حمایت از فراوری دانش بنیان؛ نسخه شفابخش برای اقتصاد

به گزارش سفر به مالزی، در دنیای کنونی دستیابی به ثبات، اقتدار و شکوفایی همه جانبه مالی به اصلی ترین محور فعالیت کشورها تبدیل شده و در این راستا، ابزارهای نوین مبتنی بر تولیدات دانش بنیان نقش مهم و اساسی ایفا می نماید.

حمایت از فراوری دانش بنیان؛ نسخه شفابخش برای اقتصاد

فراوری دانش بنیان جزو مهم ترین عوامل در رقابت اقتصادی به شمار می رود؛ چراکه فراوری اگر بر محور دانش بنیان باشد، هزینه پایین و کارایی زیادی خواهد داشت و کشورهای پیشرفته امروزه برای حمایت از شرکت های دانش بنیان از هیچ تلاشی فروگذاری نمی نمایند تا علاوه بر ارتقای فراوری باکیفیت، هزینه را کاهش دهند.

سال جاری که به عنوان فراوری، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده است، موضوع فراوری دانش بنیان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و می طلبد که با نگاه فرابخشی مسئولان و دست اندرکاران حوزه های مختلف اجرایی و تصمیم ساز با نگاه حمایتی به فراوریات دانش بنیان بنگرند.

آنالیز موانع و چالش های پیش روی توسعه کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان نشان می دهد که یکی از مسائل اصلی و چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان مسائل اقتصادی برای اجرا طرح ها و برنامه های این شرکت ها بوده، که احتیاج است برای فراوری محصولات دانش بنیان تسهیلات کم بهره با بازپرداخت بلندمدت در نظر گرفته گردد تا این شرکت ها بدون دغدغه مسائل اقتصادی بتوانند ایده های خود را برای فراوری در بخش های مختلف پیاده سازی نمایند.

بعلاوه می طلبد که مکان های خاصی برای فراوریات این شرکت ها شامل ایجاد سوله، امکانات آزمایشگاهی و نمایشگاهی برای معرفی فراوریات آنها ایجاد گردد.

راه چاره راهنمایی فراوریات دانش بنیان متناسب با احتیاجهای جامعه، دستگاه های دولتی و پروژه های عمرانی و جایگزین سازی با محصولات خارجی فاقد نمونه و مشابه داخلی در گرو حمایت واقعی و همه جانبه از شرکت های دانش بنیان است.

نقش دستگاه های اجرایی برای راهنمایی فراوریات دانش بنیان متناسب با احتیاجهای واقعی جامعه بسیار حائز اهمیت است، چراکه ادارات می توانند احتیاجهای واقعی جامعه و دستگاه های اجرایی که در حوزه تخصصی خود بوده را به صورت کاربردی و قابل اجرا به وسیله حمایت از شرکت های دانش بنیان مطالبه نمایند تا فراوریات متناسب با احتیاج واقعی باشد و هم اینکه اعتبارهای دولتی به سمت از حمایت از فراوریات کاربردی راهنمایی گردد.

روش های تجاری سازی، بازاریابی، فروش و صادرات فراوریات و خدمات دانش بنیان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مهم ترین روش برای تحقق تجاری سازی، بازاریابی و فروش صادرات و خدمات دانش بنیان در گرو کیفیت، قیمت تمام شده محصولات و متناسب بودن فراوریات با احتیاجهای واقعی جامعه است، که در این زمینه ضروری است که شرکت های دانش بنیان نیز با همکاری دستگاه های اجرایی به سمت فراوریاتی بروند که ظرفیت تجاری سازی و صادرات باشند چراکه امروزه کشورهای مختلفی با سرمایه گذاری در این بخش ها در پی افزایش فراوری و استفاده از ظرفیت های دانش بنیان هستند و در این راستا احتیاج است که با بازاریابی و احتیاجسنجی بازار کشورهای همسایه بتوان متناسب با احتیاج آنها در زمینه فراوریات دانش بنیان اقدام مؤثری داشت.

استراتژی طراحی و پیاده سازی ایده های شرکت های دانش بنیان احتیاجمند نقشه راه با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود است.

نقشه راه برای استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان باید در قالب سه برنامه کوتاه، میان و بلندمدت باشد و در این راستا وظایف و کارهای هر بخش شامل دستگاه های اجرایی و شرکت های دانش بنیان از صفر تا صد تعیین و تعریف گردد تا کارهایی که باید به وسیله دستگاه های اجرایی برای حمایت از ایده های شرکت های دانش بنیان برای تبدیل شدن به فراوریات تعیین باشد و تیم های ارزیابی و نظارتی نیز برای تحقق این مهم تعریف شوند.

اما برای بهبود و سرعت بخشی به مجوزهای کسب وکار به وسیله شرکت های دانش بنیان احتیاج است که سخت گیری ها برداشته گردد.

در این راستا باید فرایند اخذ مجوزهای فنی و حرفه ای و استاندارد محصولات دانش بنیان به وسیله پنجره واحد فیزیکی کسب وکار برای آسان سازی فرایند صدور مجوزها تعریف گردد و در این بخش کارشناسان متخصص و خبره متشکل از دستگاه های مرتبط پس از احصا طرح های کاربردی و کارشناسی و قابل اجرا در زمینه محصولات دانش بنیان، برای این شرکت ها مجوز لازم صادر نمایند.

برای بهبود شرایط فعالیت شرکت های دانش بنیان علاوه بر قوانین جاری احتیاج است که مزایای دیگری نیز در نظر گرفته گردد.

اعمال مزایا و حمایت های قانونی از قبیل معافیت ها، بخگرددگی و کاهش عوارض اقتصادیاتی و سایر موارد این چنینی باید تبدیل به قانون گردد، چراکه اختیارات دستگاه های اجرایی محدود بوده و آن طور که باید، نمی توانند زمینه لازم برای اجرای کامل حمایت های اقتصادیاتی، بانکی و بیمه ای فراهم نمایند، بنابراین به نظر می رسد برای تحقق این مهم کمیته ای کارشناسی شده از دستگاه های اجرایی موارد را به صورت کارشناسی و دقیق آنالیز نموده و پس از جمع بندی برای طرح در هیات دولت یا مجلس شورای اسلامی تبدیل به قانون گردد.

بدون تردید، عصر کنونی عصر ظهور شرکت های دانش بنیان است و مدنظر قرار گرفتن این موضوع در سال 1401 می تواند نسخه ای شفابخش برای اقتصاد باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1560

به "حمایت از فراوری دانش بنیان؛ نسخه شفابخش برای اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از فراوری دانش بنیان؛ نسخه شفابخش برای اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید