تقویت کننده وای فای چیست و چگونه کار می نماید؟

به گزارش سفر به مالزی، اگر در خانه بزرگی زندگی می کنید یا اینکه در محل کار با مشکل ضعیف بودن سیگنال وای فای روبرو هستید، پس احتمالا به فکر خرید یک تقویت نماینده وای فای افتاده اید که از این دستگاه ها به عنوان توسعه دهنده محدوده بی سیم هم یاد می گردد. البته در این شرایط می توانید مودم یا روتر بسیار بهتری هم بخرید، ولی از آنجایی که مودم ها و روترهایی که محدوده های وسیعی را پوشش می دهند قیمت بسیار بالایی دارند، بسیاری از کاربران ترجیح می دهند یک تقویت نماینده وای فای خریداری نمایند که معمولا قیمت بسیار پایین تری دارند.

تقویت کننده وای فای چیست و چگونه کار می نماید؟

اما در هر صورت همچنان بسیاری از کاربران با این ابزارها آشنا نیستند و به همین دلیل ابتدا به چگونگی کارکرد دستگاه های تقویت وای فای می پردازیم تا اگر قصد خرید چنین دستگاه هایی را دارید، بتوانید با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید برترین گزینه را انتخاب کنید.

تقویت نماینده وای فای چگونه کار می نماید و آیا به این محصول احتیاج داریم؟

این دستگاه ها به زبان ساده سیگنال وای فای را از مودم یا روتر دریافت می نمایند و بار دیگر سیگنال موردنظر را منتشر می نماید. به همین دلیل با بهره گیری از این دستگاه ها، می توانید محدوده پوشش سیگنال وای فای را افزایش دهید. البته واقعیت این است که گاهی اوقات با تغییر موقعیت مکانی مودم می توانید تا حدی با مشکل ضعف سیگنال وای فای را رفع کنید. اما اگر مشکل جدی و حاد باشد، چنین کارهایی مثمر ثمر واقع نمی شود.

با توجه به اینکه این روزها بسیاری از کاربران در خانه های کوچکی زندگی می نمایند، بیشتر کاربران معمولا با مشکل ضعف سیگنال وای فای روبرو نمی شوند. اما اگر مثلا در خانه دوبلکس یا چند طبقه سکونت دارید به احتمال زیاد با این مشکل روبرو می شوید. بنابراین اگر مشکل ضعف سیگنال وای فای کاملا جدی است، با خرید یک یا چند دستگاه تقویت نماینده وای فای این مشکل تا حد زیادی رفع می شود.

برای خرید تقویت نماینده وای فای به چه نکاتی توجه کنیم؟

دستگاه های موسوم به توسعه دهنده محدوده بی سیم یکسان نیستند و هرکدام از آن ها از ویژگی ها و امکانات متفاوتی بهره می برد. در ادامه به نکات مهمی که برای خرید این محصولات باید توجه کنید، می پردازیم.

فرکانس دستگاه

اگر مودم شما صرفا از فرکانس 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می نماید، پس طبیعتا احتیاجی به خرید تقویت نماینده وای فای دو بانده ندارید و این دستگاه صرفا باید از یک فرکانس پشتیبانی کند. اما در صورتی که مودم شما در کنار فرکانس 2.4 گیگاهرتز از فرکانس 5 گیگاهرتز هم پشتیبانی می نماید، پس طبیعی است که در صورت خرید تقویت نماینده وای فای دو بانده با تجربه بهتری روبرو می شوید. اما در کل دستگاه های توسعه دهنده محدوده بی سیم تک بانده هم به خوبی احتیاجهای بیشتر کاربران را رفع می نمایند.

سرعت

با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، باید انتظارات واقع بینانه ای برای سرعت تقویت نماینده های وای فای داشته باشید. البته با توجه به اینکه سرعت اینترنت در ایران چندان بالا نیست و بسیاری از این دستگاه ها از حداکثر سرعت 300 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می نمایند، در این زمینه لازم نیست چندان وسواس به خرج دهید و با مشکل خاصی روبرو نمی شوید.

دیواری یا دسکتاپ

دستگاه های توسعه دهنده محدوده بی سیم به دو نوع دیواری یا دسکتاپ تقسیم می شوند. مدل های دیواری به طور مستقیم به پریز برق وصل می شوند و استفاده از آن ها بسیار ساده است. اما از سوی دیگر این نوع دستگاه ها امکانات محدودی ارائه می نمایند.

در طرف مقابل باید به مدل های دسکتاپ اشاره کنیم که تا حد زیادی مانند روتر عمل می نمایند و با وجود اینکه قیمت بالاتری دارند، اما امکانات بیشتری به ارمغان می آورند. اما بسیاری از کاربران معمولی به سراغ مدل های دیواری می روند و این نوع مدل ها در کل هواداران بیشتری دارند.

مش وای فای در برابر تقویت نماینده Wi-Fi

اگر در چندین نقطه از خانه یا محل کار با مشکل ضعیف بودن سیگنال وای فای روبرو هستید و در کل مساحت مکان موردنظر بسیار زیاد است، پس در این صورت استفاده از فقط یک یا دو تقویت نماینده وای فای نمی تواند مشکل شما را به طور کامل رفع کند. به همین دلیل در این شرایط استفاده از مش وای فای توصیه می شود. این نوع روترها معمولا در بسته های چندتایی ارائه می شوند که یکی از روترها به مودم وصل شده و باقی روترها در نقاط مختلف خانه یا مکان موردنظر پخش می شوند. روترهای شبکه مش وای فای با یکدیگر در ارتباط هستند و به جای اینکه مانند تقویت نماینده های وای فای هرکدام یک شبکه فرعی نوی ایجاد نمایند، یک شبکه واحد به وجود می آورند و به طور اتوماتیک به نزدیک ترین روتر وصل می شوید.

این نوع روترها طی چند سال اخیر به طور گسترده ای مورد توجه قرار گرفته اند زیرا تمام مسائل مربوط به محدود بودن پوشش سیگنال وای فای را رفع می نمایند. به طور کلی اگر در پی افزایش پوشش در مکان های نسبتا کوچکی هستید، استفاده از توسعه دهنده های محدوده بی سیم منطقی تر است زیرا قیمت بسیار پایین تری دارند. اما در محوطه های بسیار بزرگ، شبکه مش وای فای راه چاره بسیار بهتری محسوب می شود.

معایب تقویت نماینده های وای فای

این نوع دستگاه ها تا حد زیادی مانند چسب زخم برای مسائل شبکه عمل می نمایند. به عنوان مثال، پایین آوردن پهنای باند شبکه یکی از مسائلی که این نوع دستگاه ها ایجاد می نمایند. البته این موضوع تا حد زیادی به کیفیت دستگاه تقویت نماینده شبکه وای فای هم برمی شود و اگر از دستگاه های باکیفیت بهره ببرید، چندان با این معضل روبرو نخواهید شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه بسیاری از کاربران در ایران به اینترنت چندان پرسرعتی دسترسی ندارند، معمولا متوجه این مشکل نمی شوند.

در این میان باید به بروز مشکل لگ یا همان تاخیر هم اشاره کنیم. البته در بعضی زمینه ها ایجاد لگ برای کاربر اهمیتی ندارد. به عنوان مثال هنگام استریم ویدیو، فقط در ابتدای ویدیو با این مشکل روبرو می شوید. اما برای کارهایی مانند گیمینگ، لگ یک مشکل بسیار بزرگ محسوب می شود.

بیشتر دستگاه های توسعه دهنده محدوده بی سیم از تعداد محدودی گجت پشتیبانی می نمایند. بنابراین مثلا برای استفاده خانگی گزینه مناسبی هستند ولی در محل کار که تعداد دستگاه ها و گجت های متکی به وای فای بسیار زیاد است، این نوع دستگاه ها خیلی زود دچار مشکل می شوند. بیشتر دستگاه های تقویت نماینده وای فای یک SSID نو برای وای فای ایجاد می نمایند. بنابراین مثلا اگر اتاق شما در نقطه کور قرار داشته باشد، باید به یک شبکه وای فای نو وصل شوید و اگر از اتاق خارج شوید و مثلا به سمت مخالف خانه بروید، ممکن است این روند سوئیچ وای فای به سرعت انجام نشود و طبیعتا چنین چیزی تجربه کاربری را دچار مشکل می نماید.

اما در هر صورت با وجود تمام مسائل و ضعف هایی این دستگاه ها دارند، برای بخش بزرگی از کاربران گزینه بسیار مناسبی هستند و می توانند دردسرهای مربوط به ضعیف بودن سیگنال وای فای را کاهش دهند.

محبوب ترین تقویت نماینده های وای فای در خبرنگاران

خوشبختانه در خبرنگاران چندین دستگاه تقویت نماینده وای فای به فروش می رسد و بنابراین با توجه به بودجه و احتیاجهایی که دارید، به راحتی می توانید از بین گزینه های متعدد دست به انتخاب بزنید. در ادامه به چند مورد از پرفروش ترین دستگاه های توسعه دهنده شبکه بی سیم در خبرنگاران می پردازیم.

توسعه دهنده محدوده بی سیم شیائومی مدل Pro

این تقویت نماینده وای فای از حداکثر سرعت 300 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می نماید که عدد بالایی محسوب می شود و به لطف بهره گیری از دو آنتن با قدرت 2 دسیبل، می تواند 120 متر در فضای باز و 80 متر از فضای بسته را پوشش دهد. البته این دستگاه صرفا کانال 2.4 گیگاهرتز را پشتیبانی می نماید و بنابراین خبری از ارائه وای فای دو بانده نیست. خوشبختانه اتصال این دستگاه به مودم به سادگی صورت می گیرد و برای این کار لازم نیست زمان زیادی را صرف کنید. بنابراین اگر دنبال یک تقویت نماینده وای فای خوش قیمت هستید، این محصول می تواند احتیاجهای شما را رفع کند.

توسعه دهنده شبکه بی سیم N300 تی پی-لینک مدل TL-WA850RE

شرکت تی پی-لینک احتیاجی به معرفی ندارد و سال هاست که در زمینه تجهیزات شبکه حرف زیادی برای گفتن دارد. این دستگاه بدنه بسیار کوچکی دارد و ابعاد آن در حد کف دست است. این مدل از نوع دیواری محسوب می شود و بنابراین به طور مستقیم باید آن را به پریز برق وصل کنید. از بین مشخصات فنی می توانیم به بهره گیری از دو آنتن، پشتیبانی از فرکانس 2.4 گیگاهرتز و وجود یک پورت شبکه اشاره کنیم. در کل راه اندازی و استفاده از این محصول بسیار راحت است و با قیمت مناسبی در خبرنگاران به فروش می رسد.

تقویت نماینده WiFi شیائومی مدل AC1200

همین ابتدا باید بگوییم که این محصول بیش از دو برابر تقویت نماینده مدل Pro شیائومی قیمت دارد که البته این گرانی هم بی علت نیست. برای این دستگاه از دو آنتن قدرتمند استفاده شده که می تواند محدوده موردنظر را با سرعت بهتری پوشش دهد. از طرف دیگر اگر سرعت اینترنت شما بیشتر از 20 مگابیت در ثانیه محسوب می شود، مدل Pro اینترنت را تا حدی دچار افت می نماید اما این مدل چنین مسئله ای ندارد و برای اینترنت های واقعا پرسرعت گزینه بهتری به شمار میرود. ضمناً نباید پشتیبانی از دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز را از قلم بیندازیم که این موضوع منجر به بهبود پایداری شبکه وای فای می شود. بنابراین در کل در ازای پرداخت مبلغ بیشتر، می توانید از امکانات جذابی بهره مند شوید.

توسعه دهنده شبکه بی سیم دو بانده تی پی-لینک مدل RE200

این محصول هم نسبت به رقبا گران قیمت محسوب می شود ولی در عوض کیفیت بالایی دارد. یکی از مهم ترین مشخصه های این دستگاه، دو بانده بودن آن است و این یعنی هم از فرکانس 2.4 گیگاهرتز و هم از فرکانس 5 گیگاهرتز پشتیبانی می نماید. در صورت استفاده از کانال، حداکثر سرعت 300 مگابیت در ثانیه و در صورت استفاده از باند 5 گیگاهرتز حداکثر سرعت 433 مگابیت در ثانیه به ارمغان می آورد. در نهایت باید خاطرنشان کنیم که حدود 84 درصد از خریداران این محصول در خبرنگاران، خرید آن را به دیگر کاربران توصیه نموده اند که همین موضوع کیفیت بالای آن را نشان می دهد.

سخن پایانی

در این مطلب کوشش کردیم نحوه عملکرد دستگاه های تقویت نماینده وای فای را شرح دهیم و در نهایت هم چند مدل پرفروش در خبرنگاران را معرفی کردیم. به طور کلی با وجود اینکه بعضی از این دستگاه های توسعه دهنده محدوده بی سیم ضعف هایی مانند کاهش سرعت و ایجاد تاخیر دارند، ولی مدل های باکیفیت معمولا مشکل خاصی ندارند و بنابراین اگر از بین مدل های باکیفیت دست به انتخاب بزنید، با چنین مسائلی روبرو نمی شوید.

بنابراین اگر با مشکل ضعف سیگنال وای فای هستید و محیط موردنظر آنقدر بزرگ نیست که بخواهید از روترهای مش وای فای بهره ببرید، بهره گیری از دستگاه های تقویت نماینده وای فای را پیشنهاد می دهیم. البته باید خاطرنشان کنیم که بهتر است بیش از دو دستگاه تقویت نماینده مورد استفاده قرار ندهید زیرا در این صورت ممکن است با افت کیفیت قابل توجهی روبرو شوید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 آذر 1401 بروزرسانی: 16 آذر 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1678

به "تقویت کننده وای فای چیست و چگونه کار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت کننده وای فای چیست و چگونه کار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید