مفهوم رنگ در ملل مختلف

به گزارش سفر به مالزی، معنی رنگ در ملل مختلف چیست؟

تا به امروز از خودتان پرسیده اید که رنگ ها چه معنایی دارند؟ هر چند که به طور کلی رنگ ها معنی یکسانی در هنر دارند اما در جوامع مختلف این گونه نیست. معنی و مفهوم رنگ در ملل مختلف با یکدیگر متفاوت است. گردشگران با ورود با کشورهای مختلف، با فرهنگ های جدیدی روبرو می شوند و همین ویژگی های متمایز است که برای گردشگران جذابیت ایجاد می نماید. سفر به کشورهای جهان در قاره های مختلف تجربه های جدیدی را برای علاقه مندان به ارمغان می آورد. یکی از این تجارب متفاوت، استفاده از رنگ در سبک زندگی، معماری و اعتقادات این کشورها است. رنگ در میان کشورهای مختلف، برداشت های مختلفی دارد و به شکل های متفاوتی تعبیر می گردد. آگاهی از مفهوم رنگ در کشورهای مختلف، می تواند در ارتقای تجربه سفر گردشگران تأثیر گذار باشد. در این مقاله مجله گردشگری خبرنگاران سعی داریم به مفهوم رنگ در برخی از کشورهای جهان اشاره کنیم.

مفهوم رنگ در ملل مختلف

کشورهای تونس، موریتانی، تازانیا و سومالی در آفریقا

رنگ، معانی متفاوتی در نواحی مختلف آفریقا دارد. این معناهای متفاوت، از روستایی به روستای دیگر، حتی بین خانواده های ساکن در یک روستا هم متفاوت استنباط می گردد. پس معنی و مفهوم رنگ در ملل مختلف آفریقا هم از یک قبیله به قبیله دیگر متفاوت است. گوناگونی، تنوع و جذابیت آفریقا از همین موضوع نشات گرفته است. در پایین معنی رنگ در ملل مختلف کشورهای آفریقایی را می خوانید.

  • قرمز: در نیجریه فقط توسط رؤسای قبایل پوشیده می گردد اما در غنا به هنگام سوگواری پوشیده می گردد. همین طور به هنگام مراسم تدفین در ماداگاسکار از این رنگ استفاده می گردد. در استفاده آیینی از این رنگ، قرمز به معنی مرگ و خون ریزی خواهد بود.
  • آبی: در آفریقای شرقی، مردمان عقیده دارند که سنگ ها و دانه های آبی رنگ، سبب حاصل خیزی می شوند. رانگا، نام گردنبند فیروزه ای است که در جنوب آفریقا پوشیده می گردد، علت پوشیدن این گردن بند، اعتقاد به این موضوع است که مردم زوسا را به نیاکان شان پیوند می دهند. تانزانیا به خاطر جواهر آبی ـ بنفش، شهرت جهانی دارد. رنگ آبی در غنا نشانه خوشحالی است.

کشور های چین، مالزی، تایلند و هنگ کنگ در آسیای جنوب شرقی

معنا و مفهوم رنگ در ملل مختلف آسیا بسیار پررنگ تر دیده می گردد یا زیاد به آن پرداخته شده است. از لحاظ تاریخی و فرهنگی، چین را می توان جزو غنی ترین کشورها دانست. سنت های چینی در ارتباط با معانی و تعابیر رنگی به تاریخ عصر برنز برمی گردند که در طی قرون متمادی به یک سیستم نمادین رنگی پیچیده تبدیل شدند. تعابیر رنگی در کشورهای این منطقه، با باور باستانی فنگ شوی، گره خورده اند. ترجمه این عبارت باد و آب است که به مفهوم زندگی همراه با هارمونی در محیط پیرامونی است.

در آسیا هارمونی و تعادل در زندگی روزانه بسیار مهم است. در نتیجه مفهوم رنگ در ملل مختلف از صندلی ویژه ای برخوردار خواهد بود.

  • رنگ قرمز: این رنگ به طور گریز ناپذیری تداعی نماینده چین کمونیست است و ما را به جنوب چین می رساند. قرمز یک رنگ سنتی برای لباس های عروسی چینی است. پاکت های کاغذی قرمز پر از پول، هدیه های سنتی سال جدید قمری چینی برای بچه ها هستند. شرکت های بسیاری در چین، عیدی کارمندان را در این پاکت ها می گذارند و به آن ها هدیه می دهند. در فرهنگ چینی، پوشیدن قرمز یاقوتی سبب طول عمر می گردد. یکی از تعابیر منفی رنگ قرمز در آسیای جنوب شرقی این است که ترحیم نامه ها، به صورت سنتی با جواهر قرمز نوشته می شوند. حروف زرد در پس زمینه قرمز در تمام علامت ها، برچسب ها و بسته بندی ها دیده می شوند.
  • رنگ زرد: معنا و مفهوم رنگ در ملل مختلف مخصوصا در چین قدمتی دیرینه دارد. شاید به خاطر خاک زرد شمال چین، رنگ زرد در این فرهنگ، رنگ نمادین زمین شده است. برای قرون متمادی زرد رنگ نمادینی بود که در انحصار خانواده های امپراطوری قرار داشت و امروزه هم این رنگ نشان قدرت و سلطنت است.
  • سفید: نماد فلز است. همچنین نمادی از مرگ و سوگواری هم هست. مراسم تدفین، دومین اتفاق مهم در زندگی یک انسان است که (چینی ها اولین اتفاق مهم زندگی را ازدواج می دانند) در آن روز لباس های سفید پوشیده می گردد. در هنگ کنگ، رنگ سفید به معنی غروب و پاییز است.

مفهوم رنگ در ملل مختلف مانند ژاپن

معدود جوامعی هستند که از رنگ مطابق با ماهیت کشورشان به خوبی استفاده نمایند، آن چنان که ژاپن عمل نموده است. اقتصاد دان بین الملل، ماکس مول ژاپن را چنین توصیف نموده است: سرزمین نیلوفر آبی و سرزمین ربات ها، دو مرحله از هستی که به آسانی در کنار هم قرار نمی گیرند.

  • قرمز: در ژاپن، رنگ قرمز یک رنگ ملی فراگیر و همه جا حاضر است، در پرچم کشور دیده می گردد، در تلفن های عمومی، در تبلیغات در نسخ چاپی و در تصاویر گرافیکی که از تلویزیون پخش می شوند. قرمز نماد از خود گذشتگی است. استفاده از جوهر قرمز در نوشتن، نشان از به هم خوردن یک رابطه صمیمی است.
  • زرد: رنگ غالب در پارچه بافی و باغبانی زرد است که توسط راهب دارای مرتبۀ سوم مذهبی، در معابد ذن پوشیده می گردد. زرد نماد خورشید و گل است.
  • آبی: مفهوم این رنگ در ملل مختلف به این صورت است که در ژاپن لباس کارگران، آبی رنگ است.

استرلیا، نیوزلند و فیلیپین

استرالیا، سرزمین بامبوها است. رنگ خرمایی، رنگ لاماها هستند که در استرلیا به وفور یافت می شوند. استرلیا خشک ترین قارۀ مسکونی در جهان است که نشان از این است که رنگ های قهوه ای خاکی و خرمایی چشم گیر ترین رنگ ها خواهند بود. مفهوم رنگ در ملل مختلف این سه کشور را در ادامه می خوانید.

  • زرد: مائوری ها، بافته های سنتی با طرح هایی به رنگ زرد دارند. رنگ زرد، نمادی از رستاخیز و تولدی دوباره یا رنگ جنبش قدرت مردمی فیلیپین است.
  • قرمز: مرمرهای شیطانی سنگ های عظیمی هستند که به هنگام غروب خورشید درخششی قرمز رنگ پیدا می نمایند. در میان مائوری های اهل نیوزیلند قرمز، رنگی مقدس است که مخصوص خدایان انتخاب شده است. در خانه های سنتی مائوری، پرتوهای خورشید به صورت خط های پیچ دار سفید هندسی بر روی پس زمینه ای به رنگ قرمز خاکی ترسیم می شوند. بیشتر سرزمین نیوزیلند، خاکی سرخ فام دارد.

خاورمیانه

خاورمیانه محل به وجود آمدن سه دین عظیم اصلی جهان و مهد تمدن بشری است. به همین خاطر رنگ، نقش نمادینی در مراسم، آیین ها و زیبا سازی در دین های یهود، اسلام و مسیحیت ایفا می نماید. مفهوم رنگ در ملل مختلف خاورمیانه بسیار جذاب است.

قرمز، سبز، سفید و سیاه رنگ های نمادینی است که بر روی پرچم بسیاری از کشورهای اسلامی دیده می گردد. دومین ترکیب معروف فیروزه ای، آبی و زرد طلایی به همراه قرمز و سبز است. این رنگ ها در معماری و موزاییک ها خصوصاً در مساجد بسیار دیده می شوند.

عرب های بادیه نشین شاید اولین گروهی بودند که رنگ سیاه را به عنوان رنگ اصلی زندگی روزانه شان انتخاب کردند. از سنت های تزئینی آن ها استفاده از بافتنی ها و نقره کاری ها بوده است و رنگ ها آن گونه انتخاب می شدند که مناسب محیط داخل چادر و آویزهای داخل آن باشند. در واقع مفهوم رنگ در ملل مختلف از عناصر طبیعت پیرامون الهام گرفته شده اند.

مصر

در کنار اهرام و ابوالهول، مصریان باستان میراث های رنگ درمانی و مواد آرایشی بی نظیر را نیز از خود به یادگار گذاشتند. رنگ در جنبه های مختلف زندگی در زمان فراعنه، نقش مهمی داشته است. راه راه های قرمز و سفید قالیچه های عرب که در شمال این سرزمین بافته می شوند، در سرتاسر کشور دیده می شوند. در مصر باستان شو، خدایی که آسمان را از زمین جدا کرد، قرمز بود. سنگ های قرمز در معالجه بیماری ها و محافظت ازآتش و رعد و برق استفاده می شدند. مفهوم رنگ در ملل مختلف و قرن های متمادی در مصر باستان این گونه است:

  • زرد: زنبورها نماد فراعنه با منزلت پایین تر، روح وخورشید بودند. ترکیب راه راه هایی از رنگ طلایی (یا زرد) و سیاه نمادی از موارد ذکر شده بودند. هک خدای سحر و جادو در عصر باستان، پوست زرد داشت. سنگ های زرد، شادی و سعادت به همراه داشتند.
  • آبی: تزئینات در مصر باستان با پس زمینه های گچی همراه بودند. روحانیون زمان فرعون ها، سینه بندی های آئینی شان را آبی می کردند تا نشانی از حقیقت و عدالت باشد. خدای زندگی و فراوری مثل در مصر باستان آبی بود. آبی و بنفش نشان دهنده تقوا و ایمان بود. مصریان همواره به رنگ های آبی فیروزه ای و لاجوردی علاقه مند بوده اند. صندوق های پستی برای نامه های خارجی، آبی هستند.
  • سیاه: گربه های سیاه از سوی مصریان باستان مورد احترام بودند و آن ها را نشانه خوشبختی و قداست می دانستند. ست خدای شمال، سیاه تصور می شده است.
  • سفید: پارچه نخی مصری بهترین نوع در جهان است و رنگ خام چنین پارچه های سفید، از کیفیت خوبشان است. از آن جایی که تصور می شده که سنگ های سفید بهشتی اند، بنابراین برای مصریان باستان قدرت جادویی خاصی داشته است، مخصوصاً برای این که نحسی چشم بد را دفع نمایند، سفید نماد اوسیریس، خدای مرگ و پاکی و همچنین نماد هوروس خدای گذر زمان بوده است.

منبع: huffpost.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 454

به "مفهوم رنگ در ملل مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفهوم رنگ در ملل مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید