با مرزهای عجیب قاره آفریقا آشنا شویم

به گزارش سفر به مالزی، مرزهای ملی برای این طراحی شده اند که همه چیز را ساده تر نمایند. اگر به نقشه نگاه کنید، اغلب اوقات همین کار را انجام می دهند. اما، قاره آفریقا قاره ای است که بعضی از مرزهای آن کمی پیچیده هستند و دلیل اصلی این پیچیدگی دوران استعمار است؛ دورانی که کشورهای اروپایی با خط کشی کردن فواصل کشورها بر طبق سلیقه شان، قاره آفریقا را به قطعات کوچکتر تقسیم کردند و این کار را بدون اهمیت دادن به مردمانی که در این سرزمین ها زندگی می کردند، انجام دادند. با ما همراه شوید تا این مرزهای عجیب را بشناسیم.

با مرزهای عجیب قاره آفریقا آشنا شویم

با تور آفریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

مرز بین جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا

این باریکه زمین که با عنوان ساقه کنگو Congo Pedicle شناخته می شود، بیش از 200 کیلومتر درون کشور زامبیا پیش روی دارد. عجیب ترین نکته در خصوص این مرز، نحوه بوجود آمدن آن است. کشور کنگو در استعمار بلژیک قرار داشت و کشور زامبیا مستعمره بریتانیا بود. متاسفانه، دو استعمارگر اروپایی بر سر مرزهای استعماری خود بین این دو کشور توافق نداشتند. بلژیکی ها می خواستند به منطقه باتلاقی غنی در آن بخش که دارای حیات وحش فوق العاده و انواع جانوران بود دست پیدا نمایند تا بتوانند به شکار حیوانات بروند. بنابراین، تصمیم گرفتند از ایتالیایی ها یاری بجویند. پادشاه ایتالیا که تقریبا هیچ چیز در خصوص این دو کشور آفریقایی نمی دانست، خطی روی نقشه کشید و هر دو طرف آن را به عنوان مرز بین دو کشور تائید کردند. دلیل مسخره ای که هم اکنون مرز بین دو کشور اینگونه عجیب به نظر می آید، همین است.

باریکه کاپریوی در نامیبیا

استعمار اروپایی باعث بوجود آمدن مرز عجیب دیگری در آفریقا شده که با عنوان باریکه کاپریوی Caprivi Strip در نامیبیا شهرت دارد. این مرز 450 کیلومتر در بوتسوانا کشیده شده است. نام این خط حائل از نام دولت مرد آلمانی، لئو فون کاپریوی Leo Fon Caprivi گرفته شد. او می خواست مرز سرزمینی که در آن موقع به استعمار کشور آلمان در آمده بود از رودخانه زامبزی Zambezi بگذرد تا آلمانی ها بتوانند از آن برای جهت یابی و رسیدن به سمت سواحل شرقی قاره آفریقا استفاده نمایند. در توافقنامه ای که بین آلمان و بریتانیا امضا شد، آلمانی ها پیمان بستند که ادعایی در خصوص منطقه زنگبار نداشته باشند و در عوض این باریکه زمین که هم اکنون با عنوان باریکه کاپریوی Caprivi Strip شهرت دارد را بدست آورند. بعلاوه، اگر به نقشه قومی قاره آفریقا نگاه کنید، متوجه خواهید شد که گروه های قومی مختلف با زبان های متفاوت در این باریکه زندگی می نمایند. البته، زمانیکه این خط مرزی بوجود آمد، هیچکس اهمیتی به این گروه های قومی و نظر آنها در این باره نمی داد. جالب ترین نکته اینجاست که رودخانه زامبزی Zambezi دارای بزرگترین آبشارهای دنیا بوده و بخاطر این آبشارها اصلا قابل پیمودن نیست. از این رو، تمامی این تصمیم و بحث ها بر سر معین خط حائل، امری کاملا بی فایده بود.

سودان و سودان جنوبی

در گذشته و زمانیکه سودان تحت سلطه مشترک امپراطوری بریتانیا و مصر قرار داشت، به دو بخش تقسیم شده و مدیریت می شد: جنوب و شمال. بیشتر کنترل مدیریتی روی شمال این کشور بود و در جنوب آن تقریبا هیچ نماینده ای از دو طرف دیده نمی شد. این شرایط، حتی بعد از اینکه کشور سودان استقلال پیدا کرد، حفظ و در سال 2005 به یک جنگ داخلی منتهی شد. سپس، طی یک توافقنامه در سال 2011 یک رفراندوم در سودان جنوبی برگزار گردید و براساس توافق این کشور به استقلال دست یافت. قرار بود رفراندوم دیگری در همان سال در منطقه ابیی Abyei برگزار شود اما، به علت اختلافات فراوان این اتفاق هرگز نیفتاد. به همین دلیل، امروزه منطقه ابیی Abyei در حالت برزخ قرار گرفته و به عنوان یک راهکار موقتی، دارای حاکمیت خاص هست.

مرز بین مصر و سودان

قطعا مرزی بین دو کشور مصر و سودان وجود دارد؛ اما هیچکس نمی داند این مرز در کجا قرار گرفته است. هر دوی این کشورها در خصوص نقشه مرزی خود ادعای متفاوتی دارند و هر دو مدعی حاکمیت مثلث حلایب Halayib Triangle هستند. البته، منطقه ای به نام بیر طویل Bir Tawil نیز وجود دارد که هیچکدام از دو کشور ادعایی روی آن ندارند. هیچکدام از آنها مدعی حاکمیت بر این منطقه کوچک نیستند، چرا که اگر مدعی باشند، مجبور به صرف نظر کردن از مثلث حلایب Halayib Triangle خواهند بود. قدمت این اختلافات به سال 1899 و زمانیکه سودان هنوز به یک کشور تبدیل نشده بود و جزئی از امپراطوری بریتانیا بشمار می رفت، باز می شود. امروزه خط مرزی که در همان سال در نظر گرفته شده بود، مورد تائید مصری هاست. اما، بریتانیایی ها دقیقا همان کاری را که با کشورهای دیگر نموده بودند، انجام دادند و خط جدیدی روی نقشه کشیدند و این همان مرزی است که سودانی های امروز آن را تائید می نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 468

به "با مرزهای عجیب قاره آفریقا آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مرزهای عجیب قاره آفریقا آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید