رونق مسائل در بازار کهن سنگ میل، طرح ساماندهی در نیمه راه ماند

به گزارش سفر به مالزی، خبرنگاران- گروه استان ها: نهاوند بی شک یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی ایران است که قدمتی چند هزارساله دارد. این شهر کهن استان همدان دارای بازاری به طول بیش از 700 متر است، بازاری که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی شود.

رونق مسائل در بازار کهن سنگ میل، طرح ساماندهی در نیمه راه ماند

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی بروشور 3 لت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

بازار سنگ میل نهاوند یک اثر تاریخی و فرهنگی است که در مدت زمان طولانی ایجادشده و هویت یافته و خود امروز هویت بخش شهر شده است و همین امر باعث شده که این محور تاریخی و تجاری امروز دارای ارزش میراثی و نقش گردشگری باشد.

اما متأسفانه به دلیل بی توجهی به این میراث کهن که زمانی اقتصاد یک شهر را در دست داشت این بازار قدیمی در حال تخریب است و با مسائلی از قبیل مسقف نبودن، سرازیر شدن پساب های خانگی در آن و غیره دست وپنجه نرم می نماید.

مسائل عدیده بازار سنگ میل شرایط را برای حضور و خرید مردم سخت نموده است تا مردمی که زمانی تمام خرید خود را از این بازار انجام می دادند اکنون تمایل زیادی برای رفع مایحتاج روزانه خود از این بازار ندارند.

هم اکنون بازار سنگ میل نهاوند فاقد شرایط ایمنی و حفاظتی مناسب است و بنای بازار به علت قدیمی بوده و عدم رسیدگی دستگاه های ذی ربط استحکام لازم را ندارد و هرلحظه ممکن است برای کسبه و عابران اتفاقی افتاده و فاجعه ای رخ دهد.

باتوجه به اینکه شهرستان نهاوند روی گسل قرار گرفته است باید به این بازار بیش ازپیش توجه شود اما اکنون به جای توجه، گرد فراموشی چهره آن را گرفته است.

معاون شهردار نهاوند در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: ساماندهی بازار سنگ میل نهاوند نیازمند همکاری و همدلی بازاریان با دستگاه های اجرایی شهرستان در مورد احداث سقف و ساماندهی بازار است.

عباس حسنوند اظهار کرد: طول کل این پروژه هزار و 500 متر است که پس از جلسات انجام شده و تهیه طرح اولیه بازار مقرر شد که فاز نخست این پروژه شامل 50 متر از جلوی درب اصلی بازار شروع شود.

وی گفت: طی جلسه ای در زمان فعالیت عبدالملکی فرماندار سابق شهرستان نهاوند در مسجد صاحب الزمان(عج) بازار مقرر شد که بازاریان علاوه بر همکاری با پیمانکار 25 درصد از مبلغ هزینه های این پروژه را متقبل شوند که خوشبختانه با موافقت اکثریت بازاریان روبرو شد.

حسنوند اضافه کرد: پس از تهیه طرح و تأیید آن از سوی نماینده و معتمدین بازار و سپس تأیید معاونت عمرانی استانداری همدان طرح به مناقصه گذاشته شد و شرکت نیک سازه باختر برنده مناقصه فوق شد.

وی اعتبار اولیه برای این طرح را 200 میلیون تومان عنوان نمود که از محل استانداری همدان تأمین می شود و گفت: در صورت همکاری بازاریان و با توجه به اینکه بازسازی بازار یکی از مطالبات بازاریان بوده است مرحله نخست این پروژه در مدت شش ماه تحویل داده خواهد شد.

حسنوند ادامه داد: متأسفانه پس از شروع اجرای پروژه از ابتدای درب اصلی بازار عده ای از بازاریان به عنوان معترض مخالف ساخت شدند که امید است با کوشش های نماینده و معتمدین بازار این موانع از سر راه برداشته شود.

وی بابیان اینکه به علت تأمین اعتبار از محل اعتبارات استانداری همدان، در صورت عدم فعالیت و توقف پروژه اعتبار جذب شده باید طبق مقررات به حساب استانداری بازگردانده شود، عنوان نمود: همچنین شهرداری نهاوند نیز متحمل ضرر به واسطه انعقاد قرارداد با شرکت پیمانکاری خواهد شد.

معاون شهردار نهاوند بابیان اینکه پیشرفت و آبادانی هر منطقه به نیات اهالی آن دیار است، گفت: می طلبد که مردم و بازاریان برای رفع شدن معضلات و مسائل ایمنی و بهداشتی بازار نهاوند به همکاری با مسئولان اجرایی شهرستان نهاوند بپردازند تا شاهد بازاری ساماندهی شده باشیم.

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند در تبادل نظر با خبرنگاران بابیان اینکه قدمت بازار نهاوند به دوران پهلوی بازمی شود، گفت: اینکه نقل می شود قدمت بازار سنگ میل نهاوند به دوران ساسانی و قاجار بازمی شود کذب است.

محسن جانجان گفت: ازآنجاکه این بازار در خاتمه به قلعه نهاوند منتهی می شود می توان احتمال داد که بازار نهاوند قدمت تاریخی نیز داشته باشد.

مدیر اداره میراث فرهنگی نهاوند گفت: مشکل اصلی بازار سنگ میل نهاوند نداشتن سقفی ایمن در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی است.

وی گفت: پس از هماهنگی های انجام شده مقرر شد که اداره میراث فرهنگی وظیفه نظارت برساخت سازه های موجود مطابق طرح نهایی شده از سوی مهندسان مشاور را داشته باشد.

نماینده بازاریان شهرستان نهاوند گفت: بیش از 20 سال است که پیگیر ساماندهی شرایط بازار سنگ میل نهاوند هستیم که خوشبختانه این آرزوی دیرینه بازاریان پس از تصدی فرماندار سابق نهاوند محقق شد.

علیرضا حمیدی گفت: در یک سال گذشته جلسات متعددی با فرمانداری و شهرداری داشته ایم که نتیجه آن کاشت ستون های عریض در ابتدای بازار است.

نماینده بازاریان نهاوند علت مخالفت بازاریان نهاوند با ادامه عملیات اجرایی مرمت بازار سنگ میل نهاوند را عریض بودن ستون ها دانست و ادامه داد: این امر موجب از بین رفتن نمای مغازه ها در خیابان اصلی 17 شهریور می شود که با توجه به مخالفت های فوق با جلسات انجام شده مقرر شد که از عرض ستون ها کاسته شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه تا به امروز هیچ گونه اقدامی از سوی شهرداری مبنی بر کاهش عرض ستون ها صورت نگرفته است و پروژه فوق در بلاتکلیفی و نابسامانی به سر می برد.

حمیدی عملیات مرمت سیم کشی و تعویض تأسیسات برقی بازار از سوی اداره برق شهرستان و سایر مسئولان شهرستان را خوب ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم ثمره چندین ساله گذشتگان و خود را با اتمام این طرح ببینیم.

یکی از معتمدین و قدیمیان بازار سنگ میل نهاوند نیز گفت: علاوه بر مسائل ایمنی بازار باید به مسائل بهداشتی آن رسیدگی شود.

حجت الله صباغی ادامه داد: گل ولای و همچنین فاضلاب های خانگی منطقه پایه قلعه با توجه با بالادست بودن آن ها وارد بازار می شود و گاهی بوی بد و غیرقابل تحملی در فضای بازار پیچیده می شود که این مسئله باید به وسیله اداره آب و فاضلاب شهری و شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شود.

صباغی گفت: چندین سال است که بنده و سایر بازاریان به دنبال بهسازی و مرمت بازار نهاوند هستیم که در این زمینه اسناد و مدارک زیادی موجود است.

این معتمد بازار ادامه داد: بنده در جلسه استانداری همدان موانع و مسائل موجود بازار نهاوند را به اطلاع پیریایی استاندار وقت و شهرداری و فرمانداری شهرستان رسانده ام.

صباغی به ورود باران و برف در فصل سرما به بازار به علت نداشتن سقف اشاره نمود و گفت: امیدواریم که اجرای این طرح هرچه سریع تر صورت گیرد.

صباغی گفت: اگر فرمانداری و شهرداری بخواهند می توانند با تعامل و همکاری با بازاریان و معارضان موانع اندک موجود را برداشته تا این طرح عظیم به نتیجه برسد.

وی به توافقات انجام شده شهرداری با بازاریان اشاره نمود و گفت: مقرر شد که بازاریان مبلغ 25 درصد از کل هزینه های موجود تا اتمام طرح را متقبل شوند و آن ها نیز به این وعده خود با حسن نیتی که دارند عمل خواهند کرد.

حجت الله صباغی در خاتمه گفت: با توجه به وعده ای که شهرداری در مورد کاهش عرض ستون ها داده اگر این موضوع عملی شود تا اتمام پروژه شاهد مخالفی در برابر این طرح نخواهیم داشت.

با این تفاسیر به نظر می رسد با همکاری بین بخشی و تعامل بیشتر مسئولان و کسبه در بازار نهاوند بستری برای مرمت این بازار کهن فراهم خواهد شد تا هرروز شاهد روزگار ناخوش این بازار و از دست رفتن این سرمایه شهر نهاوند نباشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 215

به "رونق مسائل در بازار کهن سنگ میل، طرح ساماندهی در نیمه راه ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق مسائل در بازار کهن سنگ میل، طرح ساماندهی در نیمه راه ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید