تور استرالیا ارزان: حمل و نقل در استرالیا

به گزارش سفر به مالزی، حمل و نقل عمومی در استرالیا در شهر ها و منطقه های مختلف آن شرایط متفاوتی دارد. کشوری که در فاصله دورتری نسبت به سایر کشور و در نیمکره جنوبی قرار گرفته و قطعا مهم ترین راه ارتباطی رسیدن به آن استفاده از هواپیماست. به همین علت کلان شهر های آن مثل سیدنی و ملبورن و بریزبن و آدلاید شلوغ ترین فرودگاه های بین المللی را در خودشان جای دادند و در شهر ها نیز شرایط حمل و نقل ویژه ای برای جابجایی بین شهری و داخل شهری ایجاد شده است.

تور استرالیا ارزان: حمل و نقل در استرالیا

با تور استرالیا ارزان از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

حمل و نقل عمومی استرالیا شامل قطار، اتوبوس، تواموا و قایق های فری است. تاکسی ها هم در همه شهر ها و منطقه ها کشور در دسترس هستند و با توجه به شهری که در آن هستید باید بدانید که شریط حمل و نقل هم ممکن است کمی متفاوت باشد. معمولا بیشتر شهر های بزرگ استرالیا به شبکه اتوبوسرانی مناسبی مجهز هستند و در شهر های بزرگ آن مثل سیدنی، ملبورن، Brisbane، آدلاید و پرس نیز شبکه مترو و قطار های زیر زمینی مجهزی وجود دارد.

به علاوه در ملبورن نیز می توانید از تراموا و در سیدنی و Brisbane از تاکسی های آبی یا فری ها بهره ببرید. در ادامه این مقاله با خبرنگاران می توانید با سیستم حمل و نقل استرالیا و خرج و مخارجی که باید به این موضوع اختصاص دهید، بیشتر آشنا شوید.

سیستم حمل و نقل در استرالیا

استرالیا تنوع زیادی در سیستم حمل و نقل دارد و با داشتن 300 فرودگاه در شهر های مختلف خود شرایط مناسبی را برای ورود گردشگر ها به این کشور فراهم ساخته است.

اگر شما در ملبورن باشید برای رسیدن به مرکز شهر می توانید در عرض چند دقیقه از زیر ساخت های تراموا برای جابجایی بهره ببرید و اگر در سیدنی باشید استفاده از مترو و قطار برای جابجایی هم پر سرعت تر و هم راحت تر است. به طور کلی شرایط حمل و نقل در شهر های مختلف استرالیا با هم فرق دارد و این موضوع به شهری که در آن هستید نیز مربوط می گردد.

هزینه حمل و نقل در شهر های مختلف هم متفاوت حساب می شوند. مثلا زمانی که در ملبورن، سیدنی و یا بریزبن هستید هزینه ها طبق اندازه کیلومتر و مسافت طی شده محاسبه می شوند و اما زمانی که در قسمت های جنوبی استرالیا باشید شرای کمی فرق دارد و هزینه ها به صورت کلی پرداخت می شوند و با در نظر گرفتن نقطه A به نقطه B برای همه مسافرانی که حتی نیمه راه پیاده می شوند به یک اندازه محاسبه می نمایند که معمولا برای بیشتر وسیله های نقلیه نیز شرایط به همین صورت است.

در شهری مثل آدلاید سیستم حمل و نقل عمومی معمولا به وسیله افرادی که واقعا مجبور هستند و از لحاظ اقتصادی وسعشان نمیرسد استفاده می گردد. در واقع بیشتریت مردم از ماشین های شخصی استفاده می نمایند تا همر سرعت بیشتری داشته باشند و هم راحت تر باشند. برای همین هم شرایط حمل و نقل این شهر یک ضرورت برای افراد نیازمند در نظر گرفته می گردد. از طرفی نیز دولت سعی در ایجاد رغبت برای استفاده عموم مردم از شبکه هاب حمل و نقل عمومی دارد و به همین علت حساب شدن کرایه ها طبق مبدا و مقصد بدون در نظر گرفتن مسافت باعث می گردد که خیلی ها در خصوص فواصل بیشتر ترجیح دهند از حمل و نقل عمومی استفاده نمایند که واقعا به صرفه تر و مقرون به صرفه تر است.

علاوه بر این میلیون ها نفر در حومه شهر های بزرگ استرالیا هم از دسترسی راحت به شبکه های حمل و نقل عمومی محروم هستند و بیشتر از 4 میلیون نفر باید برای استفاده از اتوبوس و قطار تقریبا 15 دقیقا وقت صرف نمایند و یا هزینه جداگانه ای برای تاکسی بپردازند. در واقع کمبود ایستگاه ها و عدم دسترسی راحت در حومه شهرها باعث شده تا مثلا در بیرون شهر سیدنی و بریزبن تقریبا 1 میلیون نفر، در آدلاید حدود 200 هزار نفر و در پرت حدود 500 هزار نفر برای استفاده از حمل و نقل عمومی دچار مشکل شوند و دسترسی راحتی به آن نداشته باشند و این موضوع نشان می دهد که زیر ساخت های حمل و نقل عمومی در حومه شهر های مختلف استرالیا نیاز به توسعه و رسیدگی بیشتری دارد و این در حالی است که سیدنی مرکز این کشور یکی از برترین شرایط حمل و نقل عمومی را در بین شهر های جهان دارد… از طرفی نیز باید بدانید که هزینه های حمل و نقل در استرالیا واقعا زیاد است و از خیلی از کشور های اروپایی و گران قیمت جهان نیز بیشتر است.

جالب است که بدانید در سیدنی درصد استفاده از هر یک از وسایل نقلیه عمومی به چه صورت است . قطار و اتوبوس بیشترین اندازه هوادار را دارد..

کارت حمل و نقل در استرالیا

در استرالیا و شهر سیدنی برای اینکه از قطار، اتوبوس، مترو و تاکسی های آبی بهره ببرید به یک کارت حمل و نقل به نام اوپال کارت نیاز دارید. این کارت همه مکان ها در شهر سیدنی به سوی نیوکاسل، غرب کوه های آبی و جنوب Wollongong و ارتفاعات جنوبی کشور را تحت پوشش قرار می دهد. در واقع اگر قرار است بیشتر از یک بار در استرالیا از شبکه حمل و نقل عمومی بهره ببرید بهتر است برای راحتی و کم تر شدن هزینه هایتان یک اوپال کارت تهیه کنید و به راحتی با استفاده از دستگاه هایی که در همه ایستگاه ها هست، به هر نقطه ای از شهر سفر کنید.

این کارت ها دو نوع مخصوص بزرگسال و نوجوانان دارد که می توانید از ایستگاه ها، سوپر مارکت ها و نمایندگی های فروش مختلفی که بیشتر از 2000 عدد از آن ها در سطح کشور هست، بخرید.

کارت های مخصوص بزرگسالان: برای افراد بالای 16 سال مورد استفاده می گیرد.

کارت های مخصوص بچه ها: برای بچه ها 4 تا 15 سال استفاده می گردد.

هزینه این کارت ها به صورت روزانه و هفتگی پرداخت می گردد که در ادامه می توانید قیمت های آن را مشاهده کنید:

کارت یک روزه بزرگسال: 15.80 دلار
کارت یک روزه بچه ها: 7.90 دلار
کارت هفتگی بزرگسالان: 63.20
کارت هفتگی بچه ها: 31.60

استفاده از این کارت ها 20 درصد هزینه هایتان را کمتر می نماید. به علاوه حدبیشتر کرایه ها برای بزرگسالان 15 دلار در روز و 60 دلار در هفته می گردد و یکشنبه ها نیز می توانید با 2.50 دلار برای هر نفر از سفر های نامحدود بهره ببرید. از طرفی هم دیگر نیاز نیست در صف های خرید بلیط منتطر بمانید و خیلی سریع می توانید هزینه خود را با کارت پرداخت کنید. علاوه بر آن اگر در یک هفته بیش از 8 سفر داشته باشید بقیه سفر هایتان با 50 درصد تخفیف محاسبه می گردد.

همچینی باید بدانید که در شهر های مختلف استرالیا کارت های حمل و نقل متفاوتی وجود دارد مثلا در Brisbane می توانید کارت go card را تهیه کنید، ملبورن Myki card، در سیدنی opal card، در آدلاید metrocard، در پرس smartrider مورد استفاده قرار می گیرد.

مترو

مترو در شهر های بزرگ استرالیا یکی از رایج ترین و سریع ترین وسیله های حمل و نقل محسوب می گردد و گسترده ترین شبکه آن در سیدنی واقع شده است و برای استفاده از آن در سیدنی باید از اوپال کارت بهره ببرید.

فاصلههزینه با اوپال کارت برای بزرگسالانهزینه بلیط اوپال کارت برای بزرگسالان
0 - 10 km$3.54

($2.47 off-peak)

$4.40
10 - 20 km$4.40

($3.08 off-peak)

$5.40
20 - 35 km$5.05

($3.53 off-peak)

$6.20
35 - 65 km$6.76

($4.73 off-peak)

$8.20
65+ km$8.69

($6.08 off-peak)

$10.60

اتوبوس

اتوبوس ها در همه شهر های استرالیا در دسترس هستند و در شهر های بزرگ تر شرایط بهتر و سریع تری دارند. باید بدانید که در سیدنی ساعت کار این اتوبوس ها از دوشنبه تا آدینه از ساعت 7 صبح تا 7 شب است. هزینه ان را هم می توانید با بلیط و هم با کارت های حمل و نقل پرداخت کنید. در شهر های بزرگ هزینه ها با توجه به اندازه مسافت محاسبه می گردد و در قسمت های جنوبی کشور و شهر های کوچک تر اندازه کرایه ها برای دو راستا مبدا و مقصد معین است و همه کسانی که وسط راه هم پیاده شوند باید هزینه کاملی بپردازند.

فاصلههزینه با اوپال کارت برای بزرگسالانهزینه بلیط اوپال کارت برای بزرگسالان
0 - 3 km$2.15$2.60
3 - 8 km$3.58$4.30
8+ km$4.61$5.60

تراموا

تراموا در خیلی از شهر های کوچک و بزرگ استرالیا وجود دارد که بیشترین آن ها از سال 1970 پایه گذاری شد. امروزه ملبورن یکی از بزرگ ترین شبکه های ترموای جهان را دارد و در آدلاید نیز می توانید تجربه خوبی از تراموا به دست آورید و همینطور در شهر های مختلف استرالیا که خیلی از آن ها به تراموا مجهز هستند.

فاصلههزینه با اوپال کارت برای بزرگسالانهزینه بلیط اوپال کارت برای بزرگسالان
0 - 3 km$2.20$2.80
3 - 8 km$3.66$4.40

قایق های Ferry و تاکسی های آبی

قایق های مسافرتی فری یکی دیگر از راه های جابجایی آبی به خصوص در سیدنی محسوب می گردد و از آن جایی که جذابیت های زیادی هم دارد خیلی از گردشگر ها از آن استفاده می نمایند. این قایق ها در سیدنی در 9 راستا و در حدود 14 میلیون مسافر در سال کار می نمایند و معمولا راستا های آن به جاذبه های گردشگری و مهم شهر راه پیدا می نماید. تاکسی های آبی هم گزینه های مناسبی برا جابجایی ها محسوب می شوند که معمولا کوچک تر از فری ها هستند و در سیدنی با آرم تاکسی معین شده اند.

فاصلههزینه با اوپال کارت برای بزرگسالانهزینه بلیط اوپال کارت برای بزرگسالان
0 - 9 km$6.01$7.40
9+ km$7.51$9.20
Newcastle Stockton Ferry$2.20$2.80

تاکسی

تاکسی های استرالیا در شهر ها و ایالات مختلف آن شرایط متفاوتی دارند. در همه شهر های این کشور تاکسی ها تاکسی متر دارند و نرخ آنها به صورت دولتی اعلام می گردد. باید بدانید ماشینی که در استرالیا تاکسی متر ندارد تاکسی محسوب نمی شوند. هزینه تاکسی ها هم در شهر های مختلف فرق دارد که در ادامه می توانید با خبرنگاران بعضی از آن ها را مشاهده کنید:

شهر

کرایه اولیه

به ازای هر کیلومتر

در ترافیک نرمال

هر ساعت انتظار

در ترافیک نرمال

Adelaide3.80 A$1.87 A$39.30 A$
Brisbane4.25 A$2.17 A$49.20 A$
Cairns2.90 A$2.26 A$49.20 A$
Canberra5.00 A$2.00 A$52.00 A$
Darwin4.40 A$1.54 A$55.20 A$
Gold Coast5.00 A$2.17 A$49.20 A$
Hobart3.60 A$2.00 A$38.00 A$
Melbourne4.80 A$1.80 A$34.20 A$
Newastle3.60 A$1.92 A$55.00 A$
Perth4.90 A$1.72 A$49.00 A$
Sydney4.50 A$2.19 A$56.40 A$
منبع: گردگرد
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1536

به "تور استرالیا ارزان: حمل و نقل در استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا ارزان: حمل و نقل در استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید