سفر جنجالی به مشهد

به گزارش سفر به مالزی، هفته پیش وقتی گروهی از نمایندگان مجلس یازدهم راهی مشهد شدند گمان نمی کردند این سفر که به نام محرومیت زدایی و بازدید از حاشیه شهر مشهد صورت می گیرد حاشیه هایی را دامن بزند که همچنان پاگیر آن ها باشد.

سفر جنجالی به مشهد

به گزارش خبرنگاران، ماجرا از آنجا آغاز شد که در رسانه ها خبری مبنی بر سفر گروهی از کنندگان مجلس به موضوع فراکسیون محرومیت زدایی و گروه های جهادی به شهر مشهد آن هم برای افتتاح پروژه های این کلانشهر و بازدید از مناطق حاشیه ای منتشر شد.

احسان قاضی زاده رئیس این فراکسیون چهارشنبه هفته پیش درباره این سفر گفته بود سفر به مشهد مانند سفر های دیگر فراکسیون به غیزانیه بوده و به دعوت شهرداری مشهد صورت گرفته است.

اما کمی بعدتر برخی منابع خبری زوایای پنهانی از این سفر را منتشر کردند که نشان می داد این سفر مانند سفر های کاری دیگر کنندگان نبوده و آن ها همراهانی هم با خود داشتند. طبق فهرست منتشر شده توسط برخی فعالان رسانه ای 18 عضو مجلس را 45 نفر از اعضای خانواده های شان همراهی نموده بودند.

این فهرست نشان می داد جز چهار نفر، 14 کننده دیگر بین یک تا شش نفر همراه داشتند. همچنین نام هایی چون مجتبی توانگر کننده تهران، حسین رئیسی کننده جاسب، غلامرضا منتظری کننده گرگان، مصطفی طاهری کننده زنجان، محمدرضا مبلغی کننده کوهدشت، سارا فلاحی کننده ایلام، فاطمه محمدبیگی کننده قزوین و رحمت اله فیروزی کننده نطنز خارج از فراکسیون محرومیت زدایی و گروه های جهادی و علی خضریان، رجب رحمانی، احد آزادی خواه و صمدالله محمدی از فراکسیون محرومیت زدایی در آن دیده می شد.

در میان این اسامی، علی خضریان و مجتبی توانگر کنندگان تهران هرکدام 3 همراه داشتند. تنها سارا فلاحی، کننده ایلام یک همراه با خود به مشهد برده بود و محمدرضا مبلغی کننده کوهدشت با 6 همراه بیشترین همراه را داشت. پس از مبلغی، فاطمه محمدبیگی، کننده قزوین با 5 همراه و مصطفی طاهری با 4 همراه در رتبه های دوم و سوم قرار داشتند.

این در حالی بود که هزینه سفر چهار روزه کنندگان و همراهان شان (هزینه ایاب و ذهاب، هزینه اسکان و خورد و خوراک) را شهرداری مشهد متقبل شده بود.

انتشار این خبر با واکنش منفی از سوی مردم روبرو شد. آن ها می پرسیدند چرا باید کنندگانی از سایر حوزه های انتخابیه برای افتتاح پروژه های شهری به مشهد بروند؟ در شرایط کنونی و با شرایط مالی موجود چه نیازی به سفر این تعداد کننده به مشهد بود؟ و چرا کنندگان مدعی انقلابیگری و فساد ستیزی از خرج بیت المال خانواده خود را به همراه بردند؟ چنانچه کاربری پرسیده بود برای محرومیت زدایی رفتند خانواده شان را هم بردند؟!

سوی دیگر قضیه هم به حامی مالی این سفر یعنی شهرداری مشهد بر می گشت که چرا مدیریت شهری مشهد باید هزینه سفر این تعداد کننده و همراهان شان را از بودجه شهرداری متقبل شود؟ آن هم وقتی مدیریت شهری مشهد نزدیک به اصلاح طلبان است. روزنامه اعتماد در واکنش به این موضوع در گزارشی شهرداری مشهد را به ظاهر نزدیک به اصلاح طلبان خواند و گفت که فعالان اصلاح طلب از رویکرد سیاسی و اجتماعی آنان در مشهد راضی نیستند.

کنندگان چه گفتند و شنیدند؟

پس از این حواشی، برخی کنندگان ترجیح دادند سکوت کنند و پیگیری ها جز قطع تماس و حواله کردن موضوع به قاضی زاده هاشمی رئیس فراکسیون نتیجه ای در بر نداشته است. قاضی زاده هاشمی رئیس فراکسیون محرومیت زدایی و گرو های جهادی نیز که به گفته کننده نطنز دعوت از کنندگان برای حضور در این سفر را بر عهده داشته درباره تامین بودجه این سفر گفته است: این موضوع را شما باید از دوستان شهرداری مشهد سوال کنید. این سفر به دعوت شهرداری مشهد انجام گرفت و آنان در جریان جزییات هزینه ها و مخارج هستند، البته اگر هزینه ها را خودشان تامین نموده باشند. اما وی منکر حضور همراهان کنندگان شده و گفته تا جایی که اطلاع دارد در این سفر غالب کنندگان همراهی نداشتند.

اظهارات رحمت الله فیروزی پوربادی کننده نطنز هم در گفتگو با انتخاب درباره هزینه های متحمل شده بابت حضور خانواده کنندگان در این سفر، خود بر حواشی این ماجرا اضافه نمود. فیروزی در این باره اظهار نموده است: هزینه خاصی نبود. کنندگان در این سفر غذا های معمولی مثل خورشت قیمه، عدسی، عدس پلو و شله زرد و شله مشهدی می خوردند. اصلا در این سفر چیز خاصی نبود که کنندگان بخواهند دنبال آن باشند. او همچنین گفته نمی داند بودجه این سفر از چه منبعی تامین شده است.

علی خضریان کننده تهران و از اعضای فراکسیون محرومیت زدایی مجلس نیز که در حاشیه بازدید از حاشیه شهر مشهد به خبرنگاران گفته بود در مجلس پیگیر طرح های محرومیت زدایی هستند؛ در جواب پیگیری ها به صبا آذرپیک گفته است: هتل برای نهاد رهبری بود محل کار سابق من. او در پاسخ به اینکه محل کار شما مجلس است اظهار نموده است: محل کار سابقم که مامور شدم از آنجا به مجلس!

او هزینه سفر خود را بر دوش محل کار سابقش یعنی نهاد رهبری انداخته و آن را موضوعی مربوط به خودش و محل کارش دانسته است. خضریان در جواب اینکه او کننده مجلس است و باید پاسخگو باشد به آذرپیک گفته است: نه! من رای شما رو نمی خوام! شما یک نفر به من رای ندهید.

پاسخ های او موجب شد تا برخی کاربران اجتماعی خضریان را وقیح بخوانند و با تأکید بر طراز و انقلابی خواندن مجلس یازدهم به او کنایه بزنند. برخی نیز اشاره وی به مامور بودن خود در مجلس را نشانه رفتند که آقا خودش را پرسنل مجلس می داند نه کننده! پس پرسنل مجلس بودن را طنز یا توهین نمی داند.

مجتبی توانگر یکی دیگر از مسافران مشهد هم ترجیح داد تا در صفحه شخصی خود در توئیتر در این باره بنویسد. او اظهار نموده است هدف از طرح پرسش درباره این سفر منصرف کردن کنندگان از نظارت میدانی و تبدیل شدن به مجلسی در سطح مجلس به اصطلاح امید است.

او این سفر را در ادامه سفر به مناطق محروم، چون پیگیری آب غیزانیه و آبرسانی گرمسیری ایلام دانسته و برخلاف خضریان گفته ما خود را کننده همه مردم عزیز ایران می دانیم و تلاش می کنیم همه ظرفیت های مجلس را در کنار کنندگان بومی برای حل مسائل مردم به کار گیریم.

توانگر تایید نموده است که خانواده های کنندگان همراه شان بودند، اما نوشته که از ابتدا هم کنندگان و هم رئیس فراکسیون محرومیت زدایی تأکید داشتند که هزینه همراهان بر عهده خودمان است. این را مقایسه کنید با آنچه پروژه بگیران در حال بازنمایی بودند. اظهارات او در حالی صورت گرفت که قاضی زاده هاشمی در گفتگو با انتخاب گفته بود هزینه سفر بر عهده شهرداری مشهد بوده است و از این که خود کنندگان آن را متقبل شدند حرفی نزده بود.

کننده مجلس یازدهم همچنین در ادامه آورده است: برخلاف دوره های قبل که برخی کنندگان در هتل درویشی، الماس، آرمان و. اقامت داشتند محل اقامت بنده و همراهان هتل نبود. بلکه در مهمانسرایی (که محل اقامت اساتید ودانشگاهیان است) ساکن بودیم که آدرس محل اقامت روشن است.

توانگر همچنین نوشته است که: افرادی که مدعی این افشاگری هستند این بار به کاهدان زدند و مدعیانی هستند که هیچ سند مالی جز جوسازی رسانه ای نداشتند و یکی شان هم متاسفانه به دنبال باج گیری بود که موضوع را از طریق نهاد های ذیرربط پیگیری خواهم کرد.

این سخنان موجب شد تا نظارت میدانی کنندگان، ضرورت بازدید این تعداد کننده از مشهد و حضور خانواده کنندگان و ادعای شفافیت و فسادستیزی آن ها از سوی کاربران به چالش کشیده شود. برخی کاربران نوشتند: چهل سال از عمر انقلاب می گذرد نمی دانم چرا تازه فهمیدید که مردم مظلوم و حاشیه نشین یا بیکارند یا نیاز به امکانات اولیه زندگی دارند چرا پس از 40 سال. کمی تامل.

دیگری هم نوشت: عجب مسائل مملکت را با خانواده می برید حل می کنید؟! چرا با خانواده نمی رید مسائل نیک شهر، ریگان رودبار جنوب کنارک... کاربری هم نوشته که پنج کننده مشهد را برای بازدید میدانی می فرستادید تا گزارش بازدید را در فراکسیون ارائه می کردند تا شما هم تو زحمت نیفتید با زن و بچه بیاین مشهد. ضمن اینکه مرکز رفاهی دانشگاهیان در خیابان نواب، هتل است.

گروهی از کاربران هم از کنندگان خواستند تا برای رفع شبهات فاکتور های پرداختی هواپیما و هتل را منتشر کنند. همچنین آذرپیک در جواب تهدید توانگر به پیگیری نوشت که به او 24 ساعت زمان می دهد تا با انتشار تصویر تراکنش بانکی ثابت کند پول هتل و هواپیما را پیش از صبح یکشنبه 20 مهر پرداخت نموده است و 24 ساعت وقت دارد تا ثابت کند او پروژه بگیر و باج گیر است در غیر این صورت از او بابت توهین، تهمت وافترا شکایت می کند.

شهرداری مشهد هم اطلاعیه صادر کرد!

شهرداری مشهد هم در این روز ها کم هدف نقدها قرار نگرفت. دو روز پیش بود که روزنامه اعتماد در گزارشی این اقدام شهرداری مشهد را فعالیتی انتخاباتی تعبیر نموده و آورده بود که چندان دور از ذهن نیست شهردار یا برخی اعضای شورای شهر مشهد برای نزدیکی به رییس جمهوری بعدی هم که شده از طریق فراکسیون محرومیت زدایی مجلس یازدهم اقدام نموده و بکوشند در معادلات بهارستان، جدای از حلقه خراسانی ها، کنندگان سایر حوزه های انتخابیه را نیز با خود همراه کنند. همراهی که بعید نیست آنان را به کرسی های بالاتری در دولت آینده برساند؛ آن هم در دولتی که رییسش، در صورت تداوم شرایط با وضع کنونی و سکوت مسوولان خرد و کلان در قبال تشدید روزافزون نارضایتی های عمومی، احتمالا در انتخاباتی با مشارکت حداقلی، کاندیدای اصولگرایان خواهد بود.

چنین واکنش هایی موجب شد تا شهرداری مشهد که در روز های اول سکوت اختیار نموده بود 22 مهرماه در این باره اطلاعیه ای صادر کند. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: طی یک ماه گذشته شهرداری مشهد با همراهی و تعامل سایر ذی نفعان شهری و کشوری اقدام به آغاز برنامه ای جامع برای توانمند سازی مناطق حاشیه ای شهر مشهد و کاهش معضل حاشیه نشینی در این کلان شهر - که سالیان متمادی گریبان گیر بیش از یک میلیون شهروند نجیب مشهدی است - تحت عنوان یک حاشیه کمتر، صد ها فرصت بیشتر با سرمایه گذاری و هزینه ای در حدود 2400 میلیارد تومان نموده است.

این سازمان مدعی شده است که همدلی سایر ارکان فارغ از نگاه های مرسوم سیاسی موجب شده تا برخی از بدخواهان و سهم خواهان در قالب بداخلاقی های رسانه ای اقدام به انتشار اخبار کذب و مغشوش نموده تا با ایجاد حاشیه فرصت های ایجاد شده برای توسعه مشهد را با اخلال رو به رو کنند.

در آخر هم افشاگری های رسانه ای را دروغ پردازی و امری غیراخلاقی خوانده و اظهار نموده است که در صورت تداوم آن و برای صیانت از حقوق مردم مشهد اقدامات قانونی برای جلوگیری از تداوم این رویه مذموم و ناپسند را حق خود می داند.

این جنجال ها انتها می یابد؟

به نظر می رسد انتشار خبر مسافرت کنندگان به همراه خانواده و کتمان اولیه این ماجرا از سوی کنندگان رشته کلافی باشد که به این زودی ها جمع نخواهد شد. به خصوص آنکه کنندگان مجلس یازدهم با ادعا های بزرگی، چون شفافیت و مبارزه با فساد و انقلابیگری بر تمایز خود از دیگران تأکید داشته و دارند. همین امر موجب شده تا تناقض در شعار و عمل کنندگان مجلس یازدهم بیشتر به چشم بیاید.

از سویی نیز زبان کنندگانی چون خضریان و توانگر که به چاشنی تهدید و تندی آمیخته مخاطبان را جری تر می کند تا پرسش های خود درباره ضرورت سفر کنندگان به همراه خانواده به مشهد آن هم به هزینه بیت المال را جدی تر بپرسند. هر چه باشد این کنندگان انقلابی باید حساسیت بیشتری نسبت به سوء استفاده از بیت المال داشته باشند حالا به قول خضریان این بیت المال محل کار سابق آن ها باشد یا بودجه شهرداری مشهد؛ فرقی نمی کند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 796

به "سفر جنجالی به مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر جنجالی به مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید