خلبانان جعلی؛ بحران آفرینان صنعت هواپیمایی پاکستان

به گزارش سفر به مالزی، پس از بروز شانزدهمین سانحه هوایی در پاکستان در خردادماه امسال، مقامات این کشور تصمیم به اصلاحات مهم در عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین آنالیز سوابق خلبانان گرفتند، بحران جدیدی که از جمله علل آن به وجود دهها نفر خلبان جعلی و غیرحرفه ای دراین سیستم بازمی شود.

خلبانان جعلی؛ بحران آفرینان صنعت هواپیمایی پاکستان

سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس 320 در دوم خرداد سال جاری تنها در چندصدمتری باند فرودگاه در شهر کراچی، شانزدهمین حادثه صنعت هواپیمایی پاکستان را رقم زد.

تازه ترین نتایج تحقیقات دولت پاکستان نشان می دهد که خطای خلبان و واکنش ناکافی از برج مراقبت سبب این حادثه شده است. با توجه به اینکه گزارش های مربوط به علل حوادث مشابه هوایی در سال های اخیر نیز خطای خلبان و یا عدم هماهنگی میان کادر پروازی و برج مراقبت عنوان شده بود، دولت پاکستان تصمیم به آنالیز سوابق خلبانان، میزان توانمندی آنان و همچنین اصلاحات در ساختار سازمان هواپیمایی کشوری خود گرفته است.

چالش خلبانان با مدارک جعلی پرواز

پس از آنالیز وسیع وزارت هوانوردی پاکستان و سازمان زیر نظر آن این موضوع به طور بی سابقه اعلام شد که ده ها خلبان فعال در این کشور فرآیند ورود به عرصه پرواز را به طور کامل طی ننموده و بیش از 40 درصد آنان نیز دارای گواهینامه جعلی حق پرواز هستند.

753 خلبان پاکستانی در پروازهای تجاری در این کشور مشغول فعالیت هستند و 107 خلبان پاکستانی نیز در شرکت های خارجی خدمت می نمایند که تعداد کل آنان 860 نفر اعلام شده است.

براساس تازه ترین تحقیقات رسمی دولت پاکستان، گواهینامه های پرواز 141 خلبان مشکوک اعلام شده و وزارت هوانوردی این کشور نیز در اقدام فوری، 141 خلبان را تا سرانجام فرآیند تحقیقات برای هرگونه پرواز ممنوع نموده است.

کارشناسان حوزه هواپیمایی و امنیتی پاکستان می گویند: شناسایی خلبانانی که با مدارک جعلی و بدون برخورداری از توانمندی و مهارت های استاندارد در صنعت هواپیمایی این کشور حضور دارند، ضربه جدی به صندلی پاکستان در عرصه هواپیمایی وارد نموده و باعث سلب اعتماد داخلی و خارجی می گردد.

رئیس دیوان عالی پاکستان نیز به ماجرای شناسایی خلبانان جعلی و غیرحرفه ای ورود نموده و خواهان برخورد قاطعنامه علیه مسئولان و نهادهایی که گواهینامه های پرواز برای خلبانان غیرحرفه ای صادر کردند، شد.

قاضی گلزار احمد حضور خلبانان غیرحرفه ای در صنعت هواپیمایی کشوری پاکستان را به پرواز موشک های خطرناک توصیف کرد که معلوم نمی کند کجا و چه وقتی خطر انفجار آن وجود دارد.

بحران اقتصادی، اختلافات درون سازمانی و اعتصاب کارکنان از عمده مسائلی است که سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان طی سال های اخیر با آن روبرو می باشد و دولت این کشور بارها نسبت به ورشکست شده این نهاد اقتصادی ابراز نگرانی نموده است.

مدیراجرایی سازمان هواپیمایی کشور پاکستان (PIA) درپی آغاز تحقیقات درباره خلبانان با مدراک جعلی و ممنوعیت فعالیت بیش از 100 نفر خلبان، با هدف جلوگیری از سلب اعتماد کشورها و سازمان های هواپیمایی خارجی، به سفیران کشورهای مختلف در پاکستان نامه نوشت و بر تعهد سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان برای حفظ ایمنی و سلامت مسافران و همچنین فعالیت حرفه ای تاکید نمود.

دولت پاکستان طی سال های اخیر 880 نفر کارمند از جمله ده ها مسئول ارشد سازمان هواپیمایی این کشور را به جرم استفاده از مدارک جعلی شناسایی و آنان را از کار اخراج کرد.

کابینه دولت پاکستان قرار است به زودی سرنوشت 28 نفر خلبان این کشور را که جعلی بودن گواهینامه ها و مدارک آنان ثابت شده است، معین کند. ،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 588

به "خلبانان جعلی؛ بحران آفرینان صنعت هواپیمایی پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلبانان جعلی؛ بحران آفرینان صنعت هواپیمایی پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید