روستای هویه فلاورجان؛ سرزمین برجهای کبوتر

به گزارش سفر به مالزی، سز فتح بابل، در سال 538 قبل از میلاد و سرانجام اسارت قوم یهود، عده ای به وطن بازگشتند و بعضی در بابل ماندند و به شغل تجارت پرداختند. بین سالهای 535 تا 524 قبل از میلاد مهاجرتهای بزرگی از جنوب بابل به شوش و اهواز و پاسارگاد و اکباتان صورت گرفت و چون پادشاه ایران پیوسته از قوم یهود طرفداری می کرد این قوم بیشتر در نزدیکی های مقرّ حکومت شاهان ایران مانند استان فارس، استان همدان و حوالی تخت جمشید که در دوران هخامنشیان مرکز ایران بوده زندگی می نمودند، و به احتمال قوی یهودیان اصفهان هم از همین منطقه ها به اصفهان آمده اند.

روستای هویه فلاورجان؛ سرزمین برجهای کبوتر

پیش بینی می گردد گروهی از مهاجران یهود قبل از ورود خود به اصفهان این محل را که از حیث موقعیت جغرافیایی و هم حاصلخیزی برتر بود به اسم خانه خود انتخاب کرده باشند. در منابع شفاهی که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده اند گفته می گردد که این مهاجرین از نوادگان حضرت یعقوب(ع) بوده که به این سرزمین کوچ کرده اند و پس از ورود به این محل در ضلع جنوبی آن و در شمال قبرستان کنونی، خانه های خود را بنا کرده اند. این خانه ها در سالهای متمادی در اثر زلزله یا حوادث طبیعی از بین رفته و دیگر اثری از آنان باقی نمانده است. نام هویه برآمده از نام گروهی از اولین یهودیان بوده که آن را در ابتدا یهودیه می نامیدند و سپس به هویه تغییر نام یافته است.

در کاوش های باستانشناسی در محل قدیمی قبرستان روستا، گونه هایی از ظروف کشف شده که قدمت آن حداقل به 1000-1200 سال قبل و پیش از حمله اعراب بر میگردد و موید این مطلب هستند. بعلاوه کشف گورهایی به صورت ایستاده، سنگ نبشته های به خط عبری و دیگر آثار بدست آمده از این روستا، وجود تمدن را در زمان ورود یهودیان به این سرزمین به اثبات می رساند.

در زمان ورود اسلام و حمله اعراب به ایران، نام روستا از یهودیه به هویه تغییر می یابد. در آن موقع تعداد ساکنین این محل بسیار کم بوده اند. این وضع تا زمان حکومت صفویان رواج داشته است. نقطه عطف تاریخ هویه به زمان حکومت صفویان و قاجار باز میگردد. در آن موقع مردی به نام میرزا بوجار از منطقه معروف به سه ده اصفهان به این مکان کوچ کرده و در این محل سکنی می گزیند. در حال حاضر بیشترین ساکنان روستا از نوادگان میرزا بوجار معروف هستند

در حال حاضر اهمیت این روستا بدلیل وجود کبوتر خانه های زیبا می باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1265

به "روستای هویه فلاورجان؛ سرزمین برجهای کبوتر" امتیاز دهید

7 کاربر به "روستای هویه فلاورجان؛ سرزمین برجهای کبوتر" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای هویه فلاورجان؛ سرزمین برجهای کبوتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید