ای .تی؛ بیگانه ای دوست داشتنی

به گزارش سفر به مالزی، خبرنگاران- این مسأله که آیا زیست در جای دیگری از دنیا ما وجود دارد یا اینکه آیا ممکن است تمدن ماورای زمینی نیز وجود داشته باشد، سال هاست موضوعی مهم و جذاب برای دانشمندان، علاقه مندان به وادی علم و حتی مردم عادی در گوشه و کنار دنیاست. این ماجرای هیجان انگیز دستمایه خلق آثار سینمایی بسیاری شده که جزو برترین و پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما شده اند.

ای .تی؛ بیگانه ای دوست داشتنی

ای.تی. موجود فرازمینی، فیلمی سینمایی در ژانر علمی-تخیلی و محصول 1982 میلادی است. این ساخته استیون اسپیلبرگ یکی از پرطرفدارترین فیلم های علمی-تخیلی تاریخ سینمااست که نه تنها با استقبال شگفت انگیز مخاطبان روبرو شد که به عنوان یکی از موارد معدود در سینما، منتقدان را با مخاطبان عام همصدا کرد و همه یکصدا به تحسین این فیلم پرداختند.

این فیلم از نگاه انجمن صنعت فیلم آمریکا یکی از 10 فیلم برتر در سبک علمی-تخیلی است. ملیسا متیسن؛ نویسنده فیلمنامه ای تی، یکی از معدود نویسندگانی است که افتخار همکاری با دو کارگردان عظیم یعنی استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی را دارد. ازنظر فروش پرفروش ترین فیلم اسپیلبرگ با فروشی معادل 2 میلیارد و 300 میلیون و یکی از 10 فیلم پرفروش دنیا با محاسبه نرخ تورم است.این فیلم پرفروش ترین فیلم سال شد و رکورد جنگ ستارگان را شکست و تا چندین سال و قبل از فیلم پارک ژوراسیک 1 پرفروش ترین فیلم دنیا بود.

پس از اکران و فروش رویایی این فیلم، کتابی گویا با نام ای.تی. موجود فرازمینی توسط استیون اسپیلبرگ ساخته و به روایت مایکل جکسون منتشر شد. اسکار بهترین جلوه های تصویری، اسکار بهترین موسیقی، اسکار بهترین تدوین صدا، اسکار بهترین میکس صدا، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم و جایزه بفتای بهترین موسیقی ازجمله افتخارات این فیلم درخشان تاریخ سینما است.

از دانستنی های جالب درباره این فیلم که شاید بسیاری آن را ندانند این است که چهره شخصیت ای تی، براساس دو شخصیت عظیم یعنی آلبرت انیشتین و کارل سندبرگ؛ شاعر آمریکایی و همچنین یک سگ پاگ طراحی شد. براساس داستان اصلی، شخصیت ای تی، بالای ده میلیون سال سن دارد.

نکته دیگر درباره این شاهکار سینمایی، بازی هنرمندانه و تأثیرگذار هنری توماس در نقش الیوت شخصیت اصلی فیلم است. در تست بازیگری، هنری توماس برای بهتر بازی کردن چهره غمناک، به روزی که سگش مُرد، فکر کرد. استیون اسپیلبرگ، متحیر شد و گریه کرد و نقش الیوت را بلافاصله به او داد.

آن روی سکه تقابل فرازمینی ها با انسان

داستان ای.تی. موجود فرازمینی از این قرار است که تعدادی از موجودات فرازمینی برای تحقیق با یک سفینه فضایی به زمین آمدند، اما از بخت بد آن ها توسط تعدادی انسان دیده می شوند و سوار سفینه خود شده و فرار می نمایند، اما یکی از آن ها هنگام فرار با مشکل روبرو می گردد و در زمین می ماند. بعد از یک روز، گمشده توسط یک کودک به نام الیوت پیدا می گردد. الیوت کم کم با او انس می گیرد و دوستی می نماید و با همراهی خانواده و دوستانش، به فرازمینی دوست داشتنی برای رهایی از خطر انسان ها یاری می نماید.

این فیلم دست روی درونمایه ای می گذارد که می تواند انسان را درگیر و او را وادار کند تا برای مدتی به فسلفه وجودی خود فکر کند. برخلاف بیشتر فیلم هایی که با موجودات فرازمینی سروکار دارند و فضایی ها موجوداتی خطرناک و مخرب هستند، در این فیلم، انسان ها موجودات خطرناک و فضایی ها موجوداتی بشردوست هستند. شخصیت ای تی یا همان موجود فرازمینی، با دقت و خلاقیت طراحی شده است. او با وجود عجیب و غریب بودنش، روحیه با نمک و جذابی دارد و به شکل کمیک با رویداد ها برخورد می نماید.

ای.تی شاید فاقد بسیاری از جنبه های جزئی نگرانه و ریزه کاری های علمی در روایت خود باشد، ولی یکی از خاطره انگیز ترین و دلنشین ترین فیلم های علمی-تخیلی است. این فیلم در واقع یکی از نقاط اوج و چشمگیرترین آثار مربوط به نوع خاصی از دیدگاه درباره دیدار با فرازمینی ها محسوب می گردد. نویسندگان ژانر علمی-تخیلی سال هاست که در آثارشان درباره کیفیت و نحوه روبروه ما با موجودات فرازمینی برآورد می نمایند. در این بین دو نوع روبروه با موجودات فرازمینی هوشمندتر یا پیشرفته تر از ما مورد توجه جدی تر قرار گرفته و هرکدام از آن ها بستر داستان ها و روایت های علمی-تخیلی ویژه ای بوده اند. اگر روزی ما با موجودات هوشمند فرازمینی که از ما پیشرفته بودند برخورد کردیم، اگر یک روز بیدار شدیم و دیدیم سفیران تمدنی دیگر به دیدار ما آمده اند و یا متوجه حضور آن ها در اطراف خود شدیم، این روبروه چگونه رخ خواهد داد؟

گروهی برای تجسم شرایط و ویژگی های چنین برخوردی، به تنها مواردی که ما به آن دسترسی داریم، مراجعه می نمایند. مواردی در تاریخ تمدن ما زمینیان که حوزه های تمدن پیشرفته تر و توسعه یافته تر با تمدن های ابتدایی تر روبرو شده اند. بعضی از چهره های سرشناس علمی مانند استیفن هاوکینگ نیز معتقدند که چنین روبروه ای به فاجعه ای برای تمدن ضعیف تر و عقب مانده تر منجر خواهد شد. زمانی که این دیدگاه به داستان ها و فیلم های علمی-تخیلی می رسد، خود را در قالب بیگانه ها و موجودات فضایی مهاجم، بی رحم و ترسناک نشان می دهد.

نظریه دیگری نیز درباره این نوع روبروه با موجودات فضایی وجود دارد. این نوع نگاه به موجودات فضایی پیشرفته و توسعه یافته تر از ما به چشم موجوداتی نگاه می نماید که به دلیل توسعه و رشد فوق العاده خود توانسته اند ناپایداری های روانی و شخصیتی و رجحان طلبی های نژادی و سیاسی و مالی را پشت سر بگذارند و در سایه دانش و بینش عمیق و فناوری توسعه یافته خود به مرزهای اخلاقی بی قید و شرطی برسند که برمبنای آن با موجودات کمتر توسعه یافته و ضعیف تر برخوردی از سر دلسوزی، خیرخواهی و مهربانی و نگهبانی نماینده است. و اینجاست که فیلم ای.تی به یکی از شاخص ترین های این ژانر بدل می گردد؛ فیلمی که در آن بیگانه ها تنها ناظرند، قصد دخالت و یا تهدید و استفاده از زور را ندارند و برخورد ما انسان ها با این بیگانگان شریرانه است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1053

به "ای .تی؛ بیگانه ای دوست داشتنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ای .تی؛ بیگانه ای دوست داشتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید