با کتاب های دیوید سداریس به دنیا لبخند بزنید

به گزارش سفر به مالزی، دیوید ریموند سداریس، یکی از مشهورترین نویسنده های طنزنویس و برنامه ساز رادیویی در آمریکا است. او بخش بزرگی از شهرتش را مدیون داستان های کوتاه با درون مایه طنز و فکاهی از زندگی شخصی خود است البته نه داستان هایی ساده و معمولی مثل این که کجا زندگی کرده و که بوده و یا چه کرده است؛ بلکه او سخت ترین و غم انگیزترین شرایط زندگی اش را هم در کمدی ترین و خنده دارترین حالت ها برای طرفدارانش توصیف می کند. جزئی ترین مسائل روزانه می تواند در ذهن او تبدیل به یک داستان خنده دار شود. سداریس، توسط پیمان خاکسار به خوانندگان فارسی زبان در سال 1391 معرفی شد و البته مورد استقبال زیادی هم قرار گرفت. کتاب های او به 25 زبان ترجمه شده اند و داستان های کوتاه او تا به امروز دو بار عنوان بهترین تألیف آمریکایی را کسب کرده اند. محبوبیت دیوید سداریس در آمریکا به اندازه ای است که بعضی او را بهترین طنزپرداز زنده آمریکایی یا ستاره راک نویسندگی می دانند!

با کتاب های دیوید سداریس به دنیا لبخند بزنید

سداریس در نیویورک به دنیا آمد. مادرش یک آمریکایی کاتولیک بود و پدرش مردی ارتدوکس با پیشینه یونانی. دیوید پنج خواهر و برادر داشت که یکی از خواهرانش یعنی ایمی سداریس به بازیگر و کمدینی مشهور تبدیل شد. دیوید در دانشگاه کارولینای غربی درس خواند و انتها از انستیتو هنر شیکاگو فارغ التحصیل شد. او مدتی هنرهای اجرایی را امتحان کرد اما پیروزت چندانی کسب نکرد و این شکست، بعدها دستمایه برخی از بهترین یادداشت هایش شد. ورود سداریس به جهانی طنزنویسی به سال 1992 برمی شود؛ یعنی زمانی که در باشگاهی در شیکاگو مشغول خواندن بخشی از خاطرات روزانه اش بود و ایرا گلس، یکی از چهره های مشهور رادیویی در آمریکا، او را به عنوان استعدادی ناشناخته کشف کرد. نوشتن تجربه های زیستی زندگی روزانه یا همان جستارنویسی خاصیت نوشته های او است. علاوه بر این سداریس مدتی به شغل های عجیب و پراکنده پرداخته است که این دوران خاطرات بسیار جالب و درون مایه مناسبی برای نوشته هایش فراهم آورده است. داستان های او ساده، سرگرم کننده و جذاب هستند و به همین دلیل خوانندگان از اقشار مختلف جذب آنها می شوند.

سیر صعودی شهرت او بعد از حضورش در برنامه ای محلی و سپس در رادیوی ملی آمریکا در سال 1992 آغاز شد که یکی از زندگی نامه های او را با نام خاطرات سانتلند پخش کرد. این شهرت باعث شد در سال 2008 مجموع کتاب هایش 7 میلیون نسخه به فروش بفرایند. عنوان برخی از داستان های او عبارتند از: تب بشکه (1994)، عریان (1997)، تعطیلات با یخ (1997)، بالاخره یک روزی قشنگ حرف می زنم (2000) که برای این مجموعه برنده جایزه تربر در طنز آمریکایی شد، بر تن خانواده ات مخمل کبرینی و جین بپوشان (2004)، آنگاه که شعله ها تو را دربرمی گیرند (2008)، همگی در فهرست پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز قرار داشته اند. همچنین، نسخه صوتی برخی از آثارش نامزد جایزه گرمی نیز شده اند.

بالاخره یه روزی قشنگ حرف می زنم

کتاب بالاخره یه روز قشنگ حرف می زنم، اثر دیوید سداریس در سال 2000 منتشر شد. پس از انتشار این اثر توجه منتقدان و خوانندگان به آن جلب شد و بسیاری آن را ستودند. سداریس برای این کتاب از طرف مجله تایمز، طنزنویس سال لقب گرفت.

این کتاب همان طور که از نامش معین است در ژانر طنز است. طنز سداریس در این کتاب نه طنز فلسفی و نه طنز سیاسی است. اما موضوع کتاب، درباره مقاطع مختلف زندگی خود سداریس است. کتاب به دو بخش تقسیم می شود. قسمت اول، سال های اولیه زندگی سداریس است و در قسمت دوم خاطرات سال های اخیر و زندگی او در فرانسه توضیح داده می شود.

داستان درباره نوجوانی است که در تلفظ حروف س و ش مشکل دارد. او برای این مشکل به گفتار درمانی می رود اما این کلاس ها نتیجه بخش نیستند. سپس او به راه حلی می رسد تا برای پنهان کردن این مشکل، از کلماتی جایگزین استفاده کند که این دو حرف در آنها نباشد و استفاده از این کلمات را به حداقل می رساند. داستان در ادامه موضوعات دیگری از خاطرات ناخوشایند این نوجوان را در سال های مختلف زندگی اش روایت می کند. مثلا این که به اجبار پدرش و علی رغم علاقه در کلاس موسیقی شرکت می کند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

بیا با جغدها درباره دیابت تحقیق کنیم

کتاب بیا با جغدها درباره دیابت تحقیق کنیم، اثر دیوید سداریس طنزنویس است که پیمان خاکسار توسط نشر چشمه آن را ترجمه کرده است. این کتاب در سال 2014 منتشر شد و مانند آثار پیشین او، مجموعه ای از مقالات این نویسنده با چاشنی طنز را در برمی گیرد.

نسخه اصلی این کتاب 27 فصل دارد که در سال 2013 منتشر شد و 21 فصل آن در این کتاب جمع آوری شده است. دندان پزشکان بدون مرز، بارک الله پسر، متفاوت تر فکر کن، کنار ایستادن، من هوادار ازدواج سنتی هستم، درک جغدهای فهیم، بخند کوکابورا عنوان برخی از فصل های این کتاب است.

این اثر هیجان انگیز در سفری عجیب و مهیج به دور جهان از نقطه نظر منحصر به فرد دیوید سداریس است از مسائل دندانپزشکی در فرانسه و شکل عجیب دستشویی های پکن گرفته تا عادات غذایی پرنده ای کمیاب در استرالیا و طبیعت منحصر به فرد کارولینای شمالی، مخاطب با تجربه های لذت بخش و خنده دار گردشگری کنجکاو آشنا می شود.

در بخشی از متن کتاب می خوانید:

  • خوش حال با کتاب؛ با داستان خودکشی ها بخندید

مادربزرگت رو از این جا ببر!

کتاب مادربزرگت رو از این جا ببر، مجموعه داستانی بهم پیوسته اثر دیوید سداریس است که شامل مجموعه ای از مقاله های داستانیِ طنزآمیز است که اولین بار در سال 1997 منتشر شد. سداریس در این اثر پرفروش، رنگ تازه ای به خاطره نویسی می بخشد و با لحنی گرم و جذاب و البته آمیخته به طنز، به زندگی خود، اعضای خانواده اش و جهان بینی اش می پردازد.

11 داستان این کتاب بر اساس زندگی و تجربه های شخصی دیوید سداریس نوشته شده است و یکی از بهترین هدیه های کریسمس پیشنهادی روزنامه ی لس آنجلس تایمز هم بوده است. طاعون تیک، گوشت کنسروی، مادربزرگت رو از این جا ببر!، غول یک چشم، یک کارآگاه واقعی، دیکس هیل، حشره درام، دینا، سیاره میمون ها، چهارضلعی ناقص و شب مردگان زنده عناوین داستان های این کتاب است.

مادربزرگت رو از این جا ببر، داستان کوتاه 23 صفحه ای است که قصه زندگی مادربزرگی را به تصویر می کشد که یونانی است و خصوصیات خاص و خارج از عرفی دارد و اهمیت نمی دهد که دیگران کارهای عجیبش را چندش آور بدانند یا خنده دار. مادربزرگی که می آید تا با خانواده راوی که نقش زیادی در این داستان ایفا نمی کند زندگی کند و این می شود سرآغاز معرفی مادربزرگ با کارهای عجیبش و سرنوشت این مادر پیر و از جامعه درگیر عرف رانده شده.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

تعطیلات بی دغدغه

کتاب تعطیلات بی دغدغه، نوشته دیوید سداریس است که اولین بار در سال 1997 منتشر شد. این مجموعه جذاب و سرگرم کننده که تحت عنوان تعطیلات بی دغدغه به چاپ رسیده شامل داستان های خنده دار او درباره اتفاقاتی است که در تعطیلات برایش رقم خورده اند.

کانی اُگل در نشریه میامی هرالد درباره تعطیلات بی دغدغه نوشته است: این کتاب بی بروبرگرد یک کمدی است، که گهگاه لحظاتی توأم با غافلگیری های شیرین دارد.

سداریس در این کتاب، ماجراهای جذابی را برای مخاطبین در نظر گرفته است. مثل داستان رقابت تنگاتنگ دو خانواده برای اثبات برتری خود به دیگری؛ سختی های توضیح دادن خرگوش عید پاک برای فرانسوی ها؛ ماجرای گیر افتادن در برف و کولاک؛ آداب و رسوم عجیب و غریب کشورهای مختلف در جشن دریافت کریسمس؛ داستان جشن هالووین در خانه یک متخصص پزشکی قانونی و ماجراهای خنده دار و هیجان انگیز دیگر.

در بخشی از این کتاب می خوانید:

  • کتاب هایی برای خندیدن در قرنطینه

تب بشکه

دیوید سداریس در کتاب تب بشکه، با 13 داستان کوتاه و با لحنی طنز و مخصوص به خود به اتفاقات و داستان های مختلف و شگفت انگیز فرهنگ معاصر آمریکا می پردازد و آن ها را چنان هنرمندانه روایت می کند که خواننده را به خنده می اندازد.

سداریس بار دیگر هم پیروز می شود که از تلخ ترین شرایط و اتفاقات، طنزی درخشان را به نمایش بگذارد و با شوخی های غافلگیر کننده خود، اثری را خلق کند که طرفداران این طنزپرداز آمریکایی را ناامید نخواهد کرد. این کتاب که در سال 1994 نوشته شده و به دو بخش تقسیم شده است. بخش اول به داستان کوتاه اختصاص دارد و در بخش دوم اتوبیوگرافی او آمده است.

در داستان تب بشکه، درباره پسری می خوانیم که پس از فوت مادرش به همراه خواهرانش به سراغ کابینت هایی می فرایند که مادر روی آن ها واژه سمی را نوشته است. آنها در کمال تعجب در آنجا نامه هایی را پیدا می کنند که مادر هر سال در عید سال نو برای خودش نوشته است؛ نامه هایی که حقایقی را درباره خواهرها و برادر این داستان آشکار می سازد.

در بخشی از داستان تب بشکه می خوانید:

کالیپسو

کتاب کالیپسو، اثر دیوید سداریس، طنزپرداز آمریکایی است. این کتاب شامل 21 مقاله است، که 14 مقاله آن قبلا منتشر شده بود و در باره زندگی سداریس و دغدغه های اصلی زندگی اش در سنین میانسالی است. اغلب این کتاب را بهترین اثر سداریس می دانند. این کتاب در سال 2018 به چاپ رسیده است.

نشریه گاردین درباره کالیپسو می نویسد: بی شک دیوید سداریس پادشاه طنز است و کالیپسو هم خنده دارتر و هم دردناک تر از نوشته های دیگر اوست.

دیوید سداریس در این کتاب از دو چیز بیش از قبل سخن می گوید: دونالد ترامپ و مرگ. مجموعه کالیپسو اولین کتاب او بعد از پنج سال، لحن و آهنگی متفاوت از این طنزنویس محبوب را نشان می دهد و حالتی غم انگیز با خود دارد. شاید هم تنها سایه اواخر میان سالی بر او افتاده: سربرآوردن واقعیت مرگ، افزایش فراگیر مراسم تدفین، بیماری و بازنشستگی. سخت است که بخواهیم بگوییم انگیزه برای تغییر دقیقا از کجا نشات می گیرد و در واقع نبوغ سداریس در این نهفته است. او فرهنگ را از درون نشان می دهد.

تنها در این کتاب است که او به قسمت تراژدی بیشتر تکیه می کند. سداریس حالا دهه ها است که در این بازی نوشتن است و انتشار هر کتاب جدید به معنی جشن دریافت در میان طرفداران پرشور او است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

مخمل و جین تن خانواده ات کن

مجموعه داستان مخمل و جین تن خانواده ات کن اثر دیوید سداریس است که در ایران توسط نشر کتاب پارسه به چاپ رسیده است.

برخی از عنواین این داستان های کوتاه عبارتند از: برگ برنده، تغییری در من، دختر خانه کناری، خروس روی نرده، درش را بگذار، جوجه در مرغدانی و… که تمامی این داستان ها با اقتباس از زندگی خود این نویسنده، مسائل اجتماعی و شرایط زیست انسان امروزی به زیبایی به تصویر درآمدند.

سداریس در این داستان ها شرایط انسان معاصر را بیان کرده و وقتی در اوج خنده هستیم ناگهان غافلگیرمان می کند. سال ها برنامه سازی رادیویی سبب شده تا او در درآوردن فضای چالشی بین شخصیت ها و خلق لحظات ناب استادانه عمل کند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

وقتی شعله ها شما را در برمی گیرند

کتاب وقتی شعله ها شما را در برمی گیرند، ششمین مجموعه مقالات و اثری کمدی نوشته دیوید سداریس است. این کتاب اولین بار در سال 2008 منتشر شد.

سداریس در این اثر خواندنی هم پیروز شده تا اتفاقات روزانه خود را به طنزی ساده، جذاب و سرگرم کننده تبدیل کند. اتفاقات بسیار جالبی در این کتاب روایت می شوند مثل زندگی در مناطق روستایی فرانسه و درست کردن قهوه با آب گلدان تا خاطره شرم آور اما بسیار خنده دار انجام معامله در خانه ای متحرک در کارولینای شمالی و سفری هیجان انگیز به توکیو برای ترک سیگار.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 863

به "با کتاب های دیوید سداریس به دنیا لبخند بزنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با کتاب های دیوید سداریس به دنیا لبخند بزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید