سطوح گلوکز در ادرار

به گزارش سفر به مالزی، با یاری تست گلوکز ادرار می توانید اندازه سطوح گلوکز موجود در ادرار را مورد آنالیز قرار دهید. به طور نرمال، ادرار نباید حاوی گلوکز باشد. حضور گلوکز در ادرار نشان می دهد که سطح قند خون بالاست.

سطوح گلوکز در ادرار

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

با یاری تست گلوکز ادرار می توانید مقدار سطوح گلوکز موجود در ادرار را مورد آنالیز قرار دهید. به طور نرمال، ادرار نباید حاوی گلوکز باشد. حضور گلوکز در ادرار نشان می دهد که سطح قند خون بالاست.

وجود گلوکز در ادرار گلیکوزوریا نامیده می شود. در شرایط نرمال، هیچ گلوکزی در خون وجود ندارد. کلیه ها تضمین می نمایند که کل محتوای گلوکز به عقب فیلتر شده و به درون جریان خون فرستاده می شود. هنگامی که سطوح گلوکز در خون بالا باشد و این شرایط درمان نشود، مانند شرایطی که در طول دیابت مشاهده می شود، گلوکز در ادرار مشاهده می شود. گلیکوزوریا کلیوی و مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها هم به وجود گلوکز در ادرار یاری می نماید. علاوه بر این، گلیکوزوریا کلیوی در طول دوران بارداری هم منجر به سطوح غیر نرمال گلوکز بالا در ادرار در طول بارداری می شود.

سطوح گلوکز

بیشتر کربوهیدرات های موجود در رژیم غذایی در بدن به گلوکز تبدیل می شوند. این گلوکز موجود در خون به منظور ارائه انرژی برای عملنمودهای مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرد. انسولین هورمونی بوده که سطح گلوکز موجود در خون را تنظیم می نماید. در طول زمان هایی که سطوح گلوکز خون بالاست، غده پانکرای انسولین ترشح نموده و سطح گلوکز در خون را پایین می آورد. عمدتا، در صبح، سطح قند خون پایین بوده و بعد از هر وعده غذایی این سطح افزایش پیدا می نماید.

دو قرائت گلوکز وجود دارد: ناشتا و بعد از وعده غذایی. برای قرائت ناشتا باید تا 8 تا 10ساعت قبل از انجام این آزمایش هیچ غذایی مصرف نشود و قرائت بعد از وعده غذایی هم باید 2 تا 3 ساعت بعد از هر وعده غذایی آزمایش صورت گیرد. بعضی مواقع ممکن است از بیمار خواسته شود تا محلول قندی مصرف نموده و این آزمایش بعد از یک ساعت صورت گیرد. سطح گلوکز ناشتا باید بین 70 و 126 میلی گرم باشد. علاوه بر این، برای بعد از وعده غذایی قرائت قند خون باید بین 140 و 180 میلی گرم باشد. هر عددی بالاتر از اعداد ذکر شده به عنوان قند خون بالا نامیده شده و چنین فردی مبتلا به دیابت می باشد. سطوح پایین تر از حد ذکر شده گلوکز خون، قند خون پایین نامیده می شود.

در ادرار، هیچ نشانه ای از گلوکز نباید مشاهده شود. حتی در صورتی که گلوکز در ادرار وجود داشته باشد هم این محدوده نباید در حد صفر تا 15 میلی گرم بیشتر باشد. تنها در صورتی که گلوکز بیش از حد در خون وجود داشته باشد و کلیه ها هم نتوانند گلوکز اضافی را جذب نمایند، می تواند مقداری از آن به ادرار نفوذ کند. این نقطه به عنوان حد آستانه کلیوی گلوکز نامیده می شود. وجود گلوکز در ادرار می تواند به دلایلی مانند گلیکوزوریا کلیوی، دیابت شیرین، دیابت قند خون و مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها باشد.

سطوح گلوکز در آزمایش ادرار

سطح گلوکز در ادرار به وسیله آزمایش نقطه ای مشخص می شود، که این آزمایش به ما می گوید که آیا گلوکز در ادرار وجود دارد یا خیر. این آزمایش شامل یک میله مقدار گیری و یک پد حساس به رنگ می باشد که به مواد شیمیایی خاصی که با گلوکز واکنش می دهند، آغشته شده است. هنگامی که ادرار در تماس با پد حساس به رنگ همراه با میله قرار می گیرد، در صورتی که گلوکز در ادرار وجود داشته باشد، پد تغییر رنگ می دهد. علاوه بر این، سایه و رنگ هم غلظت گلوکز در ادرار را نشان می دهند.

نوارهای تست هم وجود دارد که هنگامی که در نمونه ادرار غوطه ور می شود، در حضور گلوکز تغییر رنگ می دهند، زمانی که تست آزمایش قند خون، سطوح غیر عادی خون در ادرار را نشان دهد، باید آنالیز های بیشتر در این زمینه صورت گیرد. با این حال، برای افرادی با گلیکوزوریای کلیوی پایین، تفسیر آزمایشات ادرار سخت می باشد.

افراد مبتلا به دیابت باید این آزمایشات را به صورت منظم انجام دهند. آن ها در طی مراجعات خود به پزشک باید آزمایشات مختلفی در این رابطه انجام داده تا از سلامت خود اطمینان حاصل نمایند. بزرگترین ابهام درباره این آزمایشات ادرار برای گلوکز خون در ادرار این است که آن ها سطوح گلوکز پایین در ادرار را نشان نمی دهند، بلکه تنها هنگامی که سطوح قند ادرار بالاست، سیگنال هایی را می فرستند. علاوه بر این، بعضی داروهای خاص هم می تواند با نتایج آزمایش تداخل داشته باشد.

در طول دوران بارداری، بعضی از زنان گلوکز را در ادرار خود مشاهده می نمایند. این گلوکز معمولا بعد از هفته بیستم بارداری مشاهده شده و به عنوان دیابت بارداری شناخته می شود. حدود یک ششم زنان باردار در طی این دوران گلوکز را در خون خود مشاهده می نمایند. این اتفاق به واسطه تغییرات در سیستم تصفیه کلیوی در طول دوران بارداری رخ می دهد.

انجام آزمایشات گلوکز ادرار به منظور آنالیز سطوح گلوکز موجود در ادرار روشی بسیار آسان و مقرون به صرفه قیمت می باشد. کیت های آزمایشی در این زمینه به راحتی موجود بوده و این کیت ها می توانند به منظور تست سطوح بالای گلوکز در خانه مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1352

به "سطوح گلوکز در ادرار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطوح گلوکز در ادرار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید