از 724 و 247 چه می دانید؟

به گزارش سفر به مالزی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره طرح های 247 و 724 و نحوه فعالیت های اورژانس در این دو طرح توضیحاتی را ارئه کرد.

از 724 و 247 چه می دانید؟

مجتبی خالدی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره دو طرحی که از سال های گذشته در اورژانس کشور پیگیری شده است، گفت: طرح 247 و 724 مخصوص بیماران قلبی و افرادی است که دچار سکته حاد مغزی می شوند.

وی ادامه داد: تا پیش از این دو طرح، باید بیمارانی که دچار مسائل قلبی یا سکته های حاد مغزی می شدند به اورژانس مرتبط مراجعه می کردند، اما حالا اینطور نیست و با این دو طرح رسیدگی به این بیماران متحول شده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: در صورتی که مسائل قلبی، درد قفسه سینه، دردهای تیر کشنده به سمت چپ، عرق سرد، ضعف و بی حالی شدید پیدا شد حتما باید با سامانه 115 اورژانس تماس گرفت. با توجه به دستگاه آنالیز نوار قلبی که تکنسین های اورژانس به همراه خود دارند و متخصص قلبی که در مرکز ارتباطات اورژانس به صورت 24 ساعته حضور دارد امکان انتقال مستقیم بیماران به کت لب فراهم شده است تا اقدامات درمانی با سرعت بیشتری برایشان انجام گردد. تا کنون شاهد نتایج بسیار موثری در این رابطه بودیم.

وی در مورد رسیدگی به بیماران سکته های حاد مغزی نیز گفت: باید با ظهور چند علامت ساده مثل از دست دادن تقارن یک طرف صورت، کج شدن گوشه لب، متفاوت شدن زور اندام ها، با اورژانس تماس گرفت. در این شرایط تکنسین ها افراد دارای این علائم را به جای اورژانس مستقیم به قسمت سی تی اسکن منتقل می نمایند؛ در محل متخصص مغز و اعصاب حضور دارد و داروهای لازم را در کمترین زمان تزریق خواهد نمود.

خالدی اضافه کرد: با انجام این اقدامات و رسیدگی سریع تر، بیماران با کمترین عارضه می توانند به زندگی ادامه دهند و با مسائل قلبی یا عوارض سکته های مغزی رو به رو نشوند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه کد 724 مربوط به سکته های مغزی و 247 مربوط به سکته قلبی است، اظهار کرد: دو طرح 247 یا 724 برای سازمان اورژانس کشور طراحی شده یعنی 24 ساعته و هفت روز هفته این امکانات فراهم است و اقدامی که مردم باید انجام دهند این است که در صورتی که نشانه هایی مبنی بر درد قلب، درد در قفسه سینه، دردی که به سمت چپ تیر بکشد، عرق سرد، ضعف و بی حالی و در مورد سکته مغزی علائمی مثل کج شدن دهان، افتادگی پلک، کاهش توان یا نیرو در دست ها را مشاهده کردند، حتما با 115 تماس بگیرند. در سازمان اورژانس کشور امکاناتی فراهم شده که بلافاصله این بیماران به جای انتقال به اورژانس به بخش های تخصصی و فوق تخصصی منتقل شوند. یادمان باشد برای بیماران قلبی زمان بسیار کمی وجود دارد و در بیماران سکته مغزی نهایتا چهار ساعت و نیم زمان داریم که بیمار را به زندگی برگردانیم.

خالدی گفت: اگر روزی بگردد که اقداماتی که باید از بیمارستان انجام گردد از داخل آمبولانس ها آغاز گردد یکی از آرزوهای ما است و برای آن کوشش می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1085

به "از 724 و 247 چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از 724 و 247 چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید