واقعیت های جالب درباره یکی از مهمترین بناهای تاریخی جهان

به گزارش سفر به مالزی، این مجموعه که از یک آرامگاه معروف سفید، یک استخر دیدنی، باغ های سرسبز و سایر ساختمان های جذاب تشکیل شده، واقعیت های جالبی را در خود جای داده که شاید کمتر کسی به آن ها واقف باشد.

واقعیت های جالب درباره یکی از مهمترین بناهای تاریخی جهان

این بنا از روی عشق ساخته شده است

شاه دنیا تاج محل را برای استقرار همسر محبوب خود که همسر سوم وی بوده، ساخت. از ازدواج آن ها 14 فرزند به دنیا آمد. اما همسر شاه در 38 سالگی هنگام زایمان جان خود را از دست می دهد و شاه دنیا به دلیل علاقه زیادی که به وی داشته، همسر خود را در تاج محل به خاک می سپارد.

یک ارتش 22 هزار نفره روی تاج محل کار کردند

تاج محل برای حضور همسر سوم شاه دنیا که زمان زیادی هم به طول انجامید، ساخته می شد و به همین دلیل همه جزئیات آن با دقت هر چه تمام تر اجرا و ساخته شد. حدود 22 هزار کارگر در هر بخش از تاج محل کار می کردند. این اقدامات شامل خاکبرداری و تسطیح سه هکتار از زمین های ساخته شده در آن و همچنین ساخت داربست های آجری مفصلی بوده که برای پروژه استفاده شده است.

هزینه سنگینی صرف ساخت این بنا شد

با توجه به نیروی انسانی مورد نیاز برای احیا تاج محل، بدون شک این پروژه بسیار گران بود. وسایل لوکس از سراسر آسیا و هند برای ساخت این بنا آورده شده است. این تجهیزات مقادیر زیادی سنگ مرمر سفید است که از ماکرانا آورده شده و همچنین 28 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی که که در بخش های مختلف به کار گرفته شده اند. یشم از چین، فیروزه از تبت، یاقوت کبود از سریلانکا و سنگ لاجورد از افغانستان تنها برخی از سنگ های موجود در تاج محل هستند. این در حالی است که قسمت انتهایی گنبد مقبره نیز از طلا ساخته شده است. در سال 1653 میلادی حدد 32 میلیون روپیه برای ساخت این بنا هزینه شده است که اگر به قیمت زمان حال برگردانیم، رقمی حدود 70 میلیارد روپیه معادل 916 میلیون دلار می شود.

تقارن، کلید اصلی معماری تاج محل

تاج محل یک ساختمان کاملا متقارن است. در واقع این مجموعه بر اساس تقارن دو طرفه است که در امتداد یک محور مرکزی قرار گرفته است. تاج محل به لطف برنامه متعادل و متقارن خود، مفاهیم معماری تحت حکومت شاه دنیا را به خوبی بیان می کند. مقبره، با سنگ مرمر سفید، ویژگی اصلی این مجموعه است و در کنار آن دو سازه ماسه سنگی قرمز شامل مسجد و مهمانسرا، قرار گرفته است.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 898

به "واقعیت های جالب درباره یکی از مهمترین بناهای تاریخی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت های جالب درباره یکی از مهمترین بناهای تاریخی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید