معرفی مودم رومیزی TD، LTE دو بانده LTE Cat 12

به گزارش سفر به مالزی، همواره برای من و البته همه کاربران اینترنت در ایران سوالی مطرح بود که چرا یک مودم TD-LTE نسبتا خوب و قوی و رده بالا در بازار نیست؟

معرفی مودم رومیزی TD، LTE دو بانده LTE Cat 12

مودم ایرانسل TF-i60 یا هواوی B612 را کنار بگذاریم؛ چون هم TD-LTE و هم FDD است و در ایران هم بیشتر به خاطر همین ویژگی فروش می رود؛ آیا شما یک مودم TD-LTE واقعا قدرتمند که حرفی برای گفتن داشته باشد؛ سراغ دارید؟

یک مودم دو بانده با کتگوری LTE نو و رده بالا که به شما سرعت هایی نزدیک به سرعت های اینترنت موبایل کشورهای پیشرفته بدهد؟ یا اینکه پنل کاربری مجهز و پیشرفته ای داشته باشد یا اینکه از درگاه های LAN گیگابیتی سود ببرد؟

همه مودم هایی که ایرانسل و مبین نت وارد بازار کردند؛ مودم های ضعیف و قدیمی و تک بانده ای هستند که البته برای سرعت اینترنت TD-LTE در ایران کافی به نظر می رسند ولی برای کاربران ایرانی خیر!

شاید این طور تصور می شد که فناوری TD-LTE قدیمی است و بیشتر از این سرعت جواب نمی دهد یا اینکه اپراتورها مودم های پیشرفته ای با سرعت های چند صد مگابیتی وارد نمی نمایند؛ چون نهایت سرعت اینترنت TD-LTE در ایران 70 الی 80 مگابیت است!

بعضی هم می گفتند کلا در جهان مودم TD-LTE با مشخصات و ویژگی های مودم های FDD نداریم؛ چون این فناوری منسوخ شده و محدود است!

مودم رومیزی TDLTE با سرعت 600 مگابیت؟

دیشب در کانال ویدئویی آپارات مودم و تجهیزات شبکه شاهو تنها، ویدئویی از آنالیز یک مودم TD-LTE با LTE Cat 12 دیدم و تعجب کردم. مشتاق شدم و سراغ این مودم رفتم تا ببینم چه مشخصاتی دارد که بعد فهمیدم پس مودم های TDLTE رده بالایی در جهان ساخته شده است اما اپراتورهای ایرانی احتیاجی به وارد کردن و عرضه آن ها نمی بینند.

این مودم که دارای مدل TSF-TD152ACN است و با عبارت LTE Cat 6 /12 Single-Mode Indoor CPE در سایت شرکت Gemtek آمده؛ یک مودم صرفا مناسب برای اینترنت TD-LTE روی باندهای 42 و 43 است و اصلا برای FDD در ایران جواب نمی دهد.

ما قبلا چند مدل از مودم های شرکت Gemtek را در ایران دیدیم و الان هم به فروش می فرایند که معروف ترین آن ها مودم D100 ایرانسل است. شرکت مبین نت هم دو سه مدل مودم Gemtek را وارد نموده است.

کلا شرکت Gemtek فروشنده خرده بازار مودم نیست بلکه مودم برای شرکت های دیگر تامین می نماید. هر اپراتوری که مودم های این شرکت را احتیاج داشت؛ سفارش می دهد و با لوگو و برند و پنل کاربری سفارشی خودش تحویل می گیرد.

پس، مبین نت و ایرانسل چندان با این شرکت غریبه نیستند ولی ترجیح دادند مودم های رده پایین آن را احتمالا با قیمت های بسیار مقرون به صرفه تهیه و به مشتری بدهند.

فقط TDD یا FDD/TDD؟

جدول مودم TD-LTE رومیزی این شرکت به توضیح زیر است:

همان طور که مشاهده می گردد؛ این مودم روی فرکانس های FDD فقط از فرکانس 38 و 40 و 41 پشتیبانی می نماید که تقریبا در ایران روی این باندها اصلا سرویس اینترنت موبایل ارائه نمی گردد.

ولی در TDD از فرکانس های 42 و 43 پشتیبانی می نماید که دقیقا همان فرکانس های رادیویی سرویس اینترنت تی دی ال تی ایرانسل و مبین نت هستند. پس کاملا یک مودم TDLTE صرف است.

وای فای دو بانده 2.4 و 5 گیگاهرتز دارد و آن هم با سرعت AC1200؛ یعنی روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز سرعت 300 مگابیت و روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت 867 مگابیت است. هر دو باند رادیویی با هم کار می نمایند و شما می توانید بعضی دستگاه ها را به فرکانس 2.4 گیگاهرتز و بعضی دستگاه ها را به فرکانس 5 گیگاهرتز وصل کنید.

دو درگاه شبکه LAN گیگابیتی دارد و در صورت سفارش اپراتور، می تواند یک درگاه RJ11 برای خط تلفن ثابت و VoIP داشته باشد. کلید روشن/خاموش هم آپشنی است و می تواند باشد یا نباشد ولی کلیدهای WPS و ریست دارد.

از آداپتوری با جریان 1.5 آمپر و ولتاژ 12 ولت سود می برد و دو جای مخصوص کانکتور آنتن خارجی دارد که باز بسته به اپراتور سفارش دهنده می توانند باشند یا حذف بشوند!

فقط یک شیار سیم کارت در پایین بدنه دارد که گقتیم باید یک سیم کارت TDD روی آن بیندازید. خود این مودم اگر به وسیله شرکت Gemtek ارائه گردد؛ آدرس IP پنل و بعضی مشخصات دیگر رابط کاربری غیرمتعارفی دارد ولی اگر به وسیله یک اپراتور معتبر سفارش داده گردد؛ می تواند همه چیز متفاوت باشد.

گفتیم که این مودم از رده LTE Cat 12 است و می تواند حداکثر سرعتی 600 مگابیت بر ثانیه بدهد.

در تست هایی که کانال ویدئو شاهو تنها نشان می دهد؛ سرعت لود صفحه آن بسیار خوب و تقریبا عالی است. روی وای فای فرکانس 5 گیگاهرتز، سرعت دانلود به بالای 13 مگابایت بر ثانیه (104 مگابیت) می رسد که سرعت بسیار خوبی است؛ از قلم نیاندازید روی اینترنت TDLTE داریم این تست را می گیریم!

قیمت و زمان عرضه در بازار ایران؟

حرف آخر اینکه مودم TDLTE مدل TSF-TD152ACN شرکت Gemtek یک دستگاه رده بالا است و ثابت کرد برای اینترنت TDLTE هم می توان مودم های رده بالا یافت. همین شرکت چند مدل مودم تی دی ال تی دیگر با کتگوری های LTE پایین تر مانند LTE Cat 6 هم دارد که باز اگر وارد بازار ایران بشوند؛ ارزش خرید دارند!

سوال آخر اینکه آیا این مودم را می توانیم در بازار ایران پیدا کنیم و بخریم؟ با توجه به اینکه آنلاک است؛ می توان هر سیم کارت TD-LTE روی آن سوار کرد!

واقعا نمی دانم چه زمانی وارد بازار ایران می گردد ولی وقتی یک دستگاه از آن در ایران تست می گردد؛ قطعا باید منتظر ورود و عرضه آن باشیم اما فکر می کنید با چه قیمتی؟

منبع: شبکه چی
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1296

به "معرفی مودم رومیزی TD، LTE دو بانده LTE Cat 12" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی مودم رومیزی TD، LTE دو بانده LTE Cat 12" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مودم رومیزی TD، LTE دو بانده LTE Cat 12"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید