ماجرای صادرت خودروهای سایپا به اسپانیا چیست؟
به گزارش سفر به مالزی، در چند روز اخیر گمرک آماری از صادرات خورو منتشر کرد که منشا تعجب بسیاری از مردم شد. در حالی که باور درست عمومی این است که خودرو های داخلی که کیفیت پایینی دارند و از عمر جوان ترین مد ل های آن ها در خط فراوری بیش از بیست سال می گذرد، بعید است بازاری وجود داشته باشد که مشتری در آن حاضر باشد بهای گران این محصولات بی کیفیت را پرداخت نمایند.
به گزارش خبرنگاران، در این بین، خبر صادرات حدودا صد هزار دلاری به اسپانیا دستمایه طنز در فضای مجازی شد، اما واقعیت این است که عمده مقاصد صادراتی خودرویی کشور به غیر از کشور هایی مانند عراق و سوریه که صادرات به آن ها هم بسیار محدود صورت می گیرد، صادرات تجاری نیست و تنها برای ارسال خودرو ها در حال توسعه برای تست های الزامی خودرویی و دریافت گواهینامه های تردد در داخل صورت می گیرد.
در این رابطه روح الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی می گوید: ارزش دلاری خودروی صادرشده به اسپانیا بیش از 96 هزار دلار بوده است.
این مقام گمرکی ادامه می دهد بر اساس آمار های گمرک پنج دستگاه تیبا صندوقدار، سه دستگاه وانت آریسان، دو دستگاه تیبا 2، دو دستگاه ساینا، یک دستگاه کوییک، یک دستگاه پژو پارس، یک دستگاه پراید 131 و یک دستگاه رهام به این کشور صادر شده است.
لطیفی می گوید: ارزش صادراتی اظهارشده برای هر دستگاه ساینا 4 هزار و 500 دلار، پژو پارس و سمند 7 هزار دلار و دنا اتوماتیک 14 هزار دلار به گمرک اعلام شده است.
این درحالیست که اسپانیا دارای یکی از معتبرترین و مجهزترین مراکز تست خودروی جهان است. شرکت آیدی آدا IDIADA یک مرکز معتبر تست خودرو در بارسلون اسپانیا است که تست های تصادف خودرو در آن انجام می شود. ویدئو هایی که اخیرا از تست خودرو های سایپا منتشر شده است، این شائبه را تایید می نماید که صادارت به اسپانیا نه برای فروش و تجارت که برای تست اجرا شده است. البته کیفیت این تست ها هم به تقاضای خودروساز باز می شود و موفقیت در تست به معنی صدور مجوز تردد در هر بازاری نیست؟!
سطوح و ویرایش های مختلف از استاندارد های ایمنی ابلاغی در کشور های مانند اتحادیه اروپا وجود دارد که شرکت خودروساز متناسب بازار هدف خود می تواند تقاضای تست با ویرایش خاصی داشته باشد. در این صورت هرچند شاید به ظاهر خودرو توانسته حداقل های ایمنی اتحادیه اروپا را مطابق قوانین جاری آن اتحادیه کسب کند، ولی ویرایش مورد نظر از دید مجریان سخت گیر اروپایی فاقد اعتبار برای صدور مجوز تردد در این اتحادیه است.
کما اینکه در فیلم منتشره، به نظر می رسد محصول مورد نظر بدون آدمک های تصادف کودک و سرنشین عقب که در سایر ویدیو های منتشره برای سایر خودرو های روز این اتحادیه دیده می شود، تست شده است؛ لذا هرچند ممکن است ادعای ایمن ترین خودرو با نشان ایرانی درست باشد، ولی ادعای قیاس ایمنی این خودرو ها با خودرو های روز جهان می تواند محل شک و شبه اساسی باشد.
فیلم تست تصادف رهام محصول جدید سایپا در اسپانیا
به هرشکل بسیاری از تست ها مانند تست تصادف، یک فرایند مخرب محسوب می شود که خودرو در آن در شرایطی منهدم می شود تا تطابق آن با حداقل های ایمنی آنالیز شود؛ لذا ارسال خودرو برای این تست ها از دید قوانین گمرکی ایران با ترخیص موقت میسر نیست و شرکت ها موظف می شوند نسبت به صادرات قطعی این محصولات اقدام نمایند. در چنین حالتی شرکت ها مجاز نیستند درآمدی از این صادرات را در صورت های اقتصادی شناسایی نمایند و قیمت خودرو ها را نیز باید به عنوان هزینه پروژه شناسایی نمایند.
به هرشکل این صادرات به هر کشوری شامل کشور های اروپایی، به معنی مجوز تردد جاده ای نیست و تنها تحت شرایط خاص برای دوره محدودی ممکن است مجوز های تردد موقت برای این خودرو ها صادر شود. این صادرات قبلا هم مسبوق به سابقه بوده است به گونه ای که خودرو های مانند سمند، 206 صندوقدار هم برای تست های استانداردی و کارخانه ای و حتی تست های پیمایش در کشور های مختلف اروپایی وآافریقایی تردد نموده اند.
شاید جالب ترین خاطره، تردد و تست پیکان انژکتوری در انگلستان باشد که عابرین عمدتا تصور می کردند با یک خودروی کلاسیکی که در شرایط ایده آل نگه داری شده است روبرو شده اند و دائما با آن عکس یادگاری می گرفتند!
منبع: فرارو