وقتی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی به یاری کرونا می آید، تصمیمات خلق الساعه؛ دلیل افت تحصیلی دانشجویان

به گزارش سفر به مالزی، تاکید دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بر امتحانات حضوری و اعلام ناگهانی و تنها چند روز پیش از شروع امتحانات مبنی بر برگزاری غیرحضوری، دانشجویان را غافلگیرکرد، نبود برنامه ریزی درسی مسائل زیادی را برای برگزاری امتحانات بوجود آورد و همین امر باعث افت تحصیلی و کاهش شدید کیفیت آموزشی و در نهایت نارضایتی دانشجویان شد.

وقتی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی به یاری کرونا می آید، تصمیمات خلق الساعه؛ دلیل افت تحصیلی دانشجویان

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز همانند سایر دانشگاه های کشور در تلاطم شیوع ویروس کرونا نهاده شد، ویروسی که به یکباره کل نظام آموزشی کشور را تغییر داد، اما در این بین به نظر می رسد این ویروس ناهماهنگی هایی را هم در بین مسوولان دانشگاه و بخشنامه های ابلاغی آنها ایجاد نموده است. این ناهماهنگی ها در بسیاری از موارد سبب آشفتگی مراکز و دانشجویان این دانشگاه شد. این آشفتگی در برگزاری ترم تابستان هم ادامه دارد.

سکانس اول ، 2 بخشنامه برای تاکید بر برگزاری آزمون های حضوری

در حالیکه کشور در شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا قرار داشت و همه مراکز وابسته به وزارت علوم امتحانات را به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار می کردند، دانشگاه جامع علمی کاربردی بخش نامه ای در 14 اردیبهشت با تأکید بر برگزاری آزمون های حضوری به مراکز ابلاغ کرد، بخشنامه دیگری نیز 13 خرداد ابلاغ شد که مجدد بر برگزاری امتحانات دانشگاه صرفا به صورت حضوری تاکید داشت. البته با این تفاوت که در بخش نامه اول مجوز ارائه دروس برای مراکز ارسال شد اما بخشنامه دوم به لغو بخشنامه پیشین مبنی بر عدم مجوز ارائه واحد در نیمسال تابستان 99 اشاره نموده بود. در واقع اعلام تقویم آموزشی جدید به مراکز برای ارائه درس کارورزی و سایر دروس برای دانشجویان مشمول دانش آموختگی با دوره تابستان برای تمامی ورودی ها ذکر شده بود.

سکانس دوم ، 4 روز پیش از آغاز امتحانات انتها ترم، نحوه برگزاری آزمون ها به صورت آنلاین اعلام شد

براساس این گزارش، در حالیکه طبق بخشنامه های ابلاغی تأکید بر لزوم برگزاری آزمون ها به صورت حضوری بود برنامه ریزی همه مراکز تا 17 تیرماه براساس بخشنامه قبلی بوده و اطلاع رسانی به دانشجویان نیز بر همین اساس شکل گرفت اما دقیقاً 4 روز پیش از آغاز امتحانات انتها ترم، به مراکز اعلام شد که آزمون ها به صورت غیر حضوری و آنلاین است و سامانه سما لایو به عنوان مجری سامانه نرم افزاری برای برگزاری آزمون های غیر حضوری ترم جاری در واحد استان انتخاب و به مراکز ابلاغ شد.

این در حالی بود که مراکز عملاً فقط 4 روز کاری را برای اطلاع رسانی آموزشی دانشجویان و توجیه اساتید برای بارگذاری سؤالات فرصت داشتند که متاسفانه عملاً سه روز اول سامانه مذکور توان پاسخگویی به آن حجم از دانشجو را نداشت و منجر به کنسل شدن بسیاری از امتحانات شد.

سکانس سوم ، 7 مرداد بخشنامه ای دیگر از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای عدم ارائه دروس عمومی و مهارت مشترک ابلاغ شد

براساس این گزارش، مراکز در حین انجام حجم کاری بسیار بالا و تحمل فشاری بودند که از سوی دانشجویان بابت عدم آشنایی آنها با سیستم آنلاین وارد می شد و از سوی دیگر هم در حال برنامه ریزی ترم تابستان بودند و به دانشجویان در آستانه فارغ التحصیل شدن که دچار استرس بودند قول مساعدت و فراغت از تحصیل را داده بودند که ناگهان باز هم در لحظات آخر یعنی 7 مرداد بخشنامه ای در راستای عدم ارائه دروس عمومی و مهارت مشترک از سوی سازمان مرکزی ابلاغ شد که در آن تنها مجوز مراکز، ارائه درس کارورزی 1 و 2 و معرفی به استاد داده شده بود.

درواقع عملاً با ابلاغ این بخشنامه بسیاری از افرادی که با 8 واحد شرایط فارغ التحصیلی را داشتند و با علم به این موضوع در آزمون ارشد امسال شرکت نموده بودند، دچار مشکل شدند، با این بخشنامه مجدداً سیل اعتراضات این دانشجویان به سوی مراکز جاری شد.

سکانس چهارم ، نحوه برگزاری آزمون های متمرکز در عرض 72 ساعت تغییر می نماید

حکایت آزمون های متمرکز اما حکایت دیگری است، داستان آزمون های متمرکز از جایی آغاز می گردد که نحوه برگزاری آن در عرض 72 ساعت تغییر می نماید که همین امر نه تنها دشواری هایی را برای سیستم آموزشی مراکز به وجود می آورد بلکه دانشجویان را نیز دچار سردرگمی می نماید.

پیرو بخشنامه 28 تیرماه سازمان مرکزی سامانه آنلاین آزمون های متمرکز به نشانیhttps://examuast.ir معرفی گردید. براساس این بخشنامه دانشجویان در کمتر از سه روز باید در این سامانه ثبت نام و در مانور اجباری (نظرسنجی اجباری) شرکت می کردند و طبق این بخشنامه در صورتی که دانشجویی در مانور اجباری شرکت نمی کرد اجازه شرکت در آزمون اصلی خود را نداشت که این کار فشار کاری و ذهنی بسیار زیادی را برای رابطین آزمون مراکز در برداشت.

سکانس پنجم ، ترم تابستان داریم و نداریم

موضوع برگزاری ترم تابستان نیز از قاعده بی نظمی های دانشگاه جامع مستثنی نیست. تا این لحظه سه بخشنامه متناقض برای برگزاری ترم تابستان به مراکز ارسال شده است. هر نوع برنامه ریزی برای برگزاری ترم تابستان احتیاجمند صرف وقت و هزینه برای هماهنگی با مدرسان و دانشجویان است که با صدور بخشنامه جدید بر باد می رود.

بروز بیماری کووید 19 بسیاری از مسائل برنامه ریزی در کشور را آشکار کرد و لزوم اصلاح رویه ها و شیوه های تصمیم گیری را بیش از پیش نشان داد. در این میان دانشگاه جامع علمی کابردی احتیاج به اصلاحات فوری دارد. آقایان مسوول لطفا کاری کنید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 661

به "وقتی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی به یاری کرونا می آید، تصمیمات خلق الساعه؛ دلیل افت تحصیلی دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی به یاری کرونا می آید، تصمیمات خلق الساعه؛ دلیل افت تحصیلی دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید