پل الکساندر سوم، نمونه ای بی نظیر از معماری دوره رنسانس در پاریس

به گزارش سفر به مالزی، آشنایی با پل الکساندر سوم پاریس

شهر پاریس در فرانسه به عنوان نگین شهرهای دنیا شناخته شده است و جاذبه های منحصر به فردی که در این شهر وجود دارد اثباتی بر این ادعا می باشد. برج مشهور ایفل، رود سن که در سرتاسر شهر جاری است، کافه های پاریسی و طاق پیروزی پاریس از جمله دیدنی های این شهر افسانه ای هستند. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره یکی از مشهورترین بناهای این شهر که بر روی رود همیشه جاری سن قرار گرفته است نیز صحبت کنیم، این جاذبه مشهور پل الکساندر سوم در پاریس است که می توان گفت مشهورترین بنای کشور فرانسه به شمار می رود و نمادی از این پاریس بعد از برج ایفل محسوب می گردد چرا که زمانی که نام این شهر را در اینترنت جستجو می کنیم همیشه این دو بنای ارزشمند فرانسوی نمایش داده می شوند. برای آشنایی با تاریخچه کلی این بنای تاریخی در پاریس با ما در ادامه همراه باشید.

پل الکساندر سوم، نمونه ای بی نظیر از معماری دوره رنسانس در پاریس

همانطور که در بالا اشاره مختصری کردیم، پل الکساندر سوم در پاریس مهمترین پل فرانسه و یکی از زیباترین پل های ساخته شده بر روی رودخانه در سطح دنیا محسوب می گردد. زمانی که بر روی پل راه می روید، مجسمه های متعددی را مشاهده می کنید که به منظور زیباسازی و ایجاد چشم میزان بی نظیر برای این جاذبه بر روی پل ساخته شده اند؛ از روی این پل می توانید منظره ها زیبایی از شهر پاریس را مشاهده کنید و برای کسانی که به عکاسی علاقه دارند می تواند برترین نقطه شهر محسوب گردد.

رود سن یکی از پرآب ترین رودخانه های فرانسه است و درست از وسط شهر پاریس می گذرد؛ پل های گوناگونی روی این رود معروف ساخته اند که یکی از مهم ترین آن ها پل الکساندر سوم است. در سال 1896 شروع به ساخت این پل کردند و هدف از ساخت آن آسانتر شدن عبور و مرور بومیان و گردشگران شهر بود. امروزه اغلب گردشگرانی که می خواهند از خیابان معروف شانزلیزه به سوی برج ایفل (یا بالعکس) بروند، می بایست که از پل الکساندر عبور نمایند. این سازه زیبا دو لاین برای اتومبیل ها و دو لاین برای دو چرخه سواران و دو لاین پیاده رو دارد؛ هر چه به این پل نزدیک تر می شوید، بیشتر می توانید زیبایی های آن را مشاهده کنید.

البته ضروری است بگوییم که تنها دلیل ساخت پل الکساندر سوم در پاریس رفت و آمد راحت نبود بلکه یکی دیگر از دلایل ساخت آن برگزاری نمایشگاه بزرگ یونیورسل در سال 1900 بود. این نمایشگاه از مهم ترین رویدادهای اروپاست و معروفیت دنیای دارد. سازندگان پل می خواستند تا سازه ای داشته باشند که نمادی از تاریخ و در عین حال هنر معاصر فرانسوی ها باشد بنابراین سعی کردند به برترین وجه ممکن پل را بسازند.

به میزان ای برای ساخت این پل دقت و ظرافت به کار برده شده است که با عنوان موزه روباز در پاریس از آن یاد می گردد. طول پل الکساندر 160 متر و عرضش 40 متر است و یک قوس بزرگ هم دارد. نکته جالبی که این پل دارد آن است که هم برای عبور و مرور ماشین مناسب است و هم برای عابران پیاده! چهار مجسمه بزرگ برنزی در این مجموعه سبب تمایز این پل با دیگر همتایانش در سراسر پاریس شده است. چهار مجسمه اسب بالدار در چهار گوشه این پل ساخته شده که روی پایه های بلندی نصب هستند و از چندین متر دورتر به چشم می آیند. به غیر از چهار مجسمه معروفی که بر روی این پل قرار دارند تندیس های دیگری هم بر روی پل الکساندر سوم در پاریس به چشم می خورند که هر یک از تندیس های روی پل سمبل اوضاع فرانسه در یک دوره از تاریخ باشند.

دلیل نام گذاری پل اکساندر سوم در پاریس

دلیل نام گذاری این سازه با شکوه در پاریس به افتخار الکساندر سوم، الکساندروویچ بوده است، وی در پاریس به عنوان فردی صلح طلب شناخته می شده و باعث رونق روابط میان روسیه و فرانسه شد به همین دلیل برای ادای احترام به خدمات او، نام این پل زیبا را الکساندر سوم نهادند.

مختصری از تاریخچه پل الکساندر سوم در پاریس

اگر بخواهیم مختصری از تاریخچه پل الکساندر سوم در پاریس خدمتتان ارائه دهیم، این طور بیان می گردد این پل که نمادی از هنر و شکوه شهر پاریس در فرانسه محسوب می گردد بین سال های 1896 تا 1900 ساخته شده است و در طول این چهار سال هنرمندان مجسمه ساز و معماران معروفی برای ساخت و تکمیل پل نیز یاری های بسیاری نموده اند. در سال 1892 میلادی پیمانی نظامی بین کشور فرانسه و روسیه بسته شد. پیش از این پیمان، فرانسه دچار انزوایی بیست ساله در اروپا شده بود و اتحاد فرانسه و روسیه برای فرانسوی ها گامی بلند به سوی پیشرفت بود. به همین سبب نام پل را الکساندر سوم یکی از تزارهای روس گذاشتند، از همین رو است که وی را در بالا فردی صلح طلب معرفی کردیم. یکی از مهمترین مواردی که در ساخت این پل مورد توجه قرار گرفته است مکان ساخت دقیق این پل است و به طوری آن را ساخته اند که از یک سو رو به بانک بزرگ شهر و از جهتی هم رو به روی قضر بزرگ پاریس قرار گرفته است.

مجسمه های پل الکساندر سوم در پاریس

مجسمه های طلایی رنگی که بر روی پل الکساندر سوم در پاریس قرار دارند هر کدام نمایان گر یک نماد در شهر پاریس می باشند. به طور کلی 4 مجسمه برنزی به ارتفاع 17 متر در چهار گوشه پل قرار گرفته است که سبب شده اند جلوه بیشتر و زیباتری را به پل بدهند؛ پایه مجسمه ها با سنگ مرمر تزیین شده اند و گاهی در بدنه مجسمه ها نیز این سنگ زیبا به چشم می خورند. یکی از این مجسمه های پگاسوس یا پگاز نام دارد که در اسطوره های یونانی به اسب بالدار جاودانی مشهور می باشد. این اسب بالدار یار و همراه بلروفون (Bellerophon) به حساب می آمد. بلفروفون نیز یکی از مهم ترین قهرمان های اسطوره های یونان باستان بود که هیولایی به نام کایمرا (Chimera) را کشت.

مطابق با آنچه که در کتب تاریخی به چشم می خورد گفته می گردد که این چهار مجسمه به صورت نمادین نشان دهنده چهار موضوع هنر، علم، تجارت و صنعت هستند و مجسمه سازان می خواستند با این آثار نشان دهند که این چهار عنصر در فرانسه جاودان خواهند ماند. گفتنی است که به غیر از مجسمه هایی که بر روی این پل قرار گرفته اند چند مجسمه کوچک و بزرگ دیگر هم روی این پل به چشم می خورند که جنبه تزئینی دارند. ناگفته نماند که رنگ قهوه ای، طلایی و سفید هم نکته مهم در به چشم آمدن این مجسمه های بر روی این پل بوده اند.

مطابق با آنچه که در کتب تاریخی به چشم می خورد گفته می گردد که این چهار مجسمه به صورت نمادین نشان دهنده چهار موضوع هنر، علم، تجارت و صنعت هستند و مجسمه سازان می خواستند با این آثار نشان دهند که این چهار عنصر در فرانسه جاودان خواهند ماند. گفتنی است که به غیر از مجسمه هایی که بر روی این پل قرار گرفته اند چند مجسمه کوچک و بزرگ دیگر هم روی این پل به چشم می خورند که جنبه تزئینی دارند. ناگفته نماند که رنگ قهوه ای، طلایی و سفید هم نکته مهم در به چشم آمدن این مجسمه های بر روی این پل بوده اند.

معماری و طرز ساخت مجسمه هایی که روی این پل به چشم می خورند سبک و سیاق دوره رنسانس را دارند و اگر بیشتر به چهره این تندیس ها توجه کنیم، می توانید لوئی چهاردهم که یکی از پادشاهان فرانسه می باشد را مشاهده کنید. از دیگر اجزای دیدنی پل الکساندر سوم می توان به حدود 30 تیر چراغی اشاره نمود که روی آن نصب شده اند تا شب های پل را دیدنی تر و زیباتر نمایند. این تیرها به سبکی سنتی هستند و باعث شده اند که عکاسی در شب از این پل بسیار محبوب گردد.

سرگرمی بر روی پل الکساندر سوم در پاریس

بر روی پل الکساندر سوم در پاریس شما نباید انتظار سرگرمیات هیجان انگیز را داشته باشید، با توجه به شرایط این پل شما می توانید در زمان پیاده روی، بر روی این پل دیدنی تندیس های است که بدون شک یکی از مهمترین سرگرمیات این پل محسوب می گردد زیرا مجسمه با ظرافت و دقت بی نظیری ساخته شده اند. بعلاوه دیگر کار لذت بخشی که می توانید بر روی این پل انجام دهید عکاسی از بناهای دیدنی مهم و مشهوری چون مقبره ناپلئون، برج ایفل و… است که از روی پل الکساندر سوم در پاریس مشاهده می شوند. همین موضوع باعث شده تا عابران بتوانند از روی این پل عکس های مجذوب کنندهی بگیرند. و دیگر فعالیت مجذوب کننده که مطابق با هر گروه سنی می گردد پیاده روی بر روی این پل دیدنی و مجذوب کننده در پاریس است، زمانی که بر روی این پل قدم می زنید می توانید تاریخ و هنر این شهر دیدنی را یکجا دیدن کنید و متوجه گذر زمان نشوید.

دسترسی به پل الکساندر سوم در پاریس

به منظور دسترسی به پل الکساندر سوم در پاریس هم می توانید از وسایل نقلیه عمومی و هم شخصی بهره ببرید.

دیدنی های اطراف پل الکساندر سوم پاریس

زمانی پیاده روی شما بر روی پل الکساندر سوم در پاریس به سرانجام رسید از دیگر بناهایی که در نزدیکی آن قرار دارند نیز بازدید کنید.

  • قصر بزرگ | Great Palace
  • میدان کنکورد | Place de la Concorde
  • برج ایفل | Eiffel Tower
  • موزه لزنولید یا مقبره ناپلئون | esplanade des Invalides
  • موزه لوور | The Louvre Museum
منبع: الی گشت
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1528

به "پل الکساندر سوم، نمونه ای بی نظیر از معماری دوره رنسانس در پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل الکساندر سوم، نمونه ای بی نظیر از معماری دوره رنسانس در پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید