راهنمای سفر با معلولان؛ ضرورت هایی که نباید نادیده گرفته شوند

به گزارش سفر به مالزی، امروز به بهانه سوم دسامبر (روز جهانی معلولان) نگاهی داریم به نکاتی که اگر رعایت شوند، معلولان در سفر با مسائل کمتری روبرو خواهند شد.

راهنمای سفر با معلولان؛ ضرورت هایی که نباید نادیده گرفته شوند

ضرورت ها

مسافرت گاه ضرورتی است غیرقابل اجتناب؛ اما اگر حتی به انگیزه تفریح و گذراندن اوقات فراغت هم صورت گیرد، دلیلی برای مستثنی کردن معلولان از آن وجود ندارد. تنها چیزی که در هر سفر باید به عنوان اولین نکته مورد توجه قرار بگیرد همان برنامه ریزی است که در سفر با معلولان باید به این بخش توجه ویژه ای شود. بعد از آنکه مقصد سفر را انتخاب کردید و مطمئن شدید جایی که قرار است به آن بروید، در این فصل جای مناسبی برای تفریح و گشت وگذار است، باید درباره نحوه سفر و گزینه استفاده از وسیله نقلیه مناسب خوب فکر کنید. در هنگام خرید بلیط هواپیما برای احتیاط بیشتر از قبل به ایرلاین خود در مورد معلولیتتان اطلاع رسانی کنید (بهتر است 48 ساعت پیش از پرواز این کار را انجام دهید). در مورد فرودگاه نیز اطلاعات کافی کسب کنید که چه امکاناتی برای معلولان وجود دارد و چگونه می توانید در داخل فرودگاه از نقطه ای به نقطه دیگر بروید. برای سایر موارد از جمله سفر با قطار و یا اتوبوس وجود یک همراه باتجربه و دلسوز در کنارتان ضروری تر است. این همراه می تواند امور مربوط به سفر را برایتان پیگیری کند و در صورت لزوم از دیگران برای کمک استفاده کند. در عین حال خیلی از اتوبوس ها و ترن ها برای معلولان مناسب نیستند. اگر مترو، اتوبوس و قطارهای شهری مقصد شما امکانات مناسب معلولان ندارند، تاکسی رزرو کنید. برای دریافت اطلاعات بهتر است سایت های گردشگری تمام نقاطی که قصد بازدید دارید را از قبل ببینید، چون در این سایت ها معمولاً خدمات و امکانات ویژه معلولان نوشته شده است.

برای نیازهای دارویی تان هم در طول سفر باید فکری بکنید؛ بنابراین قبل از سفر برنامه مسافرت خود را با جزئیات زیاد برای پزشکتان بازگو کنید و با مشاوره او اقدام به خرید تور یا رزرو خدمات سفر کنید. پزشک شما ممکن است با کاستی های خدماتی، دارویی و بهداشتی مقصد سفر آشنایی داشته باشد، به همین دلیل خوب است اگر مقصد سفر را با پزشک درمیان بگذارید.

از آنجا که تامین دارو و نیازهای دارویی برای افراد معلول از اهمیت ویژه ای برخوردار است، می توانید از پزشک خود بخواهید تا روی سربرگ شرایط و نیازهای دارویی شما را تعیین کند. در این نامه پزشک پیش بینی های خاص پزشکی را برای شما انجام می دهد و شماره تماس خود را برای شرایط اورژانسی احتمالی اعلام می کند. اما با همه این ها برای احتیاط هم که شده، شما حتما داروی اضافی همراه خود داشته باشید و آنها را در کیف دستی حمل کنید و در صورت سفر با هواپیما، دارو را به قسمت بار هواپیما تحویل ندهید.

درباره تنها و یا با تور سفر کردن هم پیشنهاد ما سفر با تور است؛ چون در این صورت با وجود همسفران و حضور راهنمایان تور مسلما گرفتاری شما برای بازدید از اماکن دیدنی کمتر شده و دلگرمی بیشتری برای ادامه سفر خواهید داشت. در ادامه بهترین کار تهیه فهرست از جاهایی است که دوست دارید، ببینید. از خود بپرسید که آیا به راحتی به آن مکان دسترسی دارید؟ آیا می توانید بدون خرج زیاد و تخطی از بودجه خود به آن مکان بروید؟ آیا امکانات مخصوص معلولان مانند رمپ ویلچر در آنجا تعبیه شده است؟ برای اینکه بدانید کدام مکان های گردشگری برای معلولان مناسب سازی شده، می توانید سری به اینترنت بزنید و امکانات محل مورد نظرتان را جستجو کنید. اما در این میان بهترین کار این است که از محدودیت های خود آگاه باشید. درست است که دیدن شگفتی ها و جاذبه های گردشگری مقصد، هدف هر گردشگری است اما مهم تر از آن این است که شما توانایی های خود را بدانید؛ بر همین اساس هم نباید خود را وادار کنید که لزوما به جاهایی پا بگذارید که سایر گردشگر ها می فرایند!

مورد بعدی داشتن جای مناسب برای اقامت است. این بسیار مهم است که قبل از رسیدن به مقصد از هتلی که محل اقامتتان است، تمام اطلاعات مربوط به امکانات آنجا را جویا شوید. هتلی انتخاب کنید که دسترسی مناسبی به نقاط مختلفی که قصد بازدید دارید را داشته باشد. از هاستل ها اجتناب کنید، چون با وجودی که ارزان تر هستند، معمولاً امکاناتی برای معلولان ندارند. پس از آن که هتلی را به لحاظ قیمت یا امکانات مناسب یافتید با آنجا تماس گرفته یا ایمیل بزنید و شرایط خود را به اطلاع آن ها برسانید و از کیفیت امکانات مطمئن شوید. مثلاً هتلی ممکن است به ظاهر مجهز به آسانسور باشد؛ اما در هنگام حضور شما آسانسورش کار نکند.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 859

به "راهنمای سفر با معلولان؛ ضرورت هایی که نباید نادیده گرفته شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر با معلولان؛ ضرورت هایی که نباید نادیده گرفته شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید