طراحی ویلا کلاسیک: باستان شناسان در پی کشف پوشش گیاهی باغ پاسارگاد

به گزارش سفر به مالزی، گروهی از باستان شناسان تحقیقات تازه ای را در محوطه مجموعه پاسارگاد شروع نموده اند تا به وسیله آن بتوانند اطلاعاتی درباره نوع مدیریت سیستم آبی و گیاهی باغ پاسارگاد کسب نمایند.

طراحی ویلا کلاسیک: باستان شناسان در پی کشف پوشش گیاهی باغ پاسارگاد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا کلاسیک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

کوروش محمدخانی باستان شناس و سرپرست هیأت مشترک ایران و فرانسه در پاسارگاد با اشاره به وسعت 6کیلومترمربعی محوطه پاسارگاد که تنها 160هکتار از آن فنس کشی و محافظت می گردد توضیح داد:

پروژه هایی برای درک رابطه بین محوطه هخامنشی پاسارگاد با سایر محوطه ها در دشت پاسارگاد تا امروز در حال اجرا است .

این باستان شناس، مدیریت آب یا مطالعات سیستم های هیدرولوژی منطقه، لند فرم (شکل طبیعی منطقه در گذشته) و مطالعه تاریخچه پوشش گیاهی در دشت پاسارگاد را از پروژه هایی اظهار داشت که در حال اجرا است . و به منظور انجام تحقیقات در زمینه آب در دوره هخامنشیان فعالیت های متفاوتی از جمله نقشه برداری های دقیق برای اطلاع از شبکه آب رسانی قدیم و به دست آوردن سرچشمه ها و منابع تغذیه آب در آن دوره انجام می گیرد .

استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی، مطالعه پوشش گیاهی یکی از مهم ترین باغ های سلطنتی جهان یعنی پاسارگاد را از دیگر فعالیت های هیأت ایران و فرانسه در پاسارگاد اظهار داشت

او با اشاره به مطالعاتی که مرتضی جمالی عضو مرکز پژوهش های علمی فرانسه روی دریاچه مهارلو انجام داده و نتایج بسیار جالب توجه آن توضیح داد:

در این پژوهش سه مترو نیم نهشته در 4500سال مطالعه شد که بر اساس نمودار ارائه شده می توان بازسازی پوشش گیاهی را در دوران هخامنشی در دریاچه مهارلو از نظر نوع گرده هایی که داشته مشاهده کنیم .

محمدخانی گفت که به همین منظور سال جاری مغزی هایی به دو حالت دستی و سنداژ در چهار نقطه استخر آب، محوطه بعد از آن ، باغ سلطنتی و بستر رودخانه محوطه باستانی پاسارگاد تهیه شد که هفته آینده برای آزمایش به فرانسه فرستاده می گردد . با اعلام نتایج می توانیم در مقیاس محوطه، تغییرات پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد را از قبل از دوره هخامنشیان تا دوران اسلامی و معاصر بازسازی کنیم.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1422

به "طراحی ویلا کلاسیک: باستان شناسان در پی کشف پوشش گیاهی باغ پاسارگاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی ویلا کلاسیک: باستان شناسان در پی کشف پوشش گیاهی باغ پاسارگاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید