دهکده مهربانی با اهالی و گردشگران نامهربان است

به گزارش سفر به مالزی، نزدیک به4سال از راه اندازی دهکده مهربانی یا محل نگهداری سگ های بدون صاحب در بوستان جنگلی چیتگر می گذرد و اکنون غربی ترین منطقه از مرکز به علت قرارگرفتن این مرکز در مجاورت بافت مسکونی به جولانگاهی برای سگ ها تبدیل شده و اهالی و گردشگران را با چالش های متعددی روبرو نموده است.

دهکده مهربانی با اهالی و گردشگران نامهربان است

به گزارش خبرنگاران، منطقه22 به علت قرارگرفتن در کوهپایه یا جنگل های اطراف منطقه برای حضور سگ ها مستعد است و دهکده مهربانی باعث شده تا این مشکل تشدید گردد. از این رو فراوانی آنها در این محدوده بیشتر از محله های دیگر است. مهرشاد رادمهر یکی از ورزشکاران هم محله ای که برای انجام تمرینات ورزشی اش هر روز در بوستان جنگلی تردد دارد و با تعداد زیادی از اهالی در ارتباط است درباره پرسه زدن های وقت و بی وقت و بعلاوه بوی نامطبوعی که به علت اسکلت احشام برای خوراک و فضولات سگ ها در هوای بوستان چیتگر از دهکده مهربانی متصاعد می گردد، می گوید: اغلب شهفرایندان و گردشگران برای استفاده از فضای سبز و دلپذیر بوستان جنگلی به اینجا مراجعه می نمایند، اما وجود این سگ ها در محیطی تفریحی آرامش را از آنها ربوده است. اگر بخواهید برای ساعتی در بوستان بنشینید، حتما برای گرفتن غذا به سراغتان می آیند و با ترساندن هم نمی توانید آنها را از آن محیط دور کرد. به همین خاطر در آخر باید بساطتان را جمع کنید و از پارک بروید. وقتی سگی به کسی حمله می نماید دو راه بیشتر ندارد. یا باید دونده ماهری باشد و خود را از معرکه نجات دهند، یا دل به دریا زده و آمادگی مقابله را داشته باشند. از طرف دیگر حضور سگ های بلاصاحب در محل سکونت گاه مردم به صورت تجمعی سلامت جامعه و امنیت روانی مردم را به خطر انداخته و زمینه ساز بیماری های مختلفی شده و آسیب های جبران ناپذیری به وجود می آورد. ای کاش مسئولان برای یکبار هم شده سری به اینجا بزنند و از نزدیک وضع محله را مشاهده نمایند تا ببینند اهالی چه دردسرهایی را تحمل می نمایند.

دربست در اختیار سگ ها

موسی دلبری در محله سروآزاد،در همسایگی بوستان جنگلی چیتگر زندگی می نماید، می گوید: به علت قرارگرفتن دهکده مهربانی در بوستان جنگلی، بعضی شهرستان های مجاور هم سگ های ولگرد را از محدوده های خودشان جمع آوری و به بوستان جنگلی چیتگر می آورند و آنها را اینجا رها می نمایند. به همین خاطر جمعیت سگ ها در این محدوده چندین برابر شده است. سگ ها از مردم نمی ترسند و با تماشا شهفرایندان مثل قبل فرار نمی نمایند. درواقع آنها خانه زاد شدند و اهالی باید از دست آنها کوچ نمایند. روزها در سایه دراز می کشند و اغلب شب ها پرسه می زنند. وقتی هوا تاریک می گردد، آغاز به پارس کردن های پی درپی می نمایند که این صداها، آرامش محله را برهم می زند.

دلبری حرفش را اینطور ادامه می دهد: حامیانی که دهکده مهربانی را اداره می نمایند برای اینکه شهفرایندان به این محوطه نزدیک و از وقایع و اتفاقات داخل دهکده مهربانی آگاه نشوند، فضولات سگ ها را دربیرون محوطه دهکده مهربانی می ریزند تا فضای زشت و بدبویی در این محدوده ایجاد گردد و گردشگران و اهالی به جای عبور از این جهت ترجیح می دهند از سمت و سوی دیگری به پارک جنگلی رفت و آمد داشته باشند.

به گفته کارشناسان محیط زیست شهرداری منطقه22، دهکده المپیک، آزادشهر، سمت دانشگاه شریف و شهرک شهیدباقری از جمله کانون های آلوده و پرازدحام سگ های ولگرد منطقه به شمار می فرایند. سگ های بدون صاحب برای پیداکردن غذا به محدوده های مسکونی وارد می شوند و غذادادن شهفرایندان باعث ازدیاد آنها می گردد به همین خاطر اهالی و شهفرایندان نباید برای سگ های بدون صاحب در منطقه غذا بریزند تا آنها به محله ها وارد نشوند.

هشدار و تذکرات لازم داده شده است

منطقه22 جزو منطقه ها حاشیه ای تهران محسوب می گردد و به علت هم مرز بودن با عرصه های کوهستانی شمال و همجواری با بخش بدون سکونت استان البرز، سگ های ولگرد بسیاری در آن پرسه می زنند. گودرزی مسئول ساماندهی سگ های بدون صاحب شرکت ساماندهی شهر تهران در این باره می گوید: تجمع سگ ها در بیابان های منطقه22 و پارک جنگلی چیتگر بیش از دیگر منطقه ها به چشم می خورد. چون در دوره­ ای اداره کل محیط زیست استان تهران، پارک جنگلی چیتگر را به عنوان نقطه امن سگ های ولگرد معرفی کرد و بسیاری از حامیان حیوانات، سگ های ولگرد را در این منطقه رها کردند، این مساله باعث تشدید حضور سگ های ولگرد در منطقه22 شد. به همین علت شهرداری منطقه برای به حداقل رساندن این مشکل، از بهمن سال 97 در غرب پارک جنگلی چیتگر که خود یکی از نقاط درگیر برای این معضل به شمار می رود، پناهگاهی برای نگهداری و تیمار سگ های ولگرد منطقه راه اندازی کرد. دهکده مهربانی بیش از 17هزار متر وسعت دارد و مجهز به لانه و وسایل نگهداری سگ ها است. از سوی دیگر این منطقه به پاتوقی برای سگ های ولگرد تبدیل شده و سگ های ولگرد سایر منطقه ها مانند اشتهارد، نظرآباد و کرج را هم به این محدوده می آورند. در سال های نخست راه اندازی دهکده مهربانی حدود40سگ در آن پذیرش شده بودند، اما اکنون بیش از 700سگ در آن نگهداری می گردد. به همین خاطر نه می توان آنها را جمع آوری کرد و نه مکان دیگری وجود دارد که بتوان آن را منتقل کرد. اگر رها شوند دیگر فضایی برای قدم زدن در بوستان باقی نمی ماند. اکنون دهکده مهربانی زیرنظر شرکت ساماندهی فعالیت نمی نماید و به وسیله حامیان و خیران اداره می گردد. فقط اگر واکسن بخواهند، ما دراختیارشان قرار می دهیم و دخل و تصرفی در آن نداریم. به همین خاطر درصورت نارضایتی اهالی، شهفرایندان می توانند به وسیله شهرداری منطقه برای جمع آوری آن اقدام نمایند. این مطالبه شهفرایندان را از معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 22 پیگیری می کنیم و علیرضا علی بخشی در این باره می گوید: جابه جایی و انتقال دهکده مهربانی در حال آنالیز و باید مطالعات و تحقیقات کارشناسی انجام گردد، اما این اتفاق در کوتاه مدت رخ نمی دهد و نیازمند زمان است. به همین علت برای راه چاره موقتی در پی تغییر ساختار برای بهبود شرایط نگهداری هستیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 شهریور 1401 بروزرسانی: 16 شهریور 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1638

به "دهکده مهربانی با اهالی و گردشگران نامهربان است" امتیاز دهید

1 کاربر به "دهکده مهربانی با اهالی و گردشگران نامهربان است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهکده مهربانی با اهالی و گردشگران نامهربان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید