لاله های روستای کندر ، نشاط گل ها در دامان طبیعت زیبای البرز

به گزارش سفر به مالزی، کندر منطقه ای زیبا در ارتفاعات البرز جنوبی در این روزهای بهاری تاچشم کار می نماید کوه به صفای نشاط دشت هایش نشسته و گل های رنگارنگ جلوه های زیبا از شاهکار خالق طبیعت و کوشش دوستداران طبیعت به نمایش گذاشته است.

لاله های روستای کندر ، نشاط گل ها در دامان طبیعت زیبای البرز

دریافت 11 MB

کندر در شمال کلانشهر کرج و در هفت کیلومتری جاده کرج - چالوس واقع شده که بارش های خوب زمستانی و بهاری طراواتی خاص به آن بخشیده است، اگر چه نمی گردد دراین روزهای کرونایی

راستا گردشگری را انتخاب کرد اما دیدن مناظر زیبا و روحبخش کندر از زاویه تصاویر و رسانه ای می تواند وصف آن را در اعماق وجود دوستداران طبیعت نشاند.

اینکه امسال طبیعت کندر به خاطر شیوع کرونا و در نبود گردشگران مجالی پیدا نموده تا صفای وجودش را به پرندگان، پروانه ها، آفتاب و مهتاب تقدیم کند و از قاب تصاویر به گردشگران دل خسته و خزیده در کنج خانه ها سلام بگوید باید برای بقای عمر گل و شادابی طبیعت به فال نیک گرفت.

یکی از ویژگی های روستای کندر، وجود گلستان های طبیعی اطراف روستا بوده و این جلوه های طبیعی در بهاران قبل کرونا پذیرای گردشگران از مناطق مختلف کشور بود و در کنار جلوه های طبیعی با کوشش دوستداران گل و طبیعت، اقدامات مناسبی برای زیبای محیط این روستا و توسعه بومگردی اجرا شده است.

علیرضا مصطفی (معروف به مصطفایی) از علاقه مندان به طبیعت وگل با استفاده از موقعیت جغرافیایی کندر بر آن شد تا یک مجموعه گردشگری، بومگردی را در ضلع غربی روستا از سال گذشته ایجاد کند و در امسال نیز با کاشت 2 میلیون و 100 هزار پیاز لاله آلیوم و سنبل دشت لاله های کندر را در منطقه لزور کندر در معرض دید عموم قرار داده است.

(لزور، در کتاب کندر آمده که به زورگاه پادشاه خسرو اطلاق می شده است).

مصطفی، کارآفرین و مدیر مجموعه گردشگری و بومگردی پایتخت لاله های ایران به خبرنگار ایرنا گفت: مردم علاقه مند به سفر و بومگردی می توانند با سفری کوتاه به این روستا، زندگی مردم 100 سال پیش ایران را تجربه نمایند.

وی با بیان اینکه نام پایتخت لاله های ایران از سوی مسوولان مربوطه برای این مجموعه مشخص شده، اضافه نمود: در این مجموعه کلبه های خشتی و کاهگلی ساخته شده که گرمایش آن با کرسی زغالی و چراغ نفتی است ضمن اینکه می توانند شیردوشی، پخت نان محلی و تنورهای زمینی را ببینند.

وی با بیان اینکه گردشگران می توانند از لذت اسب سواری و تیراندازی نیز بهره ببرند، گفت: اقامتگاه بومگردی در هر شب ظرفیت پذیرایی و ماندگاری تا 160 نفر و در روز تا 250 نفر را دارد.

مدیر مجموعه گردشگری و بومگردی پایتخت لاله های ایران گفت: در کنار این مجموعه اقامتی تفریحی در امسال اقدام به ایجاد باغ لاله در وسعت 3.5 هکتار کردیم که با 30 نوع واریته لاله کشت شده است.

وی اضافه نمود: 20 هزار مترمربع از این عرصه به صورت فشرده و 15 هزار مترمربع به صورت پراکنده در سه نوع پیاز پیش رس، میان رس و دیررس کشت شده است.

ایران مهد لاله است

این کارآفرین البرزی با بیان اینکه کشور ایران مهد لاله است ولی به اسم هلند ثبت شده، گفت: یکی از برنامه ها در ایجاد این باغ، تکثیر پیاز انواع لاله و ترویج آن برای جلوگیری از واردات پیاز لاله و صادرات نیز می باشد.

وی که برای راه اندازی این مجموعه 7 میلیارد تومان سرمایه گذاری نموده، گفت: با راه اندازی این مجموعه برای 16 نفر شغل ثابت ایجاد شده که تا 45 نفر خواهد رسید.

مصطفی ایجاد باغ لاله کندر را با مشارکت گل الف اجرا نموده که هفت سال تجربه در کار گل در شهرستان کرج دارد.

برنامه آینده، کشت گیاهان دارویی

مدیر پایتخت لاله های ایران به برنامه های آینده خود نیز اشاره نمود و اضافه نمود: ضمن برنامه ریزی برای صادرات پیاز لاله، یکی از برنامه ها، طرح 160 ساله روستای کندر است که در این طرح کشت گیاهان دارویی بومی کوه های کندر است.

وی اضافه نمود: اکنون نیز برای فضای سبز مجموعه بومگردی نیز از درخت های بومی کوه های کندر همچون سنجد و ازگیل استفاده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج نیز به خبرنگار ایرنا ضمن ابراز خرسندی از ایجاد چنین مکانی در روستای کندر، گفت: گسترش کشت گل و گیاهان زینتی در اراضی کشاورزی باعث شکوفایی و توسعه صنعت گردشگری در منطقه می گردد.

اسماعیل صارمی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، اضافه نمود: پیش بینی می گردد تا خاتمه عمر گل این لاله ها امکان بازدید عمومی برای باغ لاله های کندر و گچسر وجود نداشته باشد.

‫شهرستان کرج در منطقه آسارا دارای 2 باغ لاله کندر و گچسر می باشد که جشنواره باغ لاله های گچسر از سال 1377 برگزار شده و هر ساله مورد بازدید علاقه مندان قرار گرفته است.

در این 2 باغ لاله و در شهرستان کرج سالانه 35 میلیون شاخه گل لاله و بیش از یک میلیون پیاز لاله فراوری می گردد.

نگاهی به تاریخ روستای کندر

روستای کندر با اینکه در میان کوههای بلند البرز مقرار گرفته ولی به علت وجود زمین های نسبتا پست و هموارتر مکان مناسبی را برای کشت ودامداری پدید آورده است.

البته عامل بسیار مهمی که نشان از تمدن کهن این روستا می دهد موقعیت استراتژیک و وجود چشمه های مقدس می باشد.

چشمه های مقدس کرج در کنار معابد آناهیتا قرارداشته که مرادآو، مرادو و یا مراد آب نام داشتند و کسی جز خانم ها حق آوردن آب از این چشمه ها را نداشته است.

زمانی که مادها برای اتراق کردن به مناطق شمالی ایران آمدند کرج را به خاطر محیط زیبایش در نظر گرفتند.

ریشه زبان کندر، تاتی می باشد که مربوط به مادها است.

در کندر مکان های تاریخی و مذهبی نیز دیده می گردد که از آن جمله می توان به آستان مقدس امامزاده ناصر و عبدالله(ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) اشاره نمود که مربوط به سال 700هجری می باشد و سنگ قبرهایی در امامزاده وجود دارد که متعلق به حدود 180 سال پیش است و روی این سنگ قبرها وسایل شخصی اشخاص طراحی می شده که نمایانگر وجه اجتماعی شخص بوده و به عنوان مثال روی سنگ قبر حاج حسن کندری که متعلق به سال 1289قمری می باشد طرح شانه و مهر و تسبیح به وضوح نمایان است.

منطقه چهل بی بی یا چهل دختر (دره سیلک)

عنوان شده که در این منطقه چهل دختر برای زیارت یا گردش آمده اند و به طور شگفت انگیزی ناپدید شده اند و بعد از گذشت 2000سال از این حادثه دخترها برای برطرف مشکلاتشان به اینجا روی می آورند.

در حاشیه کوه نمونه هایی از ساروج واستخوان های انسان پیدا شده که نشانگر وجود قلعه در پای کوه می باشد.

سنگرهایی در دل کوه تعبیه شده که عمقی حدود 2.5متر و قطر دهانه 1.5در 1.5متر می باشد.

سنگهایی درپایه های کوه تراشیده شده که برای کمین یا زندگی استفاده می شده است و با تلفیق طبیعت و معماری انسان دست به دست طبیعت داده و کمینگاه یا خانه خودرا بنا می نموده اند.

منبع: چمدان
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 488

به "لاله های روستای کندر ، نشاط گل ها در دامان طبیعت زیبای البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاله های روستای کندر ، نشاط گل ها در دامان طبیعت زیبای البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید