استرس خانواده مدت زمان استفاده از صفحه نمایش در بچه ها نوپا را افزایش می دهد

به گزارش سفر به مالزی، خبرنگاران/خراسان رضوی نتایج تحقیق جدید نشان می دهد، نشان دادن فیلم یا کارتون به نوزادان و بچه ها نوپا در هنگام تغذیه بیانگر اقدام والدین برای کاهش استرس درون خانواده است.

استرس خانواده مدت زمان استفاده از صفحه نمایش در بچه ها نوپا را افزایش می دهد

بر اساس گزارش مدیکال نیوز، قرار دریافت در معرض صفحه نمایش در کودک زمانی است که به صورت انفعالی یا فعالانه با تلویزیون، ویدئو یا صفحه نمایش دیگری درگیر گردد. محققان به آنالیز عوامل مرتبط با این مورد از جمله سن کودک، مدت زمان استفاده از صفحه نمایش، محتوای صفحه نمایش در زمان تغذیه و غیر از آن را آنالیز کردند.

درحالی که بعضی از مطالعات تأثیر مثبت تبادل نظرهای ویدیوئی در بچه ها بسیار خردسال زیر 18 ماه را مثبت نشان می دهند اما در بعضی دیگر از تحقیقات تأثیرات منفی آن با مسائل مربوط به رشد طبیعی، اجتماعی، عاطفی، زبانی و شناختی بیان شده است.

این تحقیق به منظور یافتن ارتباط بین میزان زمانی که کودک خردسال در معرض صفحه نمایش قرار گرفته است، یا استفاده از صفحه نمایش در موقع تغذیه و همچنین زمان استرس فرد یا خانواده طراحی شده است.

حدود 1100 کودک شرکت نماینده در این تحقیق بین 7 تا 18 ماه بودند و تقریبا تعداد فرزندان والدین شرکت نماینده در این تحقیق نیز برابر بود. همه بچه ها سالم و همه خانواده ها انگلیسی زبان بودند و مدت زمان تحقیق اول آوریل 2019 تا 31 ژوئن 2019 بود.

پرسشنامه ها توسط والدین تکمیل شدند و سوالات آن مربوط به میزان استرس والدین، هر نوع ویژگی منفی کودک، محیط رشد جسمی، اجتماعی خانواده و درآمد خانواده بود.

از والدین خواسته شده بود که کودک در اتاقی با هر صفحه نمایش روشن یک روز در هفته و همچنین آخر هفته قرار گیرد. همچنین از آنان پرسیده شد که در این زمان کودک در یک اتاق با صفحه نمایش روشن چه میزان وعده غذایی مصرف می نماید.

نتایج نشان داد، در 92 درصد از شرکت نمایندگان، مادر پاسخ دهنده بود و 62 درصد آنان اروپایی بودند. از کسانی که درآمد خانوار خود را گزارش نموده اند نیز تقریبا 90 درصد بیش از 60هزار دلار کانادا در سال درآمد داشتند. تقریبا 95 درصد این افراد فارغ التحصیل دانشگاه بودند و بیش از 83 درصد مادران شاغل بودند. بیش از نیمی از آنان فقط یک فرزند در خانه داشتند و متوسط سن کودک حدود 12 ماه بود.

محققان دریافتند طی یک هفته 75 درصد از بچه ها از صفحه نمایش استفاده کردند و میانگین استفاده آنان بیش از 400 دقیقه یا تقریبا 7 ساعت در هفته بود. میزان قرار دریافت کل شرکت نمایندگان 225 دقیقه یعنی کمتر از 3.6 ساعت در هفته اعلام شد.

قرار دریافت در معرض صفحه نمایش در زمان تغذیه حدود 37 درصد گزارش شده که به طور میانگین 4.4 وعده غذایی یا میان وعده در هفته را شامل شده است. این دامنه بسیار عظیم بود و از 0 تا 28 وعده غذایی یا میان وعده در مقابل صفحه نمایش ثبت شده است.

بچه ها عظیم تر 1.4 برابر بیشتر از بچه ها کوچک تر در معرض قرار دریافت مقابل صفحه نمایش بودند. 43 درصد اختلاف قرار دریافت در معرض صفحه نمایش بین گروه سنی 7 تا 12 ماهه و گروه سنی 13 تا 18 ماهه وجود داشت.

هنگامی که والدین استرس گزارش نموده بودند، بچه ها بیشتر در معرض صفحه نمایش قرار داشتند. میانگین میزان قرار دریافت در معرض صفحه نمایش در بچه ها با استرس والدین 62 و در بچه ها بدون استرس والدین 59 بود. علاوه بر این، با افزایش استرس والدین، زمان استفاده از صفحه نمایش 6 درصد در هر 14 دقیقه استفاده بیشتر شد.

نتایج مرتبط با درآمد والدین در این تحقیق نشان داد، درآمد بالای 60هزار دلار کانادا در سال با افزایش 26 درصدی استفاده از صفحه نمایش افزایش می یابد، اما والدین کم درآمد اجازه می دهند بچه ها آنان 108 دقیقه بیشتر از صفحه نمایش در هفته استفاده نمایند.

در خصوص تغذیه نیز تعیین شد که از هر سه کودک یک کودک در هنگام تغذیه از صفحه نمایش استفاده می نماید. بچه ها عظیم تر در تماشای صفحه نمایش تقریبا 80 درصد اختلاف با گروه سنی کمتر داشتند و این میزان در گروه سنی 7 تا 12 ماهه 33 درصد و در گروه دیگر 49 درصد بود.

بچه ها خانواده های کم درآمد 2.5 برابر خانواده های با درآمد بالا 2.5 احتمال غذا خوردن در مقابل صفحه نمایش داشتند.

استرس والدین با افزایش گرایش بچه ها کوچک تر به استفاده از صفحه نمایش همراه بود. بعضی از دلایل ممکن است این باشد که مادران صفحه نمایش را راهی امن و مقرون به صرفه برای حواس پرتی یا جلب توجه بچه ها در هنگام انجام کار خودشان یا آرام کردن فرزندان خود یا جلوگیری از بحث و تبادل نظر یا موقعیت های ناخوشایند در خانواده می دانند. به همین دلیل بعضی صفحه نمایش را دایه دیجیتال نامیده اند.

شاید دیگران به نتایج این تحقیق به دلیل گزارش والدین انتقاد داشته باشند اما این مطالعه شامل والدین با تحصیلات بالا است. بااین حال، اطلاعات دقیق در خصوص زمان استفاده از صفحه نمایش در هنگام غذا خوردن و ارزیابی عوامل استرس زا متعدد و روش آماری نتایج را قابل اعتماد می نماید.

این نتایج نشان می دهد که اجازه دادن به بچه ها کمتر از دو سال، در استفاده از صفحه نمایش عملی فراگیر است و دلایل متعددی دارد اما محققان به والدین توصیه می نمایند والدین روش های جایگزین دیگری در برخورد با بچه ها استفاده نمایند تا تأثیرات منفی استفاده از صفحه نمایش در بچه ها کاهش یابد.

نتایج این تحقیق در JAMA Network Open منتشرشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 404

به "استرس خانواده مدت زمان استفاده از صفحه نمایش در بچه ها نوپا را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس خانواده مدت زمان استفاده از صفحه نمایش در بچه ها نوپا را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید