سفر به آمریکا: 14 قطعه آثار هنری ایران پس از 37 سال از آمریکا مسترد شد

به گزارش سفر به مالزی، این مقام مطلع شرح داد که در سال 1357 موزه هنرهای معاصر ایران وابسته به وزارت فرهنگ و هنر وقت 14 قطعه آثار هنری از دو هنرمند آمریکایی (چهار قطعه از آقای رابرت استرن و 10 قطعه از آقای مایکل گریو) خریداری کرد و قیمت آنها را نیز پرداخت کرد. اما با پیروزی انقلاب اسلامی و متعاقبا تصرف سفارت آمریکا در تهران و انسداد اموال ایران در امریکا استرداد و تحویل آثار خریداری شده با مشکلاتی روبرو شدند تا اینکه به موجب بیانیه های الجزایر که دی ماه 1359 امضا شد، دولت آمریکا متعهد شد کلیه اموال ایران من جمله این آثار هنری را به ایران مسترد کند. اما آمریکا برغم این تعهد، در خصوص استرداد این چند قطعه آثار هنری اقدامی نکرد. وی در خصوص مشخصات این آثار شرح داد که این آثار هنری تابلوهایی است در خصوص طرح های معماری با ارزش که برای ایران اجرا شده است.

سفر به آمریکا: 14 قطعه آثار هنری ایران پس از 37 سال از آمریکا مسترد شد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور گردشگری آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

این مقام مطلع در مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری با اعلام این خبر توضیح داد که دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1361 به علت تخلف آمریکا از بیانیه های الجزایر (از حیث استرداد اموال) دعوایی علیه دولت آمریکا در دیوان داوری دعاوی ایران ایالات متحده (در لاهه) اقامه کرد و با ارائه ادله و مدارک به دیوان نشان داد که مالک آثار هنری بوده و دولت آمریکا پس از امضای بیانیه های الجزایر باید آنها را به ایران تحویل می داد، لیکن در اجرای این تعهدات قصور نموده است و مسئولیت استرداد آنها برعهده دولت آمریکا است. به هرحال پس از طرح دعوا، دولت آمریکا همچنان به بهانه های واهی از ترتیب انتقال آثار هنری امتناع ورزید و در پاسخ ادعا می کرد که تکلیفی به تحویل اموال ندارد و مساله باید بین ایران و فروشندگان آمریکایی مستقیما حل و فصل گردد. تبادل لوایح و مدارک بین طرفین انتها یافت و جلسه رسیدگی دیوان داوری به این دعوی بالاخره در مهر ماه 1392 برگزار گردید. اما در جریان جلسات رسیدگی، دولت ایالات متحده آمادگی خود را برای همکاری و ترتیب انتقال آثار هنری به ایران اظهار داشت و متعاقبا مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری اقدامات و هماهنگی های لازم را برای انتقال این اموال انجام داد به طوری که کلیه هزینه های آن نیز توسط آمریکا تقبل و پرداخت شده است. این مقام گفت:

این 14 قطعه اثر ابتدا به آمستردام حمل شد و پس از احراز اصالت آنها توسط نمایندگان و کارشناسان وزارت ارشاد، پس از 37 سال به ایران مسترد شد.این مقام مطلع اضافه نمود که در خصوص سایر ادعاهای اقتصادی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا پرونده ادعاهای ایران علیه آمریکا در دیوان داوری (لاهه) همچنان ادامه دارد و جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدامی برای دفاع از حقوق خود فروگذار نخواهد کرد.

منبع: کجارو
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 885

به "سفر به آمریکا: 14 قطعه آثار هنری ایران پس از 37 سال از آمریکا مسترد شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفر به آمریکا: 14 قطعه آثار هنری ایران پس از 37 سال از آمریکا مسترد شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به آمریکا: 14 قطعه آثار هنری ایران پس از 37 سال از آمریکا مسترد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید