سفر هوایی چه تاثیری روی مغز انسان می گذارد؟

به گزارش سفر به مالزی، تاثیر سفر هوایی روی بدن

امروزه هواپیما سریع ترین روش حمل و نقل در دنیاست به طوری که در مدت زمان کوتاهی می توان فاصله 2 کشور و یا حتی 2 قاره را در چند ساعت پیمود و جدای از آن راحتی ای که در این وسیله وجود دارد تقریبا در هیچ وسیله نقلیه دیگری وجود ندارد و به همین دلیل است که سفر با هواپیما تا این مقدار محبوب است. فقط کافیست چند دقیقه زمان بگذارید تا بتوانید بلیط هواپیما را به هر مقصدی که مورد دلخواهتان است خریداری کنید و سفر کنید. در واقع سفر با هواپیما امروزه به یکی از فعالیت های روزانه افراد تبدیل شده است به طوری که شغل بسیاری از افراد ایجاب می کند که مدام با هواپیما سفر کنند. همه ما تا حالا چندین بار و یا حداقل یک بار با هواپیما سفرکرده ایم و هر کدام ذهنیت متفاوتی از آن داریم. اما باید بدانید که سفر با هواپیما می تواند تاثیر زیادی روی مغر و بدن ما بگذارد و آن را تحت تاثیر قرار دهد، تجربه ثابت کرده که افراد در هنگام سفر با هواپیما بسیار احساساتی می شوند! این گفته تا چه مقدار صحت دارد و تاثیر سفر هوایی روی بدن ما مثبت است یا منفی؟ برای دانستن جواب این سوال با خبرنگاران باشید:

سفر هوایی چه تاثیری روی مغز انسان می گذارد؟

افرادی که سفرهای هوایی را مکررا انجام می دهند به خصوص در پروازهای طولانی بعد از دیدن فیلم ها به شدت احساساتی می شوند و حتی جالب است بدانید که این فیلم ها هم لزوما لازم نیست تراژدی باشند، این فیلم ها می توانند کمدی های بسیار خنده داری باشند که تا قبل از آن بارها و بارها با آن خندیده اند اما وقتی در هواپیما آن را می بینند فورا اشکشان سرازیر می شود و حسابی احساساتی می شوند! خیلی ها فیلم دیدن در هواپیما را حتی با وجود این که صدا و تصویر پایین تر از کیفیت تلویزیون خانگی شان است، دوست ندارند و آن را تجربه ناخوشایندی می دانند.

این موضوع را تا حالا بارها و بارها مسافران مختلف تجربه کرده اند و حتی چندین مجری و بازیگر معروف تلویزیون هم گفته اند که بعد از دیدن فیلم در سفر با هواپیما احساساتی شده اند. این قضیه فکر دانشمندان کنجکاو را هم به خود مشغول کرد و باعث شد تا آن ها آزمایشی در این زمینه انجام دهند. در یک نظر سنجی متوجه شدند که 15 درصد مردان و 6 درصد زنان گفته اند که احتمال گریه کردن آن ها در هواپیما بعد از دیدن فیلم هایی که پخش می شود بسیار بالاست در حالیکه اگر آن را روی زمین ببینند احتمالا خیلی عادی برخورد می کنند.

تئوری های زیادی مطرح شده اند که همگی سعی کرده اند تا دلیل گریه مسافران در هواپیما بعد از دیدن فیلم ها را توجیه کنند. بعضی از این تئوری ها دوری و ترک عزیران و کسانی که برایتان اهمیت دارند، بعضی ها به دلتنگی و بعضی ها هم دلیل آن را هیجانی می دانند که درسفرهای هوایی به سراغ انسان می آید یک تئوری دیگر هم وجود دارد و آن هم این است که خود پرواز می تواند باعث احساساتی شدن افراد در هواپیما شود. این موضوع به میزان ای جدی شده است که یکی از شرکت های هواپیمایی در هواپیماهای خود قبل از پخش فیلم ها پیام هشدارهای عاطفی را پخش می کند.

اما طبق تحقیقاتی که جدیدا انجام شده است مشخص شده که در سفر با هواپیما زمانی که در ارتفاع بالایی از سطح زمین قرار می گیرید، ممکن است که خلق و خویتان عوض شود و یا سطح احساساتتان تغییر کند.

یکی از پژوهشگران برجسته ای که در مورد تاثیر سفر هوایی روی بدن تحقیقات کرده است شخصی به نام یوخن هنکلبین مدیر انجمن پزشکی هوا فضا در آلمان است. طبق تحقیقات او زمانی که هواپیما ارتفاع می گیرد، فشار داخل کابین کم می شود و این موضوع باعث می شود تا اکسیژن خون مسافران هواپیما پایین بیاید که این کاهش اکسیژن می تواند باعث بشود که توانایی افراد در فکر کردن و حتی تصمیم گیری پایین بیاید که این قضیه در مورد افراد کاملا سالم صادق است، درباره افرادی که سالم نیستند که مطمئنا اوضاع بدتر خواهد بود.

از دیگر نتایج تحقیقاتی یوخن هنکلبین این است که در ارتفاع 8 هزار پایی نیروی شناختی انسان پایین می آید، البته این موضوع در مورد افرادی که سالم هستند نباید اتفاق بیفتد اما افرادی که بیمار هستند و یا حتی یک سرماخودرگی ساده دارند ممکن است که دچار این حالت شوند و قدرت شناختی آن ها به میزان زیادی کم شود. دیگر تاثیر سفر هوایی روی بدن این است که فرد دچار احساس خستگی زیادی می شود به طوری که بعد از آن می توان به راحتی خوابید.

از دیگر تاثیر سفر هوایی روی بدن تغییر در حس های اولیه انسان هاست به طوریکه می تواند حس چشایی انسان را کم تر کند مثلا در صورت چشیدن یک خوراکی شیرین، شیرینی آن را کمتر احساس کنید و یا بر عکس در هنگم چشیدن یک خوراکی بسیار شور، شوری آن را تا حتی 25 درصد کمتر از قبل احساس کنید. یکی دیگر از حس های اولیه ای که در هواپیما تحت تاثیر قرار می گیرد، حس بویایی انسان است. معمولا در سفرهای هوایی چندان بو را ممکن است تشخیص ندهیم و غذایی که می خوریم از نطرمان بی بو باشد به همین دلیل است که در غذاهای هواپیما از ادویه زیادی استفاده می شود.

البته که تاثیر سفر هوایی روی بدن فقط به اینجا ختم نمی شود، افزایش ارتفاع می تواند باعث ایجاد خارش در پوست شود و پوست را به میزان قابل توجهی خشک کند! این کاهش اکسیژن، اضطراب را هم بیشتر می کند و احساسات متفی دیگر مثل دلواپسی و فشار روحی را کمتر می کند. از دیگر تاثیرات روانی ای که پرواز می تواند روی انسان بگذارد این است که سطح انرژی بدن کاهش پیدا می کند و رفتار محبت آمیز انسان ها نسبت به هم کم می شود. با این حال تمام این تاثیرات طبیعی است و بعد از پیاده شدن از هواپیما و گذشت مدت کمی برطرف می شود.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1516

به "سفر هوایی چه تاثیری روی مغز انسان می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر هوایی چه تاثیری روی مغز انسان می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید