چرا تمام اپ ها باید نسخه لایت (Lite) داشته باشند؟

به گزارش سفر به مالزی، سابقه ارائه نسخه لایت برای اپ ها به سال ها قبل برمی شود. اما بعد از عرضه اندروید Go که برای گوشی های پایین رده توسعه پیدا نموده، شرکت ها به این نسخه ها توجه بیشتری نشان می دهند. این نوع اپ ها به رم کمتر و پردازنده ضعیف تری احتیاج دارند و به همین دلیل در گوشی های ضعیف می توانند به خوبی انجام وظیفه نمایند.

چرا تمام اپ ها باید نسخه لایت (Lite) داشته باشند؟

اما چرا بسیاری از توسعه دهندگان به نسخه لایت اپ ها توجه نشان نمی دهند و چرا باید تمام اپلیکیشن ها چنین نسخه ای ارائه نمایند؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

فشار بیش از حد احتیاج به گوشی

از بین اپلیکیشن های معروفی که فشار زیادی به گوشی وارد می نمایند می توانیم به فیسبوک، واتساپ، یوتیوب، اینستاگرام اسنپ چت اشاره کنیم. این اپلیکیشن معروفیت بسیار زیادی دارند و با افزایش قدرت گوشی ها، فشاری که این اپ ها به گوشی وارد می نمایند نیز افزایش پیدا می نماید. از سوی دیگر باید به افزایش مجوزها هم اشاره کنیم که منجر به افزایش داده های جمع آوری شده می گردد.

این موضوع برای گوشی های میان رده و پرچم دار اهمیت زیادی ندارد ولی با وجود اینکه گوشی های پایین رده نسبت به سال های گذشته بسیار قدرتمندتر شده اند، ولی همچنان برای اجرای بسیاری از اپ ها این گوشی ها با مشکل روبرو می شوند.

به عنوان مثال فیسبوک برای اینکه بتواند در زمان های مختلف با سرعت زیادی باز گردد، به طور کامل در پس زمینه گوشی بارگذاری می گردد. به همین دلیل رم و بخش قابل توجهی از پردازنده را اشغال می نماید. اپ فیسبوک در ابتدای نصب در حدود 150 مگابایت از گوشی را اشغال می نماید که در نهایت به 1 گیگابایت و حتی بیشتر هم افزایش پیدا می نماید.

از سوی دیگر، نسخه لایت همین اپ حدود 5 مگابایت از گوشی را اشغال می نماید و فید ها را هم از قبل بارگذاری نمی نماید. ضمناً نسبت به نسخه معمولی حدود 25 درصد مجوزهای کمتری استفاده می نماید. اگرچه این نسخه طبیعتا دارای ویژگی های کمتری است و فید ها با سرعت کمتری اسکرول می شوند، اما در عوض داده های کمتری مورد استفاده قرار می گیرد. به علت همین موضوع، فشار کمتری به باتری وارد می گردد و در نتیجه به غیر از گوش های پایین رده، تمام گوشی ها بهتر است از چنین مزایایی بهره ببرند.

بیشتر نسخه های لایت اپ ها مانند فیسبوک عمل می نمایند. از سوی دیگر، در خصوص همین اپ باید بگوییم که در نسخه معمولی برای غیرفعال سازی پخش اتوماتیک ویدیو ها باید چندین مرحله را پشت سر بگذارید. اما در نسخه لایت به راحتی انجام چنین کاری صورت می گیرد. بنابراین در کل تفاوت های زیادی بین نسخه لایت و نسخه معمولی وجود دارد ولی واقعیت این است که بسیاری از کاربران به بخش بزرگی از قابلیت های نسخه معمولی احتیاج ندارند.

قانون زاوینسکی

قانون Wirth می گوید که افزایش توان نرم افزار با سرعت بیشتری نسبت به افزایش توان سخت افزار صورت می گیرد. با وجود اینکه از این قانون 30 سال می گذرد، اما تا حد زیادی همچنان صحت دارد. از طرف دیگر باید به قانون زاوینسکی اشاره کنیم که به طور خلاصه می گوید برنامه هایی که افراد زمان زیادی را صرف استفاده از آن ها می نمایند، تحت فشار زیادی برای افزایش قابلیت ها قرار می گیرند. در همین زمینه می توانیم بار دیگر فیسبوک را به عنوان مثل مطرح کنیم. در ابتدا فیسبوک فقط یک شبکه اجتماعی ساده برای اشتراک گذاری متن، عکس و ویدیو بود.

بعد از مدتی این پلتفرم قابلیت هایی مانند ارسال پیغام، انتشار ویدیو های کوتاه، پخش زنده، بازارچه برای خرید و فروش و چندین قابلیت ریز و درشت را دریافت کرد. بعلاوه گوگل کروم هم مثال شاخص دیگری از این رویکرد است. در ابتدا کروم صرفا یک مرورگر بود ولی بعدا به یک پلتفرم برای اپ های تحت وب تبدیل شد. در این مورد می توانیم به نمونه های زیادی اشاره کنیم. اما به طور خلاصه این برنامه ها بعد از افزایش معروفیت، امکانات بسیار بیشتری دریافت می نمایند و در نتیجه فشار زیادی به گوشی یا سیستم وارد می گردد.

اما نسخه لایت اپ ها به جای ارائه ویژگی های پر زرق و برق و عمدتا بی فایده، مشخصه های کلیدی و اصلی را ارائه می دهند. بعلاوه باید به اپلیکیشن های تحت وب هم اشاره کنیم که بعضی اپ ها از چنین قابلیتی استفاده می نمایند. این اپ ها بر مبنای مرورگر هستند و طی سال های اخیر با پیشرفت های زیادی روبرو شده اند.

قدرت حق انتخاب

احتمالا شما هم بر این باور هستید که داشتن حق انتخاب یک مزیت محسوب می گردد. اگرچه بسیاری از کاربران از امکانات گسترده فیسبوک رضایت دارند، اما طبیعتا ارائه نسخه ای که فقط قابلیت های اصلی را ارائه می دهد، اصلا بد نیست. اگرچه در این مطلب عمدتا فیسبوک را به عنوان مثال مطرح نموده ایم، اما همین که نسخه لایت این اپ ارائه شده نشان دهنده توجه مدیران این شرکت نسبت به این موضوع است.

در این میان باید خاطرنشان کنیم که کاربران سرتاسر دنیا به راحتی می توانند نسخه لایت فیسبوک را دانلود و نصب نمایند. این در حالی است که بعضی از اپ هایی که نسخه لایت را ارائه می دهند، این نسخه را فقط برای گوشی های به خصوص یا بعضی منطقه ها منتشر نموده اند. با توجه به اینکه نسخه لایت اپ ها عایدی کمتری برای شرکت ها دارند، بنابراین مدیران معمولا در پی محدود کردن ارائه این نسخه ها هستند.

اما مدیرانی که کمی نگاه بلندمدت تری دارند، معمولا به ارائه گسترده نسخه لایت اپ های خود توجه زیادی نشان می دهند زیرا با این کار بخش بیشتری از کاربران می توانند از سرویس های آن ها استفاده نمایند و در نهایت بخشی از این کاربران هم به مشتریان مهمی تبدیل می شوند.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 مهر 1401 بروزرسانی: 27 مهر 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1660

به "چرا تمام اپ ها باید نسخه لایت (Lite) داشته باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تمام اپ ها باید نسخه لایت (Lite) داشته باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید