آیا می توان با معده خالی قهوه نوشید؟

به گزارش سفر به مالزی، مجله پزشکی دکتر سلام/قهوه به قدری نوشیدنی محبوب است که مقدار مصرف آن بعد از آب در بعضی کشورها رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. کافئین موجود در قهوه علاوه بر یاری به احساس خستگی کمتر و هوشیاری بیشتر باعث بهبود خلق و خو، عملکرد مغز و عملکرد ورزشی می گردد، بعلاوه قهوه باعث کاهش وزن و محافظت در برابر بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، آلزایمر و بیماری های قلبی می گردد.

آیا می توان با معده خالی قهوه نوشید؟

بسیاری از افراد صبح بعد از بیدار شدن اول از نوشیدن قهوه لذت می برند. با این حال، بعضی ادعا می نمایند نوشیدن قهوه با معده خالی به سلامتی آسیب می رساند. به گزارش هلث لاین، در این مقاله بحث می گردد آیا می توان با معده خالی قهوه نوشیدن یا خیر.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی باعث مسائل گوارشی می گردد؟

تحقیقات نشان می دهد تلخی قهوه فراوری اسید معده را تحریک می نماید. به همین ترتیب بسیاری از افراد معتقدند قهوه با تحریک معده علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را تشدید می نماید و باعث سوزش معده، زخم، حالت تهوع، ریفلاکس اسید و سوءهاضمه می گردد.

بعضی معتقدند نوشیدن یک فنجان قهوه با معده خالی مضر است زیرا هیچ ماده غذایی دیگری برای جلوگیری از وارد شدن آسیب اسید به پوشش معده وجود ندارد. با این وجود، تحقیقات نتوانسته ارتباط قاطعی بین نوشیدن قهوه و مسائل گوارشی پیدا کند صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی می نوشید.

در حالی که تعداد کمی از افراد نسبت به قهوه بسیار حساس هستند و به طور منظم دچار دل درد، استفراغ یا سوءهاضمه می شوند فرکانس و شدت این علائم بدون توجه به نوشیدن آن با معده خالی یا همراه غذا ثابت می ماند. بهتر است به نحوه پاسخ بدن به نوشیدن قهوه توجه کنید.

اگر بعد از نوشیدن قهوه با معده خالی با مسائل گوارشی دست و پنجه نرم می کنید، اما هنگام نوشیدن آن همراه وعده غذایی مسئله ای ندارید مصرف خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی سطح هورمون استرس را افزایش می دهد؟

بحث رایج دیگر این است نوشیدن قهوه با معده خالی سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش می دهد. کورتیزول به وسیله غدد فوق کلیوی فراوری می گردد و به تنظیم متابولیسم، فشار خون و سطح قند خون یاری می نماید.

با این حال، سطح بیش از حد مزمن آن باعث بروز مسائل پیرامون سلامتی از جمله از دست دادن استخوان، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی می گردد. سطح کورتیزول به طور طبیعی حدود زمانی که از خواب بیدار می شوید در طول روز کاهش می یابد و در مراحل اولیه خواب دوباره به اوج خود می رسد.

جالب اینجاست نوشیدن قهوه فراوری کورتیزول را تحریک می نماید، بنابراین بعضی از مردم ادعا می نمایند نوشیدن قهوه صبح هنگام با معده خالی هنگامی که سطح کورتیزول بالا است می تواند خطرناک باشد. با این حال، فراوری کورتیزول در پاسخ به نوشیدن قهوه در میان افرادی که آن را به طور منظم می نوشند بسیار کمتر به نظر می رسد.

نتایج بعضی مطالعات نشان می دهد اصلا افزایش کورتیزول وجود ندارد. همچنین، شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد نوشیدن قهوه با شکم پر این پاسخ را کاهش می دهد. علاوه بر این، حتی اگر اغلب آن را ننوشید افزایش سطح کورتیزول موقتی است.

دلایل کمی مبنی بر چنین اوج مختصری منجر به بروز عوارض طولانی مدت در سلامتی وجود دارد. به طور خلاصه اثرات منفی مقادیر بالای مزمن این هورمون به احتمال زیاد در نتیجه یک اختلال مانند سندرم کوشینگ نسبت به مصرف قهوه ایجاد می گردد.

سایر عوارض جانبی نوشیدن قهوه با معده خالی

قهوه ممکن است عوارض جانبی منفی هم داشته باشد صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی می نوشید. به اسم مثال، کافئین می تواند اعتیاد آور باشد و ژنتیک بعضی از افراد آنها را نسبت به قهوه حساس می نماید زیرا نوشیدن منظم قهوه می تواند شیمی مغز را تغییر دهد و برای فراوری همان اثرات به تدریج به اندازه بیشتری کافئین احتیاج پیدا کند.

نوشیدن مقادیر زیاد قهوه منجر به بروز اضطراب، بی قراری، تپش قلب و وخیم تر شدن حملات وحشت می گردد حتی ممکن است در بعضی افراد به بروز سردرد، میگرن و فشار خون بالا منجر گردد به همین علت بیشتر متخصصان بر این باورند باید مقدار کافئین خود را در حدود 400 میلی گرم معادل 4 تا 5 فنجان در روز کاهش دهید.

از آنجا که اثرات آن در بزرگسالان می تواند تا 7 ساعت طول بکشد قهوه حتی می تواند خواب را هم مختل کند به ویژه اگر آن را در اواخر روز بنوشید. در نهایت کافئین می تواند به راحتی از جفت عبور کند و تاثیرات آن در زنان باردار و جنین آنها تا 16 ساعت بیشتر از حد معمول ادامه دارد.

از این رو به زنان باردار توصیه می گردد نوشیدن قهوه خود را به 1 تا 2 فنجان در روز محدود نمایند. به خاطر داشته باشید به نظر نمی رسد نوشیدن قهوه با معده خالی بر قدرت یا فراوانی این اثرات تاثیر بگذارد.

در خاتمه

بسیاری از افراد صبح قبل از خوردن صبحانه از نوشیدن قهوه لذت می برند. با وجود افسانه های پایدار شواهد علمی اندکی نشان می دهد نوشیدن آن با معده خالی مضر است. در عوض بدون توجه به نحوه مصرف تاثیرات مشابهی روی بدن می گذارد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1245

به "آیا می توان با معده خالی قهوه نوشید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان با معده خالی قهوه نوشید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید