ابتلا به کرونا؛ شو ترامپ یا شوک به کمپین ترامپ؟

به گزارش سفر به مالزی، دونالد ترامپ جمعه خبر ابتلای خود به ویروس کرونا را اعلام کرد که این موضوع سوالات زیادی را از همان ابتدا در قبال واقعی یا نمایشی بودن آن و همچنین تاثیرات کنونی و آینده سیاسی چنین خبری پیش رو گذاشته است.

ابتلا به کرونا؛ شو ترامپ یا شوک به کمپین ترامپ؟

به گزارش خبرنگاران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، صبح جمعه و درست یکماه قبل از برگزاری انتخابات خبر ابتلای خود به ویروس کرونا را اعلام کرد.

او در صفحه شخصی خود در توییتر حدود یک بامداد به وقت محلی این خبر را اعلام کرد. اما عده ای در شبکه های اجتماعی و رسانه ها درباره صحت این خبر اعلام تردید کردند.

آناند گیریداراداس، سردبیر مجله تایم که هر از گاهی برای روزنامه نیویورک تایمز هم مقاله می نویسد، در توییتی به جای آنکه بنویسد ترامپ به کرونا مبتلا شده، نوشت: رئیس جمهور می گوید که نتیجه آزمایش کرونای او مثبت است.

او در توییت دیگری نوشت از کجا معلوم که این درست است؟

جلانی کوب، نویسنده نشریه نیویورکر و استاد دانشگاه کلمبیا در توییتی در این خصوص نوشت که نمی شود بر اساس یک توییت از او (ترامپ) این را درست دانست. کوب در توییت دیگری نوشت اینکه کسی مکرر عادت به دروغگویی دارد، در سِمت ریاست جمهوری بنشیند، همین مشکل را دارد. او نامه ای جعلی را درباره شرایط سلامتی خود در انتخابات 2016 ارائه کرد. هیچ دلیلی برای باور کردن حرف درباره هیچ چیزی وجود ندارد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: برخی معتقدند که اعلام این خبر توسط رئیس جمهور می تواند بهانه ای برای تعویق انتخابات و لغو مناظره های بعدی انتخابات ریاست جمهوری باشد، چونکه او در نظرسنجی ها عقب است.

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته برگزار گشت و بر اساس برخی نظرسنجی ها جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات پیروز این مناظره بود. مناظره اول حتی جایگاه بایدن در ایالات های خاکستری(BattleGrounds) را نیز بهبود بخشید.

بر اساس نظرسنجی مورنینگ کانسالت، پولیتیکو که فردای مناظره برگزار گشت، 50 درصد از کسانی که مناظره را تماشا کردند گفتند که بایدن عملکرد بهتری داشت. 34 درصد گفتند که ترامپ عملکرد بهتری داشت. 16 درصد هم گفتند که نمی دانند یا نظری ندارند.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: برخی از افرادی که درباره خبر ترامپ تردید دارند، گفتند که به دلیل انتشار اطلاعات غلط و منحرف کننده [توسط ترامپ ] درباره ویروس کرونا در گذشته، آنها نمی توانند حرف او را باور کنند.

محققان دانشگاه کورنل هفته گذشته نتیجه تحقیقی را منتشر کردند که نشان می دهد آقای ترامپ بزرگترین مسبب انتشار اطلاعات کذب و منحرف کننده درباره ویروس کرونا بوده است. بر اساس این تحقیق، نام ترامپ در حدود 38 درصد از گفتگوهای مربوطه به ارائه اطلاعات غلط ذکر شده بود.

بنابراین عده ای معتقدند که خبر ابتلای ترامپ به کرونا در اصل یک شو و نمایش است که شوک به فضای انتخاباتی در آمریکا را دنبال می کنند. برخی از رسانه ها و افراد در شبکه های اجتماعی از این اتفاق به عنوان شگفتی اکتبر یاد می کنند؛ چرا که چنین خبری می تواند برای روزهای پیاپی در در صدر رسانه های آمریکایی و جهان باشد. و از طرف دیگر از موج نقدها انتخاباتی علیه ترامپ بکاهد. ترامپ سپس می تواند پس از بهبودی از کرونا، ژست پیروز و قهرمان به خود گیرد و بگوید که همانگونه که خودش کرونا را پشت سر گذاشت، آمریکا نیز از سد این ویروس عبور خواهد کرد.

اما نقطه مقابل این تحلیل نیز وجود دارد. عده ای با اشاره به تبعات جدی این خبر معتقدند که ابتلای ترامپ می تواند واقعی و جدی باشد.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، ترامپ در 34 مقطع گفته است که کرونا از بین خواهد رفت. او در مناظره اول خود هم در مورد بهتر شدن اوضاع سخن گفت. اینکه او الان مبتلا به کرونا شود، می تواند استدلال خودش را تضعیف کند و به عبارتی، رای دهندگان دیگر به وعده های او به خوبی اعتماد نخواهد کرد.

نکته دیگر این است که جبهه دموکرات سعی می کند از ترامپ چهره ای غیرمنطقی و غیرمدبر ارائه کند که شایستگی رهبری آمریکا در زمان بحران را ندارد. ماسک نزدن ترامپ بارها سوژه رسانه ها و مقامات دموکرات بوده است. این موضوع در مناظره اول هم مطرح شد، به همین دلیل ترامپ ماسک را در حین مناظره از جیب خود در آورد و نشان داد که او هم ماسک دارد و قائل به مراقبت های توصیه شده است. اما ابتلای ترامپ به کرونا، دوباره این گمانه را در افکار عمومی تقویت می کند که رئیس جمهوری در مقابله شخصی و ملی با بحران کرونا سهل انگاری می کند و ابتلای شخص او نشان می دهد که او این پاندمی را جدی نگرفته است. این استدلال در نقطه مقابل گمانه ساختگی بودن ابتلای ترامپ به کرونا واقع شده است.

علاوه بر این مشاوران کمپین انتخاباتی ترامپ می گویند که آنها در مورد برنامه های مربوط به رقابت های انتخاباتی، جذب حمایت های مالی در حال تجدید نظر و بازتنظیم هستند و ابتلای ترامپ به کرونا بسکمک از برنامه ها را تحت الشعاع قرار داده است.

ترامپ پس از مبتلا شدن به کرونا و انتقال به بیمارستان، در سکوت بوده است و این موضوع کارکنان کاخ سفید و کارکنان کمپین انتخاباتی او را در سردرگمی برده است. چنین سردرگمی آن هم در آستانه برگزاری انتخابات به نفع تیم ترامپ به نظر نمی رسد.

البته گروه اول که در مورد صحت خبر تشکیک می کنند، معتقدند که برای باور پذیر بودن شوک، شرایط باید واقعی باشد.

اما اگر ترامپ مبتلا به کرونا باشد، یا چند روز تحت مراقبت خواهد بود و بعد به صورت آنلاین ارتباط برقرار خواهد کرد. در غیر این صورت و در صورت طولانی تر شدن مراقبت های ویژه از وی، مایک پنس، معاون او هدایت امور را به عهده خواهد گرفت.

در آمریکا هر اتفاقی برای رئیس جمهور بیفتد، معاون او جایگزین او شده و به جای رئیس جمهور ایفای نقش می کند تا خود رئیس جمهور بهبود پیدا کند یا اینکه انتخاباتی آینده در موعد خود برگزار شود.

هر چند که مرگ ترامپ به دلیل برخورداری او از بالاترین امکانات پزشکی و شدیدترین مراقبت های ممکن، احتمال بالایی ندارد، اما این گزینه بعید هم نیست. مرگ ترامپ به واسطه سن - 74 سال - اضافه وزن و جنسیت تا حدود کمی محتمل است. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های واگیردار آمریکا، حدود 8 درصد از افراد 65 تا 74 ساله بر اثر کرونا جان خود را از دست می دهند. در فاصله سنی 75 تا 84 این عدد بالاتر و حدود 18 درصد است. در این میان مردان، نسبت به زنان و همچنین افراد دارای اضافه وزن شانس بالاتری برای انتقال به مراقبت های ویژه و از دست دادن جان خود دارند.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، ترامپ معمولا ورزش نمی کند و برعکس سبزیجات، علاقه زیادی به خوردن فست فود دارد. به همین دلیل او از پیش زمینه خوبی برای مواجهه با کرونا برخوردار نیست.

موارد فوق نشان می دهد که آمریکا در این روزها، شرایط حساسی را سپری می کند. چه ابتلای ترامپ صحت داشته باشد یا نداشته باشد، می تواند تاثیری مهم بر شرایط جاری در این کشور بگذارد؛ از این جهت که به ترامپ کمک کند، یا بهانه ای برای او به منظور به تعویق انداختن یا مسئله دار کردن فرایند برگزاری انتخابات شود.

اگر هم ابتلای او به کرونا واقعی باشد، آینده سلامت او و تاثیر غیبت یکی دو هفته ایش می تواند تاثیر خود را داشته باشد. ابتلای ترامپ حتی می تواند تاثیرات فراملی داشته باشد و او پس از بهبودی احتمالی، احتمالا سیاست تندتری را در قبال چین اتخاذ خواهد کرد؛ چرا که او در آستانه انتخابات، سیاست چین ستیزی خود را پررنگ تر کرده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 799

به "ابتلا به کرونا؛ شو ترامپ یا شوک به کمپین ترامپ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلا به کرونا؛ شو ترامپ یا شوک به کمپین ترامپ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید