برگزاری نمایشگاه دائمی برای حمایت از فراوری ملی

به گزارش سفر به مالزی، ظهر امروز نمایشگاه دائمی حمایت از فراوری داخلی با حضور بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، کیوان گردان مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و فرامرز رستگار دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران افتتاح شد.

برگزاری نمایشگاه دائمی برای حمایت از فراوری ملی

این نمایشگاه به نوعی اعلام احتیاج اپراتورها برای ساخت نمونه داخلی تجهیزاتی که در حوزه نرم افزار و سخت افزار به آن احتیاج دارند. مدیرارشد تامین فنی این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگاران درباره این نمایشگاه و چگونگی شکل گیری اش گفت: دی ماه گذشته در نمایشگاه پژوهش اولین نمایشگاه معکوس را برگزار گردید. در آن جا اعلام نمودیم به اسم یک اپراتور به چه تجهیزاتی احتیاج داریم و اگر این اقلام در داخل کشور فراوری شوند خریدار آن خواهیم بود.

او افزود: پس از آن در نمایشگاه الکامپ و یک نمایشگاه دیگر هم به اعلام احتیاجهای خود پرداختیم. پس از این مدت وزارت صنعت، معدن و تجارت از ما خواست نمایشگاه دائمی از احتیاجهای خود ترتیب دهیم و هر روز آن را به روزرسانی کنیم تا فراورینماینده به شکل دقیق بداند ما به چه چیزی احتیاج داریم.

برای تسهیل دسترسی به جزئیات و اطلاعات این اقلام هم بارکدهایی طراحی کردیم که فراورینمایندگان بتوانند به وسیله آن به سایت متصل شوند و احتیاجمندی های به روز شده ما را در آن جا رویت نمایند.

گیلناز ترقی شعار در مورد اقلامی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده افزود: ما این نمایشگاه را افتتاح کردیم تا احتیاجمندی های خودمان را به صنعت داخل کشور اعلام کنیم تا فراورینماینده بداند یکی از اپراتورهای ارتباطی کشور برای این که بتواند همگام تکنولوژی روز جهان جلو برود به چه فراوریاتی احتیاج دارد.

به طور مثال اگر آنتن اکتابند هواوی، ریپیتر یا روتری که در این نمایشگاه موجود است، در کشور خودمان فراوری گردد با شرایط تحریم و دلار دیگر احتیاج نیست آن ها را وارد کنیم. برخی از این اقلام فراوری داخل شده اند ولی فراورینماینده محدود و مونوپل است. ما با اعلام احتیاج به خرید این تجهیزات، در بازار آن ها ایجاد رقابت می کنیم.

وی اشاره نمود: برخی از این اقلام هم اصلا فراوری داخلی نمی شوند که ما احتیاج داریم این اتفاق رخ دهد. به وزارت صمت هم قیمت و تعدادی که طی یک سال آینده مورد احتیاجمان است را اعلام نموده ایم.

او در مورد شیوه حمایت شان از فراوری داخلی گفت: در حال حاضر هدف ما حمایت صرف از فراورینمایندگان است. حمایت های اقتصادی و فنی است. اگر هر کدام از فراورینمایندگان به تکنولوژی روز جهان، اطلاعات فنی و هدایت مهندسین ما احتیاج داشته باشند، آن ها را در اختیارشان قرار می دهیم. نمونه ای که به وسیله این افراد ساخته می شوند را پس از تست ها و آزمایش های مورد احتیاج خریداری می کنیم.

او اشاره نمود: مدتی قبل احتیاج به یک آنتن داشتیم که دو شرکت داخلی بر اساس ما نمونه که در اختیارشان قرار دادیم، مهندسی معکوس برای ساخت را شروع کردند. نمونه مورد نظر ساخته شد و ما پس از تست، نظر خود را اعلام نمودیم. آن ها مسائلی که مدنظرمان بود را روی نمونه اعمال کردند. محصول نهایی به تعداد خوبی از آن ها خریداری شد.

مدیر ارشد تامین فنی این نمایشگاه توضیح داد: به وسیله این نمایشگاه کسانی که کارخانه، ظرفیت، نیروی انسانی و خط فراوری از این طریق اطلاع پیدا می نمایند که صنعت مخابرات نو کشور به چه تجهیزاتی احتیاج دارد تا فراوری آن ها را شروع نمایند. روتری که چهار سال قبل به شیوه بومی فراوری شده، الان ظرفیت مورد احتیاج اپراتور را ندارد و باید به روز رسانی گردد.

تحریم و نگاه ویژه به فراوریات داخلی

دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران هم در گفت و گو با خبرنگاران درباره ظرفیت های نهفته در نمایشگاه های اینچنینی گفت: این که می گوییم تحریم ها به فراوری داخلی ما یاری کرد، صرفا یک شعار نیست. تا قبل از تحریم ها اگر احتیاجی در تامین تجهیزات وجود داشت، معمولا خریداران یا عجله داشتند و فراورینماینده نمی توانست در زمان مناسب محصول را برساند یا چون نمونه خارجی وجود داشت ترجیح می دادند آن را خریداری نمایند. اما تحریم ها باعث شد فعالان حوزه فاوا به تجهیزات داخلی به شکل ویژه ای نگاه نمایند.

فرامرز رستگار افزود: در حال حاضر چون برای خرید محصول باید کانالی پیدا نمایند که تحریم را دور بزند، فرصت خوبی است تا ایده هایی که در فکر فراورینمایندگان داخلی است به مرحله اجرا و فراوری انبوه برسند. از سال گذشته تا الان سهم محصولات داخلی در شبکه ارتقا پیدا نموده است. از سوی سندیکای صنعت مخابرات ایران قول داده بودیم که حضور 70 درصدی مان در شبکه را به 85 درصد و حضور 30درصدی مان در حوزه موبایل را به عدد 50برسانیم. با وضعیتی که در پیش است، این وعده تا آخر سال جاری عملی خواهد شد.

وی گفت: وزارت صمت و وزارت ارتباطات برای این که برنامه های کاری حوزه صنعت معین گردد، اعلام نمود بهتر است اپراتورها نمایشگاهی از احتیاجهای خودشان داشته باشند. این دستور هم در سامانه و هم به صورت فیزیکی به اپراتورها ابلاغ شد. دو سه هفته قبل این نمایشگاه در همراه اول نمایشگاه و امروز در ایرانسل افتتاح شد. یکی از نکات مثبت نمایشگاهی که امروز افتتاح شد، این است که تمام تجهیزات به بارکد مجهز هستند و فراورینماینده با اسکن کردن آن بارکد می تواند هر زمان که به وسیله سایت به اطلاعات مورد احتیاجش دست پیدا کند.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1328

به "برگزاری نمایشگاه دائمی برای حمایت از فراوری ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نمایشگاه دائمی برای حمایت از فراوری ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید