اسفندیاری پور: نرخ خرید تضمینی گندم باید بازبینی گردد

به گزارش سفر به مالزی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به افزایش هزینه های فراوری و همچنین قیمت گندم در کشور های همسایه، قیمت خرید تضمینی نیازمند بازبینی است.

اسفندیاری پور: نرخ خرید تضمینی گندم باید بازبینی گردد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، اسماعیل اسفندیاری پور گفت: قیمت در ایجاد انگیزه برای فراوری گندم عامل بسیار مؤثری است که موجب می گردد کشاورز روی مزرعه خود سرمایه گذاری کند و با استفاده از بهترین نهاده ها فراوری خود را افزایش دهد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به افزایش هزینه های فراوری و همچنین قیمت گندم در کشور های همسایه و برای ترغیب کشاورزان برای کشت این محصول، قیمت خرید تضمینی احتیاجمند بازبینی است.

وی گفت: در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم هر چند نسبت به گذشته بهبود یافته است، اما با توجه به قیمت این محصول در بازار های جهانی و افزایش هزینه فراوری در کشور احتیاجمند تجدید نظر است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اضافه نمود: برای اینکه گندم به مصرف انسانی برسد، قیمتش باید از محصولات رقیب، چون جو و ذرت بیشتر باشد، ولی در حال حاضر قیمت گندم از جو کمتر است ضمن اینکه در کشور های همسایه قیمت گندم و آرد 45 درصد از ایران گران تر است که همین موضوع انگیزه قاچاق را فراهم می نماید.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه رقم دقیقی از میزان قاچاق این محصول در دست نیست، گفت: برای اینکه گندم وارد سیلو گردد و به جای دیگر نرود و کشاورز انگیزه فراوری داشته باشد، باید قیمت خرید تضمینی این محصول به گونه ای باشد که نرخ تورم و دیگر مولفه ها در آن دیده گردد و کاشت گندم برای کشاورزان به صرفه باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته از کشاورزان 8 میلیون و 200 هزار تن خرید تضمینی و 310 هزار تن خرید توافقی گندم صورت گرفت، گفت: احتیاج کشور برای تأمین محصولات وابسته به گندم همین میزان است و واردات اجرا شده برای تأمین ذخایر راهبردی است و اگر کشاورزان مورد حمایت قرار گیرند همچنان احتیاج کشور به گندم از داخل کشور تأمین می گردد و همچنین این امکان وجود دارد که عملکرد در واحد سطح نیز افزایش یابد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه آخرین برآورد ها نشان می دهد که سال گذشته 13 میلیون و 550 هزار تُن برداشت گندم اجرا شده است، گفت: خوشبین هستیم که سال زراعی پیش رو هم جزو سال های خوب باشد و فراوری گندم نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی اضافه نمود: با توجه به اقدامات اجرا شده فرایند رو به رشد فراوری گندم ادامه دارد و می توانیم بگوییم که در حال حاضر به پایداری فراوری رسیده ایم، ولی حفظ این شرایط و اجرای برنامه خوداتکایی گندم احتیاج به حمایت و مشخص قیمت تضمینی مناسب برای این محصول داریم.

اسفندیاری پور گفت: میانگین خرید تضمینی سه سال 90، 91 و 92، 4 میلیون و 80 هزار تن بود در حالی که این رقم در هفت سال اخیر به 9 میلیون تن رسیده و این دستاورد بزرگی است که برای حفظ و بهینه شدن آن باید کوشش مضاعف صورت پذیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 904

به "اسفندیاری پور: نرخ خرید تضمینی گندم باید بازبینی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسفندیاری پور: نرخ خرید تضمینی گندم باید بازبینی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید