کتابخانه های معروف جهان کجا هستند؟

به گزارش سفر به مالزی، فضای بی نظیر کتابخانه در سراسر دنیا طوری طراحی شده اند که ولع کتابخواندن را افزایش دهند...

کتابخانه های معروف جهان کجا هستند؟

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن رستوران با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

قرن هاست که بشر به نوشتن روی آورده و از همان ابتدا هم به خواندن. اختراع خط پس از آتش نقطه عطف تاریخ بشر بود. مطالعه وسیله ای برای ارتباط، آموزش و کم کم تبدیل به سرگرمی شد. هرچند ما جزء معدود کشورهایی هستیم که خیلی کتاب سرگرم مان نمی نماید. کتاب خوان های حرفه ای بسیار کمی داریم و می توان گفت اصلاً به سرگرم شدن با کتاب علاقه ای نداریم. در آستانه روز کتاب و کتابخوانی بهتر دیدیم سری به کتابخانه های معروف دنیا بزنیم تا بیشتر راجع به مکان های مطالعه در دنیا بدانیم. این مطلب خواندنی را با خبرنگاران ادامه دهید.

کتاب و کتابخوانی

کتاب همواره مونس انسان بوده است و همینطور هم همراه خوبی در سفر. مخصوصاً در راستا های طولانی همواره همراه داشتن کتاب یکی از رکن های مهم بستن چمدان بوده. نمی شود گردشگر حرفه ای باشید و در سفری که می روید کتاب بالینی خود را همراه تان نبرید. چه بسا بسیاری گردشگران که فقط برای استراحت و مطالعه، مکان های دیدنی و جزایر بکر، مثل کارائیب، جزایر دیدنی یونان و یا زیباترین جزیره تایلند را انتخاب نموده تا به خاطر آرامش و سکوت، بتوانند به راحتی به مطالعه بپردازند.

در ایران تاریخ 24 آبان ماه، روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده تا فرهنگ کتابخوانی در کشور گسترش یابد. شگفت انگیز ترین یاور بشر که معمولاً فقط در همین ایام و زمان برگزاری جشنواره کتاب، مورد توجه قرار می گیرد، آن هم هرسال دریغ از پارسال. با توجه به اینکه هزاران جلد از کتاب های ایرانی در سراسر دنیا ترجمه شده و خوانده می شوند، امید داریم که روزی این صنعت نیز دوباره در اوج توجه قرار گیرد. همچنان که در دیگر کشور های دنیا چنین است. بسیاری هم کتابخانه های معروف و دیدنی و بزرگ و جذاب دارند که فقط گردشگری بین آن ها بسیار دلچسب خواهد بود، چه رسد به نشستن و کتاب خواندن.

معروف ترین کتابخانه های دنیا

در سرتاسر دنیا مکان های بسیار دیدنی توسط مجرب ترین کارشناسان و روانشناسان برای بازدهی هرچه بیشترِ کتابخوان ها و کتابخانه ها طراحی شده اند. این کتابخانه ها، به خودی خود محیطی بسیار دیدنی دارند که بسیار هم معروف هستند. در فهرستی، این کتابخانه ها را در کشور های مختلف طبقه بندی می کنیم:

ایتالیا ؛ کتابخانه بزرگ واتیکان

کشور واتیکان، خود در دل یک کشور دیگر واقع است. کشوری بسیار کوچک. اما کتابخانه بزرگ واتیکان بسیار مشهور است. کتاب کمدی الهی دانته را نگهداری می نماید. نزدیک به دو میلیون جلد کتاب دارد. اواخر قرن 14 میلادی در کشور ایتالیا ساخته شد و بسیاری آثار هنری و نسخه های دست نویس متعلق به ادوار کهن در زمینه قانون و تاریخ و فلسفه در اینجا قرار گرفته است.

برزیل ؛ کتابخانه ریو دو ژانیرو

در سال 1837 گروهی پناهنده برای ارتقاء دادن سطح سواد و علم، این کتابخانه را در برزیل بنا کردند. طراحی این کتابخانه بسیار دیدنی است. لوستری بزرگ دارد که تمام کتابخانه، درواقع تمام محیط کتابخانه را کاملاً روشن می نماید. یکی از ویژگی های این کتابخانه وجود ماکتی بزرگ از کره زمین است که می توان نقشه دنیا را روی آن مطالعه نمود. به جالب ترین کتابخانه دنیا معروف شده و قفسه های کتاب، دیدنی با چیدمانی خاص است.

آلمان ؛ کتابخانه صومعه ویبلینگن

در آلمان، کتابخانه ای شگفت است که در سومین رده معروف ترین کتابخانه های دنیا قرار گرفته است. متعلق به صومعه ویبلینگن بوده و تزیینات داخلی و مصالح به کار رفته در این بنا بی نظیر است. فرهنگ مطالعه در این کتابخانه بسیار منحصر به فرد تر از کتابخانه های دیگر احساس می شود. جایی که با نقاشی، گچبری های زیبا، مجسمه های دیدنی و رنگ های تماشایی در سال 1774 میلادی ساخته شده است.

اسپانیا ؛ کتابخانه ال اسکوریال

در شهر مادرید کشور اسپانیا کتابخانه ای وجود دارد که می توان گفت یکی از سلطنتی ترین مکان های کشور اسپانیاست. اینجا به عنوان سایت میراث فرهنگی دنیای یونسکو معرفی و تاریخ تاسیس آن به 1565 میلادی بر می شود. خوب است بدانید معماری این کتابخانه بسیار دیدنی است. بیشتر شما را به یاد کلیسا های قرون وسطی می اندازد. نقاشی های خیره کننده سقف و دیگر اجزای دیدنی باعث شده آنجا را بیشتر به عنوان یک موزه باستانی نام ببرند، تا جایی برای کتابخوانی.

کتابخانه کوردینگتون از کالج های دانشگاه اکسفورد

در یکی از کالج های دانشگاه آکسفورد کتابخانه ای وجود دارد که 185000 جلد کتاب خطی دارد. شگفت انگیز است. این کتابخانه در سال 1716 با نام کتابخانه کوردینگتون توسط هاوکسموور بیگان طراحی شد. دانشمندان و دانشجویان دسترسی کامل به این کتابخانه دارند. رنگ غالب قفسه های مطالعه در این کتابخانه به رنگ دودی است که تا حدی آنجا را دیدنی نموده است. مجسمه های فاخری نیز در آن جای دارند که به زیبایی مکان یاری نموده. گچ بری های بالای طبقات کتاب نیز در نوع خود منحصر به فرد است.

آلمان کتابخانه بسیار زیبای سینت امرمز ابی

وقتی پا به سالن این کتابخانه می گذارید باورتان نمی شود اینجا هم کتابخانه باشد. سالن بی نظیر، بیش از 200 هزار جلد کتاب، نسخ خطی و تعمیر شده، تعداد بیشماری آثار دست نویس از یک سو و طراحی بنا، تزئینات داخلی، معماری خیره کننده، گچ بری و نقاشی های سقف هم از سوی دیگر این کتابخانه را به رده اول معروفترین کتابخانه های دنیا تبدیل نموده است. کتابخانه سینت امرمز ابی در سال 739 در رگنزبورگِ شهر باواریا با کاربری صومعه سرا ساخته شده است ولی این روزها، به کتابخانه سلطنتی و بسیار زیبایی تبدیل شده است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 174

به "کتابخانه های معروف جهان کجا هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه های معروف جهان کجا هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید