آیا شیر غنی شده سلامتی بخش تر از شیر معمولی است؟

به گزارش سفر به مالزی، شیر غنی شده تأثیرات مثبتی بر سلامت دارد. این مقاله شیر غنی شده همراه با مصارف آن را شرح می دهد.

آیا شیر غنی شده سلامتی بخش تر از شیر معمولی است؟

برگرفته از سایت نوترینیت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

شیر غنی شده تأثیرات مثبتی بر سلامت دارد. این مقاله شیر غنی شده همراه با مصارف آن را شرح می دهد.

شیر یکی از برترین منابع طبیعی از مواد مغذی است که از حیوانات بدست می آید. علاوه بر محصولات تهیه شده از شیر مانند خامه، ماست، باترمیلک، کره و پنیر، ما بعلاوه چندین محصول ارزشمند مانند لاکتوز، کازئین، پروتئین وی (whey) و شیر غلیظ شده از آن بدست می آوریم. شیر غنی شده در شاخه مراقبتهای بهداشتی و محصولات غذایی یک مفهوم نسبتاً تازه به شمار میرود. شما می توانید شیر معمولی را با شیر غنی شده جایگزین سازید. می توانید پودر شیر معمولی را به شیر خامه کامل افزوده و به عنوان شیر غنی شده استفاده کنید.

شیر غنی شده چیست؟

طبق تعریف استانداردی که از شیر غنی شده به عمل آمده است، این شیر، شیر پاستوریزه است که با یک یا چند ماده مغذی غنی شده باشد. این مواد مغذی معمولاً بعضی ویتامینهای مهمی مانند ویتامین A و D را شامل می گردد که در 400 واحد بین الملل در کوارت (حدود یک لیتر) استاندارد شده اند. طبق تعریف مشابه، شیر غنی شده، شیری است که با افزودن مواد معدنی و مواد مغذی مضاعف به ویژه ویتامین A، ویتامین D، و ویتامین B کمپلکس مقوی تر شده است. بعلاوه می توانید شیر غنی شده با کلسیم را که بعلاوه حاوی مقادیری آهن است را بیابید. برای بدست آوردن شیر غنی شده، شیر کامل معمولی (یک فنجان 80 اونسی) در اندازه حدوداً 100 واحد (IUs) غلیظ شده غنی سازی می گردد.

موارد استفاده از شیر غنی شده

شما می توانید شیر معمولی را با شیر غنی شده جایگزین سازید. می توانید پودر شیر معمولی را به شیر خامه کامل افزوده و به عنوان شیر غنی شده استفاده کنید. این شیر را جهت تهیه قهوه، چای و نوشیدنی شکلاتی استفاده نمایید. بعلاوه می توانید جهت تهیه سس (بجای استفاده از آب) در سوپ های کنسروی استفاده نموده، و جهت تهیه کاستارد با پوره سیب زمینی و پنیر مخلوط کنید. رویهمرفته، می توانید از این شیر درست همانطور که از شیر کامل معمولی استفاده می کنید، استفاده کنید. چنانچه در مورد مقدار کالری آن نگران هستید، در این صورت می توانید از شیر غنی شده بدون چربی استفاده کنید که همان مواد مغذی را بدن افزودن بر کالری به شما می بخشد. بجای استفاده از شیرهای آماده، پودرهای خاصی در بازار وجود دارد که می توانید به شیر معمولی افزوده و آن را غنی سازید.

انواع شیر غنی شده

همه ما علاوه بر مصرف شیر بدست آمده از منابع حیوانی مانند گاو، بز، گوسفند و شتر بعلاوه شیر تهیه شده از منابع گیاهی مانند شیر سویا، شیر برنج، شیر بادام، شیر بادام زمینی و غیره را هم مصرف می کنیم. تمام این انواع شیر بعلاوه به شکل غنی شده وجود دارند. این واقعیت تمامی انواع این شیرها را مفیدتر می سازد. به عنوان مثال، شیر برنج غنی شده عمدتاً بخاطر محتوای کربوهیدرات بالای خود مورد استفاده قرار می گیرد. شیر برنج موجود در بازار اغلب با کلسیم، آهن، فولات، ویتامین A، ویتامین D، و ویتامین B کمپلکس غنی سازی می گردد. با این حال، افرادی که نسبت به برنج دچار عدم تحمل هستند ممکن است با مصرف آن دچار بعضی مسائل سلامتی شوند. در مورد خطرات شیر سویا و عوارض جانبی طولانی مدت آن در بدن انسان بسیار گفته شده است. اما اگر فردی شیر سویا غنی شده را به نوع معمولی آن ترجیح دهد، ممکن است بتواند از عوارض جانبی شیر سویا جان به دربرد. با این حال، بچه ها زیر 5 سال بایستی شیر سویا غنی شده را پس از مشورت با پزشک مصرف نمایند.

بیشتر بخوانید: شیر غنی شده

غنی سازی شیر با ویتامین D

در بیشتر مواقع، شیر غنی شده موجود در بازار با ویتامین D غنی سازی شده است از اینرو تمام فوائد مواد غذایی حاوی ویتامین D در شیر غنی شده با ویتامین D موجود است. هر فرد به حدود 200 واحد ویتامین D در روز احتیاج داشته تا سلامت استخوان را حفظ و آن را قوی تر سازد. کمبود ویتامین D بعلاوه مانع جذب کلسیم مورد احتیاج جهت برخورداری از استخوانهایی قوی به وسیله بدن می گردد. نور خورشید، ماهی، مرغ و محصولات لبنی برترین منابع ویتامین D به حساب می آیند. افرادی که بیشتر وقتشان در خانه سپری می گردد و یا در منطقه ها ابری زندگی می نمایند می توانند به شیر غنی شده با ویتامین D متوسل شوند. این کار خطر شکستگی استخوان را کاهش و سلامت آن را افزایش می دهد.

شیر مادر غنی سازی شده

همانطور که همه ما می دانیم، شیر مادر برترین شیر مغذی است که نوزاد می تواند با آن تغذیه گردد. مواد مغذی مورد احتیاج نوزادان نارس متفاوت و در واقع بالاتر است. شیر غنی شده برای نوزدان جهت تأمین مواد مغذی کافی برترین انتخاب است. غنی سازی، مقدار کالری در شیر مادر را افزایش می دهد. می توانید شیر خشک استاندارد را با شیر مادر مخلوط و آنگاه نوزاد خود را با آن تغذیه کنید. با این حال، ضروری است که در حین تهیه آن نکات بهداشتی را رعایت کنید. همواره دستان خود و سر قوطی شیر خشک را پیش از آماده سازی شیر بشویید. بعلاوه اهمیت دارد که شیرهای استفاده نشده را پس از 12 تا 24 ساعت دور بریزید. جهت تهیه شیر مادر غنی شده، بایستی شیر مادر را به حد دمای اتاق گرم نموده و سپس اندازه پیشنهادی بر روی برچسب از پودر شیر خشک به آن بیافزایید.

نکته: حتماً پیش از مصرف شیر غنی شده با یک پزشک مشورت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1354

به "آیا شیر غنی شده سلامتی بخش تر از شیر معمولی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شیر غنی شده سلامتی بخش تر از شیر معمولی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید