خبرنگاران افزایش 2 برابری شاخص مکانیزاسیون کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش سفر به مالزی، گچساران- خبرنگاران -ضریب استفاده و تعداد مکانیزاسیون در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به هشت سال گذشته حدود 2 برابر افزایش یافته که این امر نقش به سزایی در توسعه تکنولوژی و فناوری روز کشاورزی و به تبع آن رونق این بخش و افزایش بهره وری از منابع آب و خاک داشته است.

خبرنگاران افزایش 2 برابری شاخص مکانیزاسیون کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرنگاران، دولت تدبیر و امید با نگاه ویژه به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از سال 1392 تا به امروز اعتبارات مستقل و قابل توجهی در قالب هشت خط اعتباری مکانیزاسیون هر ساله به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده است.

مکانیزاسیون کشاورزی به معنای استفاده از ادوات مکانیکی و فناوری در فراوری برای اثربخشی چشمگیر بر افزایش بهره وری کشت و کار، یکی از ضروری ترین روش های ابزاری برای توسعه و گامی اساسی به سوی کشاورزی پایدار محسوب می گردد.

مزایا

حمایت و پشتیبانی در اجرای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشین های کشاورزی استان و به دنبال آن افزایش شاخص توان موتوری در واحد هکتار و تقویت درجه مکانیزاسیون از اهداف دولت برای انجام این کار است.

مکانیزاسیون عمده ترین راستا گذر از کشاورزی کارگرمحور و خودمعیشتی به سوی کشاورزی صنعتی است زیرا مجموعه ای از علوم و فنون کاربردی را برای مطالعه، شناخت و بکارگیری انواع مختلف ماشین، ابزار و نیروی محرک در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و فرآوری محصولات در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

در این راستا افزایش فراوری و کسب سود بیشتر نیز از دیگر مزایای مکانیزاسیون محسوب می گردد به طوری که افزایش فراوریات کشاورزی با افزایش سطح زیر کشت و حجم فراوری در واحد سطح امکان پذیر می گردد.

یک کشاورز شالیکار گچسارانی می گوید: در حالی که مردان و زنان این دیار پیش از این برای نشاء برنج تا زانو درون گل و لای بودند اما ماشین آلات کشاورزی این روزها کار فراوری برنج را آسان نموده است.

مجتبی اسدی افزود: بهره گیری از ماشین آلات در کشت و برداشت محصول برنج علاوه بر کاهش زحمت شالیکاران و هزینه های فراوری، افزایش راندمان، صرفه جویی در وقت و استفاده بهتر از نهاده های کشاورزی را به همراه دارد.

یک کشاورز گندم کار باشتی می گوید: استفاده از ماشین های کشاورزی در سال های اخیر باعث کاهش هزینه تمام شده محصول و افزایش درآمد بهره برداران شده است.

حسین علی پور با اشاره به اینکه انجام مراحل سخت از سوی بهره برداران در روش های سنتی منجر به تجربه بیماری های مختلفی چون کمردرد در آنان شده افزود: نقش ماشین های کشاورزی در سلامت فراورینمایندگان پررنگ است.

افزایش حدود 2 برابری ضریب مکانیزاسیون

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان بهره گیری از ماشین های کشاورزی در استان سال جاری نسبت به سال 1392 حدود 2 برابر افزایش یافته است.

سیامک شفائی افزود: شاخص ضریب مکانیزه کهگیلویه و بویراحمد که سال 1392 ،83 صدم بود اکنون به 1.6 اسب بخار در هکتار رسیده است.

وی بیان نمود: درحالی که ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید یکهزار و900 دستگاه تراکتور در اختیار کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد بود هم اکنون سه هزار و100 دستگاه تراکتور در اختیار آنان واقع شده است.

شفائی تاکید نمود: درسال 1392 به ازای هر 80 هکتار یک دستگاه تراکتور در استان وجود داشت و در زمان حاضر به ازای هر 48 هکتار یک دستگاه تراکتور وجود دارد .

سرمایه گذاری چشمگیر آخرین سال فعالیت دولت

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: سال جاری 600 میلیارد ریال تسهیلات یارانه دار به کشاورزان استان پرداخت شده است.

سیامک شفائی گفت: با این اعتبار 250 دستگاه انواع تراکتور سبک و سنگین با قیمت دولتی (بین 100 تا 200 میلیون تومان کمتراز قیمت بازار) ،هشت دستگاه کمباین عظیم غلات،بیش از 500 دستگاه سایر ماشین های کشاورزی حفاطتی،کاشت،داشت زراعی،باغبانی و حوزه های آّبزی پروری،دام در قالب سهمیه بندی های مختلف کشوری به کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد برای نوسازی ناوگان ماشینی پرداخت شده است.

وی بیان نمود: این منابع بانکی برای خریداری ماشین آلات کشاورزی شامل تراکتورهای سنگین و نیمه سنگین،کمباین های عظیم غلات به همراه هد کلزا و تجهیزات حوزه دام، طیور و آبزیان پرداخت شده است.

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدمطرح نمود: هر یک از کشاورزان با تامین 20درصد از هزینه خرید تجهیزات درخواستی می توانند 80درصد باقی مانده را تسهیلات بانکی دریافت نمایند.

شفائی ابراز داشت:این تسهیلات تکلیفی با سود 15درصد و دوره بازپرداخت پنج تا هفت ساله پیش بینی شده است.

تعداد تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی

شفائی مطرح نمود: هم اکنون 13 هزار دستگاه تراکتور، کمباین، انواع ادوات دنباله بند و ادوات زراعی، دام، طیور و شیلات در کهگیلویه و بویراحمد و 140 دستگاه کمباین عظیم مهاجر در مراحل مختلف فراوری و برداشت محصولات کشاورزی استان بکار گرفته می گردد.

وی ابراز داشت:افزایش سرعت،دقت،بهره وری هرچه بیشتر از منابع آب و خاک،جذابیت کشاورزی برای جوانان ،جلوگیری از مهاجرت کشاورزان به شهرها، افزایش قابل ملاحظه درآمد کشاورزان،کاهش شدید هزینه کارگری و کار طاقت فرسای کشاورزی و کاهش هزینه فراوری از مزایای توسعه تجهیزات مکانیزاسیون محسوب می گردد.

شفائی گفت:استفاده از پهپاد غیر نظامی برای سم پاشی در استان از سوی پارک علم و فناوری گچساران استارت خدمت نوین دیگری است که با کاهش مصرف سم ،کاهش زمان سمپاشی (هر ده دقیقه یک هکتار) از خسارت های سمپاشی سنتی بشدت می کاهد.

وی افزود: کاهش ضایعات محصول حین داشت بشکل محسوس و افزایش فراوری و بهبود بهره وری از منابع آب و خاک دیگر مزیتهای استفاده از پهپاد برای سم پاشی در زمین های کشاورزی است.

شفائی تاکید نمود:در حال حاضر علاوه بر فعالیت پارک علم و فناوری چندین متقاضی آموزش دیده برای خرید پرنده راهنمایی پذیر و ارایه خدمت به کشاورزان در انتظار مجوز و تسهیلات قرض الحسنه هستند.

به گزارش خبرنگاران، هم اکنون 50 هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در 270 هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالیانه 910 هزار تن محصول است.

سالیانه 450 هزار تن محصولات زراعی، 18 هزار تن ماهیان سردآبی،20 میلیون گل رز شاخه بریده و 280 هزار تن محصول باغی در کهگیلویه و بویراحمد فراوری می گردد که افزایش فراوری ضمن تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند به بهبود درآمد و معیشت کشاورزان منجر گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1016

به "خبرنگاران افزایش 2 برابری شاخص مکانیزاسیون کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش 2 برابری شاخص مکانیزاسیون کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید