نابودی زمین به وسیله سیارک ها

به گزارش سفر به مالزی، بنا بر گفته های دانشمندان حداقل تا یک قرن دیگر، هیچ خطری درباره برخورد سنگ های فضایی به زمین سیاره ما را تهدید نمی کند.

نابودی زمین به وسیله سیارک ها

دایناسور ها بیش از 160 میلیون سال بر زمین حکمفرمایی می کردند و در نهایت به لطف بازدیدکننده ای از فضا، دنیای فانی را ترک کردند. حدود 66 میلیون سال پیش، یک سیارک حداقل 10 کیلومتری، ضربه ای ویرانگر به دنیای دایناسور ها وارد کرد که باعث ایجاد زمین لرزه ها، سونامی ها، فوران های آتشفشانی و فجایع اقلیمی شد و چیزی نگذشت که 75 درصد از همه موجودات زنده را منقرض کرد.

پس از همه این اتفاقات، باز هم زمین باقی ماند؛ این یعنی سیاره ما از خطر یک سیارک در امان است؟ اگر سیارک دینو برای انتها دادن به دنیا کافی نبود، پس چه چیزی می تواند زمین را نابود کند؟ آیا یک سنگ فضایی واقعاً می تواند کل زمین را نابود کند؟ اگر جواب مثبت است این سنگ چقدر باید بزرگ باشد؟

پاسخ کوتاه این است: احتمالاً سنگی به بزرگی یک سیاره ضروری است تا سیاره ما را نابود کند. اما برای نابودی همه موجودات روی زمین یا بیشترِ آن ها، سنگی بسیار کوچک تر از آن کفایت می نماید.

برایان تون (Brian Toon)، استاد اقیانوس شناسی و علوم جوی در دانشگاه کلرادو بولدر که برخورد سیارک ها را مطالعه نموده است، گفت: یک شیء بزرگ تر از مریخ مدت کمی پس از اینکه ایجاد شد، به زمین برخورد کرد و بدون تخریب زمین، ماه را ساخت.

تون به فرضیه برخورد بزرگ اشاره می نماید. این فرضیه علمی، چگونگی تشکیل ماه را شرح می دهد: سیاره ای به نام تیا که هم میزان مریخ بود، 4.5 میلیارد سال پیش با زمین برخورد کرد و در نتیجه آن ذرات سنگی به فضا پرتاب شدند که در نهایت با هم یکی شدند و ماه را تشکیل دادند. مریخ حدود 6700 کیلومتر عرض دارد که بیش از 500 برابر عرض سیارکی است که دایناسور ها را نابود کرد.

دانشمندان شک ندارند که اگر در آن موجود زنده ای روی زمین بود، تیا آن را از بین می برد. آن ها احتمال می دهند که حیات 4.4 میلیارد سال پیش، چند میلیون سال پس از برخورد تیا ظاهر شده باشد.

در هر صورت، اداره کل ملی فضا و هوانوردی آمریکا (ناسا) هر سنگ فضایی را که قطر آن حداقل 140 متر باشد و در 7.4 میلیون کیلومتری زمین بچرخد، یک خطر بالقوه در نظر می گیرد. به گفته ناسا، برخورد چنین سنگی احتمالاً یک شهر را از بین می برد و زمین های اطراف آن را ویران می نماید.

به گفته دانشمندان برخورد با یک صخره بزرگ تر به عرض حداقل یک کیلومتر، به علت ایجاد بلایای اقلیمی در دنیا احتمالاً باعث انتها تمدن می گردد و اگر سیارکی به میزان دینو با زمین برخورد کند، احتمالاً انسان ها و گونه های بی شمار دیگری را منقرض می نماید.

ناسا و سایر آژانس های فضایی تهدید برخورد سیارک ها را بسیار جدی می گیرند و از نزدیک هزاران ضربه گیر احتمالی در منظومه شمسی را زیر نظر دارند. خبر خوب این است که حداقل تا 100 سال آینده هیچ خطری از سوی هیچ سیارک بالقوه خطرناکی سیاره ما را تهدید نمی نماید.

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 20 مهر 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1656

به "نابودی زمین به وسیله سیارک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی زمین به وسیله سیارک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید