غار نمکدان قشم و جاذبه های دیدنی آن

به گزارش سفر به مالزی، غار نمک از دیگر غارهای نمکی واقع شده در قشم می باشد، که به غار سه مرد برهنه نیز معروف است. قابل به ذکر است که این غار طولانی ترین و وسیع ترین جهت را در بین دیگر غار ها به خود اختصاص داده است.

غار نمکدان قشم و جاذبه های دیدنی آن

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به کشف حقایق غار نمکدان و معرفی این غار طولانی و بزرگ بپردازیم.

قابل به ذکر است که طول کشف شده این غار تا به امروز 6 هزار و 600 متر می باشد و به علت عبوری سخت بعضی از قسمت های آن ناشناخته و کشف نشده مانده است. بعلاوه لازم به ذکر است که هنوز طول نهایی و آخرین آن تعیین نیست، و انتظار می رود تا پیش از این مورد کشف قرار بگیرد.

غار نمکدان در ادبیات محلی به غار کانی نیز معروفیت دارد، که علت نامگذاری آن به علت قرار گیری در روستای کانی و نزدیکی و محدوده ژئو سایت نمکدان است.

غار کانی و استان هرمزگان

قابل به ذکر است که هرمزگان یکی از استان های جنوبی ایران می باشد که در شمال تنگه هرمز واقع شده است. جاذبه های دیدنی بسیاری در این استان وجود دارد که با یک بار سفر نمی توان تمامی آن ها را به خوبی مشاهده کرد و به سرگرمی و خوشگذرانی پرداخت. از دیگر جاذبه های گردشگری واقع شده در استان هرمزگان می توان به غار نمکدان اشاره نمود که در ادامه این مطلب به معرفی آن به طور تمام و کمال پرداخته شده است. بعلاوه تا به امروز نمک های بسیاری از این غار خارج شده است که از برترین نوع های نمک به شمار می رود، و برای مصارف پزشکی کاربرد فراوان دارد.

آشنایی با موقعیت جغرافیایی غار نمکدان

غار نمکی واقع شده در جزیره قشم از زیباترین جاذبه های طبیعی و گردشگری استان هرمزگان به شمار می رود، که مجموعه ای از زیبایی های منحصر به فرد را در دل خود جای داده است. رگه های سفید نمک بر بدن این کوه از دور چشم انداز زیبا را به نمایش می گذارد و بعلاوه گنبد نمکی در فاصله 90 کیلومتری از شهر قشم نهاده شد که در بخش انتهای جنوب غربی جزیره، و کوه جنوب غربی و جزیره کوه گنبدی که 237 متر فاصله دارد، نهاده شده است.

لازم به ذکر است که غار نمک هرمزگان در فاصله دو کیلومتری از ساحل جاده همجوار خود واقع شده است. اگر اهل پیاده روی و گردشگری طبیعت هستید، توصیه می شود که با پای پیاده این جهت را طی کنید. داخل این غار به ویژه در عمق نور کافی وجود ندارد و برای مشاهده احتیاج به چراغ قوه پر نور دارید. در سقف غار نمکی قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال و میزان های مختلف پوشش نهاده شده است که چشم انداز ای زیبا و وصف شدن به وجود آورده است. توصیه می شود که با فردی مطلع به غار سفر کنید تا از تمامی جهت و جاذبه های درون غار به خوبی با خبر شوید.

توصیف غار نمکدان

در کف این غار جریان هایی از آب نمک قابل مشاهده می باشد که چشم انداز فوق العاده ای را برای بازدید کنندگان به وجود آورده است. بعلاوه رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غار باعث کوچک شدن آب نمک اشباع شده بر بدن قندیل ها شده، که باعث به وجود آمدن اشکالی پیوسته این قندیل ها شده است. این جریان آب در دل کوه نمک را به طور یک جریان دائمی زیر زمینی واقع شده است و در طی جهت به خارج از این غار راهنمایی می نماید. در این غار حوضچه طبیعی به رنگ سفید نهاده شده است که آبی از دل آن بیرون می آید و در آن جمع می شود، و به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه جلوه زیبایی از خود بروز می دهد.

این چشمه در تمام طول سال جریان دارد و در بخش های داخلی این غار نمکدان جریان آن به خوبی قابل مشاهده است. لازم به ذکر است که گاهی آب نمک موجود در غار همچون آینه تصاویر را منعکس می نماید، که این باعث به وجود آمدن چشم انداز زیبا و بی نظیر دیگری در این منطقه می شود. بستر اصلی این چشمه به رنگ سرخ قرار گرفته است که از رسوبات گل اخرا پوشیده شده است.

رسوباتی که در این منطقه تشکیل شده اند دارای ترکیبات اکسید آهن و به خصوص هماتیت هستند بخش بالایی این غار از داخل نمای زیبایی دارد که به وسیله قندیل های بلورین که دارای اشکال و میزان های مختلف هستند، تزیین شده است.

ارزیابی های موجود در غار نمکدان

می توان گفت نمک های قابل استخراج از این غار خواص دارویی بی نظیری دارند. از آن ها می توان در علم پزشکی به ویژه برای ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول استفاده کرد. ترکیباتی که در نمک های درون این غار وجود دارد از منیزیوم می باشد. با توجه به تحقیقات و آنالیز های اجرا شده که به وسیله زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک بر روی این غار واقع شده در هرمزگان انجام شد، به خوبی متوجه شدند که این غار یکی از طولانی ترین غارهای نمک دنیای و پر خاصیت می باشد.

با توجه به بعضی ارزیابی های اجرا شده در دانشگاه شیراز که بر روی این غار شش هزار متری انجام شد، سن نمک های این غار را به قبل از دوره کانبرین که تقریباً به 570 میلیون سال پیش است، باز خواهد گشت. اما خود گنبد های نمکی و ظهور آن ها در این منطقه پدیده جوان و تازه است، به طوری که بعضی از پدیده های این غار حدود شش هزار سال سن دارد.

نحوه ایجاد نمک های غار

لازم به ذکر است که در گذشته های خیلی دور نمک ها به صورت یک لایه قرار داشتند اما به مرور زمان بر آمده شدند و تحت تاثیر محیط خاصیت شناور پیدا کردند. با توجه به آنکه وزن حجمی آن ها از وزن سنگ های اطراف بسیار کمتر بود، اما آن ها را کنار می زند و به سمت بالا حرکت می کردند.

غار و گنبد های نمکی که در جزیره قشم و بعلاوه هرمزگان به عنوان پدیده بی نظیر زمین شناسی معرفی شده اند، جزئی از ثروت ملی کشور ایران به حساب می آیند، که باید در حفظ و نگهداری آن ها نسل به نسل کوشش بسیار شود، و مورد حفاظت و نگهداری قرار گیرد. گنبد نمکی غار نمکی گنبد موجود در جزیره قشم است، که از میان دماغه جنوب تا قدیس سلخ، و دماغه شمال غربی تا قدیس با سعید بالا آمده است. در نقشه تقریباً دایره های به شکل و قطر 5.6 کیلومتر قابل مشاهده است. بعلاوه با گنبدی دارای توپوگرافی نا منظم بوده که دیواره آن بسیار پر شیب است، در بخش جنوبی گنبد نمکی نمکدان غار های نمکی بسیاری وجود دارد که ارتفاع آن ها تا 20 متر میزان گیری شده است.

جهت های دسترسی به غار

برای دسترسی به این جاذبه طبیعی واقع شده در استان هرمزگان باید به سمت غرب جزیره سفر کنید و با عبور از فرودگاه قشم پشت سر گذاشتن حدود 8 کیلومتر جاده شوسه که نسبتاً مناسب می باشد و 23 کیلومتری از دهانه غار فاصله دارد، قرار بگیرید. در نهایت نیز بعد از رزرو هتل در قشم به سمت این جزیره و جاذبه های نادر حرکت کنید.

برای دسترسی به این جاذبه طبیعی در استان هرمزگان باید به سمت غرب جزیره قشم سفر کنید. با عبور از فرودگاه قشم و پشت سر گذاشتن حدود 60 کیلومتر وارد جاده شوسه نسبتا مناسبی شوید که 23 کیلومتر تا دهانه غار فاصله دارد. (سایر دیدنی های قشم را اینجا ببینید)

چگونگی ثبت در میراث طبیعی

این غار با شماره ثبت 173 در سال 1390 به لیست میراث طبیعی ایران اضافه شد.

این غار به عنوان یکی از سایت های ژئوپارک قشم از سال 1385 و عضویت در شبکه دنیای ژئوپارک های تحت حمایت نهاده شده است. این غار که دارای پتانسیل بسیار بالایی است و امید می رود، که کوشش ها ادامه پیدا کند و طولانی ترین غار نمکی دنیا به صورت مستقل در یونسکو به ثبت خود برسد.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1615

به "غار نمکدان قشم و جاذبه های دیدنی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار نمکدان قشم و جاذبه های دیدنی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید