نزدیک به دو هزار انفجار رادیویی سریع تنها در دو ماه، دانشمندان را با معماهای جدیدی روبه رو کرد

به گزارش سفر به مالزی، محققان به تازگی سیگنال عجیبی را دریافت نموده اند که در یک مدت زمانی کوتاه 1863 بار تکرار شده است. آن ها حالا منشأ این سیگنال را پیدا نموده و متوجه شده اند که اگرچه از قبل این پدیده کیهانی را می شناختند، اما ظاهرا هنوز اطلاعات کافی درباره آن ندارند.

نزدیک به دو هزار انفجار رادیویی سریع تنها در دو ماه، دانشمندان را با معماهای جدیدی روبه رو کرد

دانشمندان می گویند در 91 ساعت رصد پیروز به ثبت 1863 انفجار رادیویی سریع (FRB) شده اند و از همین رو، توانسته اند نه تنها منبع این سیگنال بلکه فاصله آن با زمین را هم پیدا نمایند. سیگنال ها ظاهرا از یک شی ء به نام FRB 20201124A منتشر می شده که شواهد نشان می دهد احتمالا یک مگنتار (یا مغنااختر) است. مگنتارها نوعی ستاره نوترونی هستند که میدان مغناطیسی فوق العاده قدرتمندی دارند.

بینگ ژانگ، اخترفیزیکدان دانشگاه نوادای آمریکا می گوید: واضح است که این انفجارهای رادیویی سریع از آن چه تصور می کردیم، رمزآلودترند. تحقیقات رصدی بیشتری باید در چند طول موج انجام گردد تا به اطلاعات بیشتری درباره ماهیت این پدیده ها دست پیدا کنیم.

این انفجارهای رادیویی سریع چه ویژگی های عجیبی دارند؟

اگرچه نمونه های FRB قبلا هم مشاهده شده بود، اما این پدیده تازه بزرگ ترین نمونه از انفجارهای رادیویی سریع با قطبش است که تا به امروز دیده ایم. قطبش به جهت امواج نور در فضای سه بعدی اشاره می نماید. دانشمندان با آنالیز مقدار تغییر جهت ها از زمان جدا شدن نور از منبع آن، متوجه می شوند که امواج از چه محیطی عبور نموده اند.

با این حال، تغییر جهت این امواج در طول زمان عجیب بوده و از نوسان قدرت میدان مغناطیسی و تراکم ذرات در اطراف این مگنتار حکایت دارد. در نتیجه، دانشمندان حدس زده اند که یک ستاره دیگر نزدیک این ستاره نوترونی وجود داشته باشد.

افزون بر این، با توجه به این که مگنتارها معمولا به سرعت سوخت خود را مصرف می نمایند، عمر کوتاهی دارند و همین مسئله باعث می گردد باور داشته باشیم که این مغنااخترهای جوان در مناطقی از کیهان هستند که هنوز میزبان شکل گیری ستاره هاست. ولی FRB 20201124A در کهکشانی قرار گرفته که بسیار شبیه راه شیری است و می دانیم که شکل گیری ستاره های تازه در کهکشان ما دیگر چندان اتفاق نمی افتد.

در نتیجه به نظر می رسد که اطلاعات موجود در دست محققان ناقص است و به تبع آن درک ما از مگنتارهای ساطع نماینده FRB هم کامل نیست. با این وجود، خوشبختانه حالا با کشف منبع این سیگنال ها، می دانیم که باید به کجای آسمان نگاه کنیم. نتایج مطالعات دانشمندان در قالب دو مقاله در مجلات Nature و Nature Communications منتشر شده است.

منبع: انتخاب
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1691

به "نزدیک به دو هزار انفجار رادیویی سریع تنها در دو ماه، دانشمندان را با معماهای جدیدی روبه رو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزدیک به دو هزار انفجار رادیویی سریع تنها در دو ماه، دانشمندان را با معماهای جدیدی روبه رو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید