومی صبح امروز در بیمارستان های امام خمینی (ره) و سینا انجام شد.

اولین جراحی روباتیک از راه دور با دستگاه ایرانی انجام شد

فرآیند این جراحی روباتیک از راه دور در مرکز آموزش های مهارت های پیشرفته بالینی ایران مستقر در (بیمارستان امام خمینی و بیمارستان فوق تخصصی سینا) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر سعید سرکار رئیس مرکز رشد پزشکی تجهیزات پیشرفته انجام شد.

بعلاوه این جراحی بر روی یک سگ (عمل وازکتومی) به وسیله دکتر طالب پور مستقر در بیمارستان سینا انجام شد.

فاصله این دو بیمارستان از هم 7 کیلومتر است که عمل جراحی با استفاده از شبکه ماهواره ای 5G از راه دور انجام شد.

عملکرد این روبات به گونه ای است که به وسیله یک مانیتور و دو بازوی رباتیک، عمل جراحی روی سگ انجام می گردد. این ربات دارای یک کنسول جراحی است که جراح با قرار گرفتن در پشت آن و استفاده از دو بازوی رباتیک، امکان کنترل و راهنمایی جراحی از راه دور را دارد. بعلاوه در کنار این کنسول، یک مانیتور قرار گرفته که تصویر عمل جراحی را برای جراح تعیین می نماید. جراح با استفاده از این سامانه به وسیله یک پدال و دو بازوی روباتیک، جراحی را کنترل می نماید.

در این عمل جراحی که با استفاده از بازوهای رباتیک انجام می گردد، اندازه آسیب به بافت های سالم و دوره نقاهت فرد و خون ریزی آن کاهش یافته است.

تنها یک نمونه آمریکایی از این روبات وجود دارد و آمریکا تنها کشوری است که توانسته تا به امروز این سامانه روباتیکی را به مرحله تجاری سازی برساند.

به گفته محققان شرکت دانش بنیان تولیدکننده سامانه جراحی از راه دور ایرانی، اگر این روبات به مرحله تجاری سازی برسد، پس از آمریکا دومین کشور سازنده این ربات ها خواهد بود.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1248

به "اولین جراحی روباتیک از راه دور با دستگاه ایرانی انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین جراحی روباتیک از راه دور با دستگاه ایرانی انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید