جدیدترین موضع گیری اتیوپی درباره سدالنهضه

به گزارش سفر به مالزی، به گزارش خبرنگاران به نقل از شبکه الجزیره، وزارت خارجه اتیوپی به موضع گیری درباره سدالنهضه پرداخت.

جدیدترین موضع گیری اتیوپی درباره سدالنهضه

وزارت خارجه اتیوپی گفت: ما تحرکات سودان برای مرتبط کردن موضوعات مرزی با سدالنضه را هرگز نخواهیم پذیرفت. ادعای سودان درباره مالکیت استان بنی شنقول مایه تاسف و مردود است.

آدیس آبابا تاکید نمود: ما از رهبری اتحادیه آفریقا در زمینه مذاکرات سد النهضه حمایت می کنیم.

این درحالی است که دو روز قبل، مریم الصادق، وزیر خارجه سودان در رایزنی های دوجانبه ای که با همتای اوگاندایی خود داشت، به آنالیز بعضی موضوعات و در راس آنها مساله آب رودخانه نیل و تحولات مذاکرات سد النهضه و نیز مرزهای سودان-اتیوپی پرداخت.

وزیر خارجه سودان در این گفتگوها گفت که سفرش به کشورهای آفریقایی با هدف اطلاع رسانی به کشورهای این قاره در خصوص شرایط واقعی مذاکرات سد النهضه و حمایت از راستا رسیدن به توافقی قانونی و الزام آور در خصوص آب گیری و راه اندازی سد النهضه با حفظ منافع هر سه کشور سودان، مصر و اتیوپی پیش از شروع آب گیری دوم و اتخاذ هر گونه اقدام یک جانبه ای از سوی اتیوپی انجام شد.

الصادق در ادامه بر اصول موضعگیری سودان که خواهان حمایت از سازوکار مذاکراتی جدی و سازنده به رهبری اتحادیه آفریقا و اعطای نقش اصلی به کارشناسان و ناظران برای رسیدن به یک توافق الزام آور است، بار دیگر تاکید نمود.

او گفت: اتیوپی با سرسختی و عدم سازش خود در مذاکرات و تحمیل سیاست عمل اجرا شده، کوشش می نماید برای خود زمان بخرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1133

به "جدیدترین موضع گیری اتیوپی درباره سدالنهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین موضع گیری اتیوپی درباره سدالنهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید