راهنمای کامل مترو دبی

به گزارش سفر به مالزی، مترو دبی خدمات بسیار خوبی را در اختیار شهروندان و مسافران قرار داده و امکان دسترسی سریع و آسان را به نقاط مختلف شهر فراهم نموده است. به طور کلی، راه اندازی مترو یکی از خدمات شهری بسیار ارزشمند است که در جهت تامین رفاه و آسایش شهروندان در زمینه حمل و نقل شهری و گاهی برون شهری، ارائه می گردد.

راهنمای کامل مترو دبی

مترو دبی که تقریباً 90 کیلومتر است، یک روش کارآمد و راحت برای کاوش و گشت و گذار در شهر می باشد که دو خط اصلی دارد. خط قرمز به دو راستا در تقاطع جبل علی منشعب می گردد و راستا طولانی تری را دربر می گیرد. خط سبز نیز حمل و نقل در یک محدوده معین را آسان تر می نماید. برای آشنایی با اطلاعات بیشتر درباره خدمات مترو در شهر دبی، تا انتهای این مقاله با خبرنگاران همراه باشید.

برای رزرو آنلاین ارزانترین تور به مقصد دبی با برترین قیمت کافی ست روی تصویر زیر کلیک کنید.

چگونه می توانیم از مترو دبی استفاده کنیم؟

برای استفاده از خدمات مترو دبی، باید بلیط های تک سفره یا بلیط های رفت و برگشت و یا بلیط های روزانه تهیه کنید. برای راحت تر شدن فرآیند خرید بلیط، پیشنهاد می کنیم که از یک کارت هوشمند غیر نقدی معروف به Nol بهره ببرید که می تواند آن را از ایستگاه های مترو خریداری نمایید.

چندین ایستگاه مترو در سطح شهر وجود دارد و برای داشتن یک سفر راحت و بدون دغدغه، می توانید از برنامه مفید و کاربردی اداره راه و حمل و نقل بهره ببرید که تحت عنوان برنامه ریز سفر آنلاین در اختیار مسافران قرار می گیرد.

اگر به تازگی به شهر دبی سفر نموده اید، بهتر است بدانید که دو ایستگاه در ترمینال 1 و ترمینال 3 فرودگاه بین المللی دبی (DXB) قرار گرفته است که در خط قرمز واقع شده اند. تابلوها و نشانه های ایستگاه مترو را دنبال کنید تا به سادگی راستا خود را پیدا کنید. نگران هزینه ها هم نباشید چرا که می توانید هزینه بلیط را به طور مستقیم در ایستگاه پرداخت کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام استفاده از قطار مترو شهر دبی، اجازه دارید فقط 2 چمدان را با خود حمل کنید که معینات آن ها به توضیح زیر می باشد:

  • یک چمدان بزرگ (ابعاد آن بزرگتر از 81 سانتی متر در 58 سانتی متر در 30 سانتی متر نباشد)
  • یک کیف دستی (ابعاد آن بزرگتر از 55 سانتی متر در 38 سانتی متر در 20 سانتی متر نباشد)

کارت Nol چیست؟

کارت Nol یک کارت اعتباری مشابه کارت Oyster در مترو لندن یا مترو کارت نیویورک می باشد. در واقع، این کارت یک بلیط قابل شارژ است که می توانید آن را شارژ کنید و در این صورت هزینه های شما ارزان تر خواهد بود. نکته جالب اینجاست که شما می توانید از کارت های Nol برای پرداخت کرایه سایر وسایل حمل ونقل عمومی در شهر از جمله اتوبوس، تراموا و تاکسی نیز بهره ببرید.

این کارت ها انواع مختلفی دارند که هرکدام ویژگی های خاصی داشته و تا سقف معینی شارژ می شوند. گردشگران معمولاً کارت نقره ای نول را انتخاب می نمایند که می تواند تا 1000 درهم شارژ گردد. اگر تصمیم دارید که در طول اقامت خود در شهر دبی، به طور منظم از سیستم حمل ونقل عمومی بهره ببرید، کارت نقره ای گرینه بسیار خوب و ایده آلی برای شما است.

بلیط مترو دبی را از کجا بخریم؟

بلیط قطار یا کارت نول را می توانید از تمام ایستگاه های مترو دبی، ایستگاه های اتوبوس و سوپرمارکت هایی مانند Carrefour، Spinneys و Waitrose بخرید. برای شارژ کردن کارت Nol خود نیز می توانید از دستگاه های فروش اتوماتیک بهره ببرید یا به بادجه های فروش بلیط موجود در ایستگاه های مترو مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید که سیستم مترو دبی، به هفت منطقه مختلف در سطح شهر تقسیم می گردد و کرایه ها، بر اساس تعداد ایستگاه ها و منطقه های که در طول راستا از آن ها عبور می گردد، محاسبه شده اند.

ایستگاه ها و منطقه ها اصلی مترو شهر دبی کدامند؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم، سیستم مترو شهر Dubai در حال حاضر از دو خط قرمز و سبز تشکیل شده است. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با جزییات هریک از این خطوط و راستاها آشنا شوید.

خط قرمز از ایستگاه سنترپوینت (راشدیا سابق)، نزدیک به فرودگاه بین المللی دبی شروع می گردد. این خط در امتداد بزرگراه اصلی شهر، جاده شیخ زاید، قرار گرفته است و در جاذبه ها و نقاط مهم و تماشای شهر از جمله برج خلیفه، مرکز خرید دبی، خلیج تجاری، برج های دریاچه های جمیرا ،ایستگاه DMCC، مارینا دبی (ایستگاه املاک صبحا) و مراکز خرید مختلف، توقف می نماید.

در ایستگاه جبل علی، خط قرمز به دو راستا مختلف انشعاب پیدا می نماید. اگر قصد دارید از نمایشگاه اکسپو 2020 دبی بازدید کنید، با خیال راحت در قطار بمانید چرا که این راستا تا مقصد شما ادامه خواهد داشت. اما، اگر تصمیم دارید به سمت مرکز خرید ابن بطوطه بروید، باید از قطار پیاده شوید و راستا خود را در ایستگاه جبل علی تغییر دهید. خط قرمز، در نهایت به ایستگاه UAE Exchange station، که در منطقه صنعتی جبل علی واقع شده است، ختم می گردد.

راستا خط سبز رنگ، از ایستگاه Etisalat station که در منطقه Al Twar واقع شده، شروع می گردد و تا نهر تاریخی دبی امتداد پیدا می نماید. در این راستا، می توانید از جاذبه های فرهنگی مانند محله تاریخی الفهیدی، دیره و بازارهای طلا و ادویه تماشا کنید.

با اطلاعات راستا مترو دبی آشنا شوید

در این بخش، خبرنگاران تصمیم دارد تا شما را با ایستگاه ها و راستاهای خط مترو شهر دبی آشنا کند. اگر تصمیم دارید به دبی سفر کنید و از سیستم حمل و نقل عمومی مترو بهره ببرید، این بخش می تواند برای شما بسیار مفید باشد:

  • خط سبز مترو دبی

G11 - Etisalat

G12 - Al Qusais

G13 - Dubai Airport Free Zone

G14 - Al Nahda

G15 - Stadium

G16 - Al Qiyadah

G17 - Abu Hail

G18 - Abu Baker Al Siddique

G19 - Salah Al Din

G20 - Union

G21 - Baniyas Square

G22 - Gold Souq

G23 - Al Ras

G24 - Al Gubaiba

G25 - Sharaf DG

G26 - Burjuman

G27 - Oud Metha

G28 - Dubai Healthcare City

G29 - Al Jadaf

G30 - Creek

  • ایستگاه های تراموا

01 - Jumeirah Beach Residence 1

02 - Jumeirah Beach Residence 2

03 - Jumeirah Lakes Towers

04 - Dubai Marina Mall

05 - Dubai Marina

06 - Marina Towers

07 - Mina Seyahi

08 - Media City

09 - Palm Jumeirah

10 - Knowledge Village

11 - Al Sufouh

  • خط قرمز مترو دبی

R11 - Centrepoint (formerly Rashidiya)

R12 - Emirates

R13 - Airport Terminal 3

R14 - Airport Terminal 1

R15 - GGICO

R16 - Deira City Centre

R17 - Al Rigga

R18 - Union

R19 - Burjuman

R20 - ADCB

R21 - max

R22 - World Trade Center

R23 - Emirates Towers

R24 - Financial Centre

R25 - Burj Khalifa / Dubai Mall

R26 - Business Bay

R29 - Al Safa

R31 - Umm Al Sheif

R32 - Mall of the Emirates

R33 - mashreq

R34 - Dubai Internet City

R35 - Al Khail

R36 - Sobha Realty

R37 - DMCC

R38 - Jabal Ali

R39 - Ibn Battuta

R40 - Energy

R41 - Danube

R42 - UAE Exchange

R70 - The Gardens

R71 - Discovery Gardens

R72 - Al Furjan

R73 - Jumeirah Golf Estates

R74 - Dubai Investment Park

R76 - EXPO 2020

زمان فعالیت و خدمات رسانی مترو دبی به چه صورت است؟

ایستگاه های مترو در شهر دبی، هر هفت روز هفته فعالیت می نمایند و شما می توانید از خدمات آن ها بهره ببرید. ساعت فعالیت ایستگاه ها به توضیح زیر می باشد:

  • روزهای دوشنبه تا پنجشنبه: از 5 صبح تا 1:15 بامداد روز بعد
  • روزهـای آدینه و شنبه: از 5 صبح تا 2:15 بامداد روز بعد
  • روزهای یکشنبه: از 8 صبح تا 1:15 بامداد روز بعد

به خاطر داشته باشید که اولین و آخرین ساعت حرکت قطار برای هر ایستگاه فرق دارد و ساعات کاری مترو ممکن است در مناسبت های خاص و تعطیلات رسمی تغییر پیدا کند.

قطارها به طور مداوم در هر دو خط در حال حرکت هستند. در روزهای شلوغ، معمولاً هر چهار دقیقه قطار به ایستگاه ها می آید و زمان های خلوت تر، هر هفت دقیقه قطار در ایستگاه حاضر می گردد.

کلاس طلایی چیست؟

گفتنی است که در قطارهای مترو دبی سه نوع کابین وجود دارد که شامل کابین های طلایی، نقره ای و کابین زنان و بچه ها می گردد. کابین های کلاس طلایی از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و بسیار جادار هستند و از امکاناتی نظیر جایگاه های چرمی شیک و منظره ها پانوراما بهره مند هستند. اگر می خواهید از این کابین ها بهره ببرید، باید بلیط مخصوص کلاس طلایی را بخرید که به طور طبیعی قیمت بالاتری دارند. این بلیط ها را می توانید به راحتی از بادجه های بلیط تهیه کنید.

بخش های دیگر قطار به مسافران نقره ای (یا استاندارد) و کابین های مخصوص زنان و بچه ها اختصاص داده شده است.

آیا خانم ها باید از کابین های مخصوص بانوان استفاده نمایند؟

همان طور که گفته شد، قطارهای مترو Dubai، کابین های اختصاصی را برای زنان و بچه ها فراهم نموده اند تا محیط راحت تری را برای آن ها ایجاد نمایند. این کابین ها دارای فضای اضافی برای جایگاه های چرخدار و کالسکه بچه ها می باشند. آنها به وضوح با کابین ویژه بانوان را می توانید با استفاده از علائم صورتی در امتداد راستاهای ایستگاه و داخل کابین شناسایی کنید.

در نظر داشته باشید که هیچ اجباری برای استفاده مسافران خانم از بخش کابین بانوان وجود ندارد و این گزینه، صرفا برای رفاه و آسایش بیشتر آن ها در نظر گرفته شده است.

آیا در مترو دبی امکانات لازم برای معلولین در نظر گرفته شده است؟

بله، جهت تامین رفاه و آسایش شهروندان و مسافران دارای معلولیت، در تمام بخش های ایستگاه مترو از آسانسور استفاده شده است و هم چنین، امکانات لازم برای دسترسی ویلچر نیز فراهم شده است. داخل خود قطارها هم، فضاهای اختصاصی برای ویلچر در نظر گرفته شده و هیچ مسئله ای برای مسافران معلول ایجاد نخواهد شد.

چند نکته کاربردی برای مسافرانی که برای اولین بار با مترو سفر می نمایند

در صورتی که می خواهید برای اولین بار از خدمات مترو دبی بهره ببرید، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • قطارها و ایستگاه های مترو ممکن است در بعضی از ساعات شبانه روز بسیار شلوغ باشند که این ساعات شامل بازه های زمانی زیر می شوند:

6 صبح تا 8:30 صبح و 5 بعد از ظهر تا 7 بعدازظهر

  • اگر می خواهید در ساعات اوج شلوغی سفر کنید، پیشنهاد می کنیم که مقداری هزینه بیشتر پرداخت نمایید و از کابین های کلاس طلایی بهره ببرید تا سفر بهتر و راحت تری را تجربه کنید.
  • توجه داشته باشید که خوردن یا نوشیدن در داخل کابین های قطار ممنوع است.
  • ایستگاه های مترو دبی اغلب با توجه به مکان های تاریخی و تماشای، محله ها و حتی مؤسسات اقتصادی مجاور نام گذاری می شوند.
  • Wi-Fi رایگان در قطارهای مترو وجود دارد، بنابراین شما می توانید در طول سفر خود از اینترنت بی سیم رایگان بهره ببرید.

سوالات متداول:

  • مترو دبی در حال حاضر چند خط اصلی دارد؟

سیستم مترو شهر دبی دارای دو خط اصلی قرمز و سبز می باشد.

  • کارت Nol چیست؟

این کارت، یک کارت اعتباری قابل شارژ است که برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو، تراموا، اتوبوس و تاکسی تهیه می گردد.

  • کابین های کلاس طلایی قطار چه تفاوتی با سایر بخش ها دارند؟

این کابین ها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و بسیار جادار بوده و به امکاناتی نظیر جایگاه های چرمی راحت و شیک مجهز هستند. قیمت بلیط این کابین ها نسبت به بقیه بخش ها، کمی بالاتر است.

  • ساعت فعالیت مترو دبی به چه صورت است؟

ساعت فعالیت ایستگاه ها به توضیح زیر می باشد:

روزهای دوشنبه تا پنجشنبه: از 5 صبح تا 1:15 بامداد روز بعد

روزهـای آدینه و شنبه: از 5 صبح تا 2:15 بامداد روز بعد

روزهای یکشنبه: از 8 صبح تا 1:15 بامداد روز بعد

نتیجه گیری:

بدون شک، مترو یکی از مهم ترین خدمات شهری است که امکان دسترسی سریع تر و آسان تر را به نقاط مختلف شهر فراهم می نماید. خدمات مترو دبی نیز به برترین شکل ممکن به شهروندان و مسافران ارائه می گردد. این مترو شامل دو خط اصلی قرمز و سبز می باشد که از نقاط مختلف شهر از جمله مکان های تاریخی و تماشای، مکان های فرهنگی، محله های گوناگون و سازمان های مختلف عبور می نمایند. کابین های مترو، به سه بخش طلایی، نقره ای و بخش بانوان و بچه ها تقسیم شده اند که مسافران می توانند با توجه به شرایط و نیازهای خود، از هریک از آن ها استفاده نمایند. بلیط و کارت نول در همه ایستگاه ها و هم چنین سوپرمارکت های معروف شهر در دسترس هستند و شما می توانید به راحتی آن ها را تهیه کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1636

به "راهنمای کامل مترو دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل مترو دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید