دشت گندم بریان کرمان و تجربه ترس و هیجان مضاعف

به گزارش سفر به مالزی، تا قبل از اندازه گیری دمای هوای گندم بریان، گمان می شد گرمترین نقطه خاکی کره زمین جایی است در صحرای لیبی که دمایی برابر با 57.7 درجه سانتیگراد را به خود اختصاص داده بود اما، بعد از بررسی های لازم، مشخص شد لقب گرمترین نقطه کره زمین متعلق به این منطقه است با دمایی برابر 67 درجه سانتیگراد که در تابستان بالاتر هم می رود. با ما در مقاله دشت گندم بریان کرمان همراه شوید تا شما را با جهت گندم بریان و شگفتی هایش آشنا کنیم.

دشت گندم بریان کرمان و تجربه ترس و هیجان مضاعف

فهرست مطالب

وجه تسمیهگرمترین نقطه کره زمین دقیقا کجاست؟چه موجوداتی در این منطقه زندگی می کنند؟تجربه درست کردن نیمرو بدون آتش

وجه تسمیه

در حوالی سال 1330 کاروانی از راستا کویر لوت به شهداد و خراسان می رفت. این کاروان به دلایلی ناچار می شود بار گندم خود را در دشت گندم بریان کرمان تخلیه کرده و شترهای تازه بیاورد. برای آوردن شترهای جدید از شهداد، چند روزی این بار گندم در این محل سوزان و گرم ماند. وقتی صاحبان بار با کاروان جدید اقدام به باز زدن گندم ها کردند، متوجه شدند تمامی گندم ها برشته شده و اصطلاحا بو داده اند. بدین جهت، به این نقطه پر حرارت زمین نام گندم بریان اطلاق شد. البته، اهالی شهداد در گویش خود به این تپه ماه کره زمین یا ریگ سوخته هم می گویند که دلیلش وجود گدازه های سیاه رنگ هست.

بیشتر بخوانیددشت کویر لوت | یکی از زیباترین کویرهای ایران و جهان

گرمترین نقطه کره زمین دقیقا کجاست؟

اگر در این سفر سوزان از شهداد 80 کیلومتر به طرف شمال متمایل شوید، ناخودآگاه چشمانتان متوجه تپه ای عجیب و دیدنی می شود که از پایین تا بالا با سنگهای سیاه آتشفشانی پوشیده شده است. وقتی روی تپه برسید، علاوه بر حس کردن گرمای کره زمین، منطقه ای صاف و هموار را مشاهده می کنید. تپه در سمت راست رودی قرار گرفته است که به رود شور معروف است. متاسفانه، در حال حاضر امکان عبور از رود شود با خودرو وجود ندارد، چرا که جریان آب و باتلاقی بودن بستر رود، خودروی شما را به گل می نشاند. پس، ناچار به پیاده روی چهار کیلومتری هستید. از قلم نیاندازید بخاطر دمای هوای گندم بریان، همراه خود آب و آشامیدنی ببرید و از لباسهای رنگ روشن و خنک استفاده کنید.

چه موجوداتی در این منطقه زندگی می کنند؟

در گرمترین نقطه زمین که محوطه ای به طول 200 کیلومتر و عرض 150 کیلومتر را در بر می گیرد، هیچ موجود زنده ای زندگی نمی کند. گرمای بالای آن باعث شده که هیچ حیوان و گیاهی توان زیستن را نداشته باشد. حتی برخی زیست شناسان معتقدند که باکتری ها هم توان حیات در این نقطه گرم را ندارند، چرا که گاو و گوسفند مرده ای که به وسیله کامیون در این محوطه رها شده اند، پس از سالها تجزیه نگردیده و تنها بر اثر حرارت خورشید خشک شده اند.

تجربه درست کردن نیمرو بدون آتش

گردشگرانی که در راستا گندم بریان رفته اند، می گویند می شود یک تخم مرغ خام را روی زمین داغ تپه گذاشت و سپس، آن را به صورت پخته و داغ برداشت و میل کرد. تپه گندم بریان با سنگهای سیاه و دست نخورده اش مکانی هست پر از آرامش و سکوت که بدلیل گرم بودن و حرارت بالا، تا به امروز از دستکاری انسانها در امان مانده است.

منبع: همگردی
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 720

به "دشت گندم بریان کرمان و تجربه ترس و هیجان مضاعف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت گندم بریان کرمان و تجربه ترس و هیجان مضاعف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید