10 عادت اشتباه که به ماشین شما آسیب می زند

به گزارش سفر به مالزی، خرید ماشین یکی از سرمایه گذاری های انسان ها است و بیشتر ما سعی می کنیم ماشینی را که خریداری کرده ایم به خوبی مراقبت و استفاده کنیم تا زمان زیادی کارایی داشته باشد. اما گاهی عادت های ما در استفاده از ماشین ناخودآگاه به خودرو و عملکرد آن آسیب های جبران ناپذیری می زند. همراه خبرنگاران باشید تا با ده مورد از این عادت های بد آشنا شوید.

10 عادت اشتباه که به ماشین شما آسیب می زند

نادیده گرفتن ترمزدستی

حتی زمانی که در مکان های مخصوص پارکینگ با محافظ های روی زمین پارک می کنید دلیلی ندارد که دستی را نکشیده باشید. به این مانع های روی زمین اعتمادی نداشته باشید، هیچ کدام از آن ها نمی توانند وزن خودرو شما را تحمل کنند. دقت داشته باشید همه آن ها به میزان بند انگشت هستند و با یک فشار جزئی خم می شوند. پس اگر خودرویتان را دوست دارید و دلتان نمی خواهد خودسر راه بیفتد و آسیب ببیند بهتر است ترمزدستی را تا سرانجام بکشید و با خیال راحت از ماشین خارج شوید.

خالی نگه داشتن باک ماشین

بیشتر افرادی که من دیده ام تا زمانی که باک خودرویشان چراغ چشمک یک لیتر بنزین را روشن نکرده است، به سمت پمپ بنزین و پر کردن باک نمی فرایند، غافل از اینکه پر کردن به موقع باک بنزین می تواند مانع از ورود خسارات زیادی بشود که در اثر خالی ماندن باک به قطعات خودرو می شود. خالی ماندن باک خودرو در مرحله اول می تواند به سیستم سوخت رسانی آسیب برساند.

بسکمک از پمپ های بنزین برای خنک شدن در داخل مخزن بنزین معلق قرار دارند، اگر میزان بنزین شما به حدی برسد که این پمپ از بنزین خارج شود، دچار مشکل خواهید شد و به احتمال زیاد بعد از مدتی از کار خواهد افتاد. پیشنهاد ما این است که زمانی که باک شما خالی شده است، سعی کنید آن را تا یک چهارم پرکنید تا زمانی که سرعت شما کم وزیاد می شود این پمپ از مایع خارج نشود. مسلماً پول بنزین یک هزینه همیشگی است ولی پول تعویض پمپ اضافی است.

جابجایی دنده اشتباه، معکوس به حرکت

تصور کنید یک روز آفتابی است و دوست دارید با همسر و بچه ها خود به گردش بروید، برای شروع یک گردش خوب دوست دارید کمی انرژی وارد کنید. ماشین را از پارک خارج می کنید، و در راستا قرار می گیرد، ناگهان دنده را از پارک به حرکت تغییر می دهید و ماشین با صدایی مهیج از جا کنده می شود، صدای بچه ها و خنده همسرتان را می شنوید، شاید این حرکت در نگاه اول بسیار مهیج باشد ولی در طولانی مدت می تواند به قطعات خودرو آسیب وارد کند. شروع به حرکت ناگهانی، زمانی که چرخ ها به عقب در حال حرکت هستند باعث می شود پیشرانه خودرو دچار مشکل شود.

توقف فقط به مدت چند ثانیه می تواند به شما کمک کند تا ماشین شما سیستم تعلیق، موتور و محور حرکت سالمی داشته باشد.

قبل از گرم شدن خودرو به موتور فشار وارد نکنید

زمانی که ماشینتان را روشن کرده اید، مخصوصاً اگر شب قبل هوا سرد بوده است، بهتر است ماشین را قبل از اینکه شروع به حرکت کند به مدت یک دقیقه، در کنار جاده در حال روشن قرار دهید این کار باعث خواهد شد که روغن در موتور و همچنین سایر قسمت هایی که لازم است شروع به گردش کند و دمای روغن به حالت عادی برسد.

شما با گاز دادن نمی توانید به این کار کمک کنید پس بگذارید ماشین به صورت عادی، خودش کارش را انجام دهد. درواقع این کار می تواند از آسیب رسیدن بیشتر به موتور جلوگیری کند. شروع به حرکت ناگهانی زمانی که خودروی شما سرد است و پارک بوده است می تواند باعث وارد شدن خسارات ناشی از برخورد قطعات موتور به هم شود. برای اینکه از شر هزینه و مسائل دیگر خلاص شوید، یک دقیقه در حالت ایستاده ماشین را نگه دارید.

نمایشی شروع به حرکت نکنید

بیشتر علاقه مندان به ماشین و کسانی که دوست دارند در زندگی هیجان داشته باشند، دوست دارند که به قول معروف دریفت کشیده و ماشین را به یک باره با گاز پر از زمین جدا کنند. این کار در اثر تخلیه ناگهانی انرژی موتور به چرخ ها و هم زمان رها ساختن ترمز به وجود می آید. این کار باعث خواهد شد به مرور زمان ماده ای که روی ترمز چرخ ها وجود دارد ساییده شده و از بین برود، این کار نه برای ماشین و نه برای چرخ ها مناسب نیست.

زمانی که ناگهان سوخت زیادی وارد موتور شود ممکن است پیشرانه ماشین دچار مشکل شود، البته به جز ماشین برقی تسلا! توقف های ناگهانی هم می تواند به همین میزان به لنت های ترمز و موتور شما آسیب وارد کند. اگر این کار را متوقف نکنید دیر یا زود باید هزینه های تعمیرات را متحمل شوید و ماشین دوست داشتنیتان را به گاراژ ببرید.

دست روی دنده برای استراحت

خواندن کتاب راهنمای ماشین کار بسیار خوبی است، این دفترچه ها معمولاً توصیه می کنند که هر دو دستتان را روی فرمان بگذارید اما شما بنا به عادتی که همه رانندگان دارند، یکدست را به فرمان و دیگری را به روی دنده خودرو قرار می دهید، این کار زمانی که می خواهید از پیچی ماشین را عبور دهید با فشار دادن به دنده همراه است. این کار را نکنید. قرار دادن دست روی دنده باعث می شود که شفت به کاربراتور و بوش فشار وارد کند و درگذر زمان این کار باعث می شود کاربراتور شما و جعبه دنده دچار سایش شود. بهترین حالت همان است که دودست را به روی فرمان قرار دهید تا در زمان های لازم بتوانید ماشین را در مانورهای ناگهانی کنترل کنید.

استفاده نادرست از کلاچ

بسکمک از رانندگان این کار را بخشی از حرفه ای بودنشان می دانند. در این حرکت شما کلاچ را نگه می دارید و گاز را تا به سرانجام فشار می دهید، در این حالت ماشین شما می ایستد و شروع به حرکت نمی کند تا زمانی که خودرو به روی گاز برود و پا از روی کلاچ برداشته شود، پشت چراغ های راهنمایی رانندگی از این اتفاق ها زیاد می افتد.

همچنین زمانی که ماشین شما ایستاده است پای خودتان را از روی کلاچ بردارید، فشار به صفحه کلاچ باعث شکستگی و وارد شدن مسائل زیادی برای سیستم تعلیق خودرو خواهد شد. استفاده نادرست از کلاچ زمانی که شما در حال حرکت هستید می تواند به بلبرینگ، کلاچ و انتقال نیرو آسیب وارد کند. به جای اینکه شما بطور مداوم پایتان روی کلاچ باشد، سعی کنید یک راه حل برای رانندگی و بهترین حالت کلاچ برای تعویض دنده را پیدا کنید. اول کلاچ را فشار دهید و دنده را به آرامی عوض کنید. این قانونی است که در اولین رانندگی به شما گفته شده است.

بار اضافی زیاد

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

افزایش بار و در پی آن وزن خودرو می تواند به سیستم پیشرانه، تعلیق، ترمز، تعویض دنده و همچنین افزایش مصرف سوخت آسیب برساند. ماشین است، اسب نیست. این که شما خودرو را تا جایی پر کنید که نور از پنجره ها وارد نشود کار درستی نیست. تا جایی که می توانید ماشین خودتان را سبک نگه دارید، اگر از توانایی ماشین خودتان آگاه هستید می توانید وسایل زیادی بریزید اما اگر می دانید که ماشینتان توانایی حمل باز زیاد ندارد از این کار خودداری کنید.

اما در مورد وسایل داخلی، هر چه می توانید خودرو و درزهای آن را تمیز نگه دارید، منظورمان داخل سیستم صوتی نیست، هیچ وقت پوشش های داخلی را با محافظ نگیرید. هرچند این کارها ممکن است برای شما هزینه ای داشته باشد اما بدانید که با چند کیلومتر بیشتر رانندگی خرج شما جبران خواهد شد. ماشینتان را از وسایلی که لازم نیست همیشه در آن باشند خالی کنید.

با ترمز سراشیبی را طی کنید

دیده شده است که رانندگانی برای اینکه خودرو در سراشیبی ها شتاب نگیرد، سعی می کنند به جای اینکه دنده را به دنده ی سنگین تر منتقل کنند، پا روی ترمز می گذارند، این کار در هیچ کتاب رانندگی ای ذکر نشده است. این کار باعث خواهد شد که موتور ماشین شما داغ کند، لنت های شما فرسوده تر و گرم تر شود، همچنین باعث خواهد شد که ترمزهای شما دچار آسیب شوند. راه حل حرکت در سراشیبی ها تغییردادن دنده از بالا به پایین تر است و کم کردن سرعت تا حدی که صدای موتور کاهش پیدا کند. رفع فشار از روی پیشرانه ماشین می تواند به سلامتی آن کمک فراوانی کند. حتی زمانی که می خواهید ترمز کنید هم این کار بیشتر کمک می کند. پس زمان بعدی که در سراشیبی کوچه پایین می روید لازم نیست با ترمز این کار را تکرار کنید.

نادیده گرفتن علائم هشدار روی داشبورد

زمانی که مسئله ای در خودرو شما، درون موتور یا جاهای دیگر به وجود می آید این علائم به شما کمک می کنند که بدانید مسئله ای در سیستم ماشین دارید و باید آن را هر چه زودتر رفع کنید. به جز این علائم، می توانید به لرزش های ناگهانی، صداهایی که به ناگاه به وجودمی آید، ضربه های ناگهانی، دود و بوی خاص می تواند نشانه ای از یک طوفان بزرگ باشد که درراه است. پس خودرو را کنار جاده برانید، آن را بررسی کنید، درصورتی که مشکل وجود دارد سریعاً آن را خودتان و یا کسی که می تواند حل کنید.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

منبع: مجله دور و نزدیک
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1278

به "10 عادت اشتباه که به ماشین شما آسیب می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 عادت اشتباه که به ماشین شما آسیب می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید