بارش شهابی دو پیکری امشب به اوج می رسد

به گزارش سفر به مالزی، رییس انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اینکه تعدادی از شهاب های بارش شهابی دو پیکری (جوزایی) در آسمان قابل مشاهده هستند، شبانگاه دوشنبه 23 آذر را زمان اوج این بارش ها اعلام نمود.

بارش شهابی دو پیکری امشب به اوج می رسد

بارش شهابی دو پیکری یا همان جوزایی از بارش های مشهور سالانه است که عامل آن برعکس سایر بارش ها، دنباله دارها نیستند بلکه بر اساس نتایج مطالعات سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در سال 2003 میلادی، عامل این بارش سیارک فیتون 3200 معین شده است. مسعود عتیقی روز یکشنبه گفت:

از آنجا که کانون این بارش در صورت فلکی دوپیکر است، این بارش به نام بارش دوپیکری (جوزایی) مشهور شده است

عتیقی با اشاره به ایجاد ماه نو در روز آدینه 20 آذر گفت:

نبود نور ماه در این شب ها، آسمان تاریکی و مناسبی را در محیط های کوهستانی و به دور از شهرها برای رصد شهاب های این بارش فراهم نموده است.

وی گفت:

کانون این بارش نزدیک ستاره کاستور یا همان ستاره آلفای این صورت فلکی است که در میان ستاره شناسان فارسی زبان به نام سر پیکیر پیشین معروف است.

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت:

اوج بارش شهابی دوپیکری سال جاری ساعت 21:30 دقیقه شبانگاه دوشنبه 23 آذر خواهد بود، هر چند امشب نیز رصدگران می توانند تعدادی از شهاب های این بارش را در آسمان مشاهده نمایند.

به گفته عتیقی، کانون بارش در ابتدای شب و حدود ساعت 19 از افق شرقی طلوع خواهد نمود و تعداد بارش ساعتی پیش بینی شده برای این بارش 120 شهاب است . وی به رصدگران توصیه کرد که در محیطی دور از آلودگی های نوری و هوایی در شهرها و در افق های باز به رصد این شهاب ها بپردازند. به گفته عتیقی، شهاب ها ذرات میلیمتری و میکرومتری هستند که در برخورد با جو زمین درخشش آن ها از فاصله 80 تا 150 کیلومتری به چشم انسان می رسد. وی اضافه نمود: برای رصد بارش های شهابی نیازی به تلسکوپ یا ابزارهای رصدی خاص نیست و عکسبرداری از این بارش ها به علاقه مندان توصیه می گردد. منبع: ایرنا

منبع: کجارو
انتشار: 29 دی 1400 بروزرسانی: 29 دی 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1435

به "بارش شهابی دو پیکری امشب به اوج می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش شهابی دو پیکری امشب به اوج می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید