چاپ زیستی لوزالمعده می تواند به دیابت خاتمه دهد

به گزارش سفر به مالزی، دانشمندان به تازگی پیروز به زیست چاپ لوزالمعده شده اند که علاوه بر توانایی انتها دادن به انجام آزمایشات روی حیوانات می تواند به بیماری دیابت در دنیا نیز انتها دهد.

چاپ زیستی لوزالمعده می تواند به دیابت خاتمه دهد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان تهران از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

بر اساس گزارش وب سایت رسمی مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان(EPFL)، یک شرکت به تازگی یک سیستم جدید با قابلیت چاپ بافت بیولوژیکی در مدت سریع و باورنکردنی 30 ثانیه ایجاد نموده است که یک روش احتمالی برای سرانجام دادن به دیابت ایجاد می نماید.

فناوری این شرکت که Readily3D نامیده می گردد، استفاده گسترده ای در یک پروژه عظیم اروپایی برای ساخت یک مدل زنده از لوزالمعده انسان که می تواند یک جایگزین ایمن برای آزمایش داروهای جدید باشد، داشته است. به گفته متخصصان، فناوری چاپ زیستی یک روز حتی ممکن است اندام های زنده پیوندی را فراهم کند.

جریان طراحی و چاپ سه بعدی این لوزالمعده(پانکراس) به صورت طراحی روی صفحه رایانه شروع می گردد و یک ماکت دیجیتالی کوچک از لوزالمعده انسان به وجود می آید. اما به شکلی باورنکردنی، چاپ این بافت با رگ های خونی و همه چیزهای دیگرش از یک نمونه کوچک از سلول های بنیادی فقط 30 ثانیه طول می کشد.

این موفقیت به وسیله به کارگیری فناوری جدیدی که در آزمایشگاه دستگاه های فوتونیک کاربردی(LAPD) موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس ابداع شده است، امکان پذیر شد و سپس توسط شرکت Readily3D به بلوغ رسید.

این فناوری اخیراً برای دریافت بودجه حمایتی از جانب اتحادیه اروپا انتخاب شده است و هدف آن ساختن یک مدل قابل اعتماد و زنده از لوز المعده انسان برای آزمایش داروهای دیابت است.

لوز المعده یا پانکراس عضوی حیاتی در بدن انسان است که دقیقاً پشت معده واقع شده است. این عضو کارهای زیادی را مانند فراوری بی کربنات ها و آنزیم های مورد احتیاج برای هضم غذا انجام می دهد و همچنین طیفی از هورمون ها مانند انسولین را ترشح می نماید که هورمونی بسیار مهم برای تنظیم سطح قند خون بدن است. این بدان معنی است که وقتی بیماری برای لوزالمعده ایجاد می گردد، دیابت نیز به دنبال آن می آید، زیرا سلول های آسیب دیده قادر به فراوری انسولین مورد احتیاج برای تنظیم سطح قند خون بدن نیستند.

اکنون بیش از 450 میلیون عظیمسال در سراسر دنیا از دیابت رنج می برند که 60 میلیون نفر از آنها در اروپا زندگی می نمایند. تقریباً 4.4 درصد از جمعیت کشور سوئیس نیز مبتلا به دیابت هستند و این آمار هم در اروپا و هم در سراسر دنیا در حال افزایش است.

دیابت به عنوان دومین علت اصلی قطع عضو در دنیا، خطر سکته یا حمله قلبی را 9 برابر می نماید. این بیماری همچنین علت شماره یک نابینایی در عظیمسالان است. اما دانشمندان با استفاده از زیست چاپ لوزالمعده می توانند تشخیص و درمان دیابت را تسریع نمایند که این یک مزیت آشکار برای سلامت و بهداشت عمومی است.

این فناوری جدید چاپ زیستی یا زیست چاپ از یک ژل بیولوژیکی با سلول های بنیادی بیمار استفاده می نماید. دانشمندان و مهندسان از لیزر برای جامدسازی این ژل به وسیله پلیمریزاسیون استفاده می نمایند که شامل کنترل شدت و جهت پرتوی لیزر برای جامد کردن انتخابی قسمت های مورد احتیاج ژل به منظور شکل دادن به بافت است.

پائول دلروت از مدیران شرکت Readily3D می گوید: یکی از مزایای اصلی روش ما این است که می تواند تنها در یک بلوک، بافت ایجاد کند که به ویژه برای چاپ بافت های نرم بسیار مفید است.

مزایای این روش بسیار است. به عنوان مثال لوزالمعده زیست چاپ شده کاملاً متناسب با سلول های بنیادی بیمار می تواند سفارشی ساخته گردد و احتیاج به آزمایش روی حیوانات را رفع می نماید.

دیمن لوتری مدیرعامل شرکت Readily3D می گوید: علاوه بر این، بیماران مجبور نیستند مجموعه ای از داروهای مختلف را امتحان نمایند که بعضی از آنها ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشند.

کریستف موزر رئیس آزمایشگاه دستگاه های فوتونیک کاربردی شرح داد: توسعه سیستمی که بتواند بافت سه بعدی را در مقیاس سانتی متر مکعب چاپ کند و عملکرد پانکراس زنده را تقلید کند، یک چالش عظیم است که امیدواریم با این فناوری با آن مقابله کنیم.

این فناوری چاپ زیستی همچنین ممکن است قادر به چاپ انواع دیگری از بافت انسان باشد تا درمان های سرطان را به طور بالقوه تسریع کند. در نهایت حتی می تواند به عنوان راهی برای فراوری اعضای پیوندی مانند قلب انسان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

یادآوری این نکته مهم است که این فناوری هنوز در مراحل نوپایی خود واقع شده است و تا رسیدن به جایگزینی با اندام های از بین رفته انسان فاصله زیادی دارد. اما فعلا در آینده ای نه چندان دور می تواند موجب قطع آزمایشات روی حیوانات و در نهایت، سرانجام دادن به بیماری دیابت برای همواره گردد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1110

به "چاپ زیستی لوزالمعده می تواند به دیابت خاتمه دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ زیستی لوزالمعده می تواند به دیابت خاتمه دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید