توسعه محلات تهران با دریافت عوارض محلی ، آگاه سازی شهروندان از هزینه کرد عوارض شهرداری

به گزارش سفر به مالزی، برنامه توسعه محله محور، تمرینی برای مشارکت دادن شهروندان در اداره شهر و انجام پروژه های محلی است که به گفته یک مقام مسئول در شهرداری تهران، سبب می شود آنها از نحوه هزینه کرد عوارضی که پرداخت می کنند آگاه شوند.

توسعه محلات تهران با دریافت عوارض محلی ، آگاه سازی شهروندان از هزینه کرد عوارض شهرداری

به گزارش خبرنگاران به نقل از شهرنوشت، شهرداری تهران به زودی قرار است برنامه ای با عنوان توسعه محله محور را در تهران اجرا کند. طرحی که اگرچه در سال های پیش مطالعاتی روی آن اجرا شده بود اما حالا قرار است با کار کارشناسی بیشتر اجرایی شود. بخشی از این طرح درباره استفاده از ظرفیت های اقتصادی هر محله برای انجام پروژه های دارای اولویت همان محله است. اما آیا عوارض محلی می تواند تامین کننده اقتصادی خوبی برای پروژه ها در هر محله باشد؟

سعید خضرساخته گر، رئیس اداره برنامه ریزی راهبردی معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه عوارض نوسازی، کسبی و بهای خدمات پسماند چه مسکونی چه غیرمسکونی آنقدر عدد بزرگی از منابع شهرداری را دربرنمی گیرد که بخواهیم فقط از طریق آنها محلات را اداره کنیم، گفت: اگر این عوارض به صورت 100 درصد هم وصول شود، کمتر از 15 درصد منابع را پوشش می دهد. یعنی اینطور نیست که بگوییم چون از مردم عوارض می گیریم بهترین خدمات را هم می توانیم به آنها ارایه کنیم، چراکه این عوارض عدد زیادی نیست.

او به دریافت عوارض محلی در شهرهای بزرگ جهان اشاره کرد که به گفته او بین 50 تا 70 درصد منابع شهرداری هایشان از طریق اقتصادیات بر عوارض و دیگر دارایی ها و مابقی 30 درصد هم از طریق کمک های دولت، فروش اموال و سایر خرده کدهای درآمدی تامین می شود، اما در ایران اقتصادیات ها در اختیار دولت مرکزی است.

به گفته خضرساخته گر، در ایران کمتر از 40 درصد درآمدهای شهرداری ها از طریق فعالیت های اقتصادی شهروندان تامین می شود.

رئیس اداره برنامه ریزی راهبردی معاونت برنامه ریزی، یکی از اهداف برنامه توسعه محلات را تغییر این موازنه و برقراری توافقی برد- برد میان شهروندان و شهرداری عنوان کرد و گفت: این برنامه قرار است سهمی که مردم خودشان برای اداره شهر پرداخت می کنند را سهم برنده کند. آن هم در مقابل سهمی که شهرسازان بزرگ این شهر از درآمدهای شهرداری دارند.

او ادامه داد: درآمد حاصل از شهرسازی در سه، چهار منطقه اول تهران پوشش داده می شود و در همان جا تامین می شود، در نتیجه یکسری سازنده های قدرتمند به عنوان ذی نفعان بزرگ مشخص کننده بخشی از سیاست گذاری شهرداری و خط مشی شهرداری هستند. طبیعی است که شهرداری مطالبات آنها را به صورت منطقی دنبال کند چراکه بخش زیادی از درآمد شهرداری را تامین می کنند.

خضرساخته گر افزود: ما می خواهیم کفه ترازو به سود مردم تغییر کند، یعنی مردم پول اداره شهر را بدهند و بابت آن خدمات و پروژه هایی که در اولویت است انجام شود. در این برنامه مشارکت پذیری هم باید برای مردم وجود داشته باشد؛ البته مردم هنوز در زمینه مشارکت کردن، نیاز به آموزش دارند.

او معتقد است برنامه توسعه محلات می تواند با مشارکت دادن مردم چه در تامین اقتصادی اولویت هایشان و چه در اجرا و چه در نظارت بعدش یک کلاس آموزشی برای مردم باشد که ببینند اگر مشارکت اقتصادی داشته باشند می توانند از شهرداری مطالبه گری کنند.

رئیس اداره برنامه ریزی راهبردی معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران با بیان اینکه سازوکاری برای دریافت عوارض محلی در برنامه توسعه محلات طراحی کردیم، گفت: شهر تهران حدود 4 هزار میلیارد تومان به شهرداری بابت عوارض چهارگانه بدهی دارد و اینکه هر محله چه میزان بدهی در این بخش دارد، مشخص شده است. در هر محله ای بر اساس نیازها و اولویت هایی که نظرسنجی ها مشخص کرده اند، قرار است از طریق تسهیل گرها رایزنی انجام شود تا با شهروندان به یک نتیجه مشترک برسند.

خضرساخته گر در توضیح جزییات این رایزنی ها هم گفت: باید به شهروندان توضیح داد که اگر می خواهید پروژه ای در محله شما اجرا شود، باید بخشی از منابع اقتصادی را از طریق بدهی که به شهرداری دارید تامین کنید و بخش دیگر را هم شهرداری تامین می کند و اینجاست یک پروژه مشترک شکل می گیرد.

او در نهایت انجام این پروسه و مشارکت شهروندان را سبب آگاهی آنها از هزینه کرد عوارضی دانست که به شهرداری پرداخت می کنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 29

به "توسعه محلات تهران با دریافت عوارض محلی ، آگاه سازی شهروندان از هزینه کرد عوارض شهرداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه محلات تهران با دریافت عوارض محلی ، آگاه سازی شهروندان از هزینه کرد عوارض شهرداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید