طرح صیانت؛ جزییات تازه از جلسه غیرعلنی مجلس

به گزارش سفر به مالزی، مرتضی آقا تهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و از طراحان اصلی طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی شبکه های اجتماعی در رشته توئیتی از نقش ویژه چهار نمانیده مجلس در جلسه غیرعلنی روز چهار شنبه مجلس درباره این طرح شرح داد.

طرح صیانت؛ جزییات تازه از جلسه غیرعلنی مجلس

این چهار نماینده عبارتند از: مرتضی آقا تهرانی رییس کمیسیون فرهنگی و نماینده تهران، رضا تقی پور وزیر پیشین ارتباطات و نماینده تهران، علیرضا زاکانی نماینده قم و رییس مرکز پژوهش های مجلس و لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه درخواست عده ای از نمایندگان به منظور آنالیز طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیغام رسان های اجتماعی را بر اساس اصل 85 قانون اساسی آنالیز نموده و در نهایت با 121 رای با آنالیز این طرح در کمیسیون مشترک طبق اصل هشتاد و پنج موافقت کرد.

بنابراین با موافقت نمایندگان با این درخواست، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک و ویژه آنالیز می گردد و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تائید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

این اقدام مجلس با مخالفت های شدیدی همراه شده است. اما نمایندگان مجلس در پی شرح آن و اقناع افکار عمومی هستند.

در این رابطه حتی محمد باقر قالیباف رییس مجلس که در سوریه به سر می برد یادداشتی منتشر کرد و برداشت ها درباره طرح را رد کرد.

درباره چگونگی تصویب طرح بحث هایی مطرح است از جمله اینکه منتقدان می گویند چرا در جلسه غیر علنی مجلس این طرح مهم مورد بحث و آنالیز قرار گرفته است.

شب گذشته مرتضی آقا تهرانی در این رابطه رشته توئیتی منتشر کرد و شرحاتی ارائه نمود.

آقاتهرانی با بیان اینکه صبح چهارشنبه باید این طرح در مجلس مطرح می شد، اضافه کرد: ساعت 10:30 پس از استراحت به صحن آمدیم، آقای نیکزاد ریاست صحن را داشت، صحن باید به درخواست کمیسیون فرهنگی نیم ساعت غیر علنی شد، چون بنا بر این بود که نمایندگان قدری بهتر نسبت به هشتاد و پنجی شدن توجیه شوند.

او نوشت: اول بنده به اسم رئیس کمیسیون فرهنگی تنها 5 دقیقه صحبت کردم و در مقام پاسخگوئی به این موارد بر آمدم: چرا این طرح باید 85ای گردد؟ اهمیت ورود متخصصانه به این طرح در کمیسیون مشترک تخصصی، چرائی و وسعت حملات بیگانگان و نوع حمایت از کاربران در جهات گوناگون طرح.

این نماینده مجلس اضافه کرد: سپس آقای تقی پور که خود روزگاری وزیر ارتباطات بوده طی 5 دقیقه گفتند که این فرصت برترین زمان ورود است، و اینکه حسن این طرح، حمایت از کاربران است. بعد هم آقای سیاهکلی، که دوره زیادی در خدمت همین فضای سایبری بوده 5 دقیقه گفتند که ...

آقاتهرانی ادامه داد: تمام ایراداتی که این و آن دارند، خود علت بر 85 شدن این طرح است، ساماندهی به فضای مجازی دیر شده، مجلس هم باید به آب و نان مردم برسد ولی این کاری تخصصی و فنی است.

به نوشته رییس کمیسیون فرهنگی درباره جزییات جلسه غیر علنی مجلس: 5 دقیقه هم آقای زاکانی در ضرورت ورود به این فضای بی صاحب صحبت کردند. هیچ جای جهان این قدر برنامه فضای مجازی ش که اینک حقیقی شده یله، رها و شل نیست، بی برنامگی کجایش افتخار است؟!

او در توئیت پایانی خود نوشت: بعد از نیم ساعت زنگ علنی نواخته شد و 10 دقیقه موافق و 10 دقیقه مخالف، و طبق قرعه دو 5 دقیقه ای هم طرفین. و سپس 85ای شدن طرح رای گیری شد. خدا را شکر با کوشش دوستان دومین طرح 85 به درخواست کمیسیون فرهنگی به صحن آمده و رای آورد. در حالی که در مجلس قبل یک طرح هم 85 نداشته است.

البته ظاهرا در جلسه غیر علنی مخالفت هایی هم با طرح و اقدام مجلس انجام شده است.

پیش از این هم علی خضریان دیگر نماینده تهران از موافقت محمد باقر قالیباف با اقدام مجلس درباره اینترنت خبر داده بود. او در توئیتی نوشت: از جناب محمدباقر قالیباف که روز گذشته در فراکسیون نیروهای انقلاب با اعلام صریح موافقت با اعمال اصل 85، موجب انسجام بیشتر نمایندگان شدند، جناب علی نیکزاد که ضمن اداره منطقی صحن زمینه بیان دیدگاه های مختلف را فراهم کردند و جناب علیرضا زاکانی برای تبیین موضوع در مجلس تشکر می کنم.

منتقدان طرح مجلس معتقدند که این طرح منجر به کانالیزه کردن اینترنت، افزایش حاکمیت بعضی نهادهای نظامی بر تنظیم اینترنت، افزایش احتمال نقض آزادی های مدنی و اجتماعی، فیلترینگ گسترده در صورت ایجاد زیرساخت های داخلی، ایجاد قوانین دست و پاگیر برای گوگل، اینستاگرام و... (احتمالا این سرویس ها زیر بار اجرای قوانین نمی فرایند) و... می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1268

به "طرح صیانت؛ جزییات تازه از جلسه غیرعلنی مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح صیانت؛ جزییات تازه از جلسه غیرعلنی مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید