از ماجرای بکارگیری نیرو در بیمارستان شهید جلیل و شرایط آنفلوآنزا تا متضرر شدن دانشگاه در 2 مقطع

به گزارش سفر به مالزی، خبرنگاران/کهگیلویه و بویراحمد رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: طی دهه فجر سال جاری 25 پروژه بهداشتی و درمانی در استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح و به بهره برداری می رسد.

از ماجرای بکارگیری نیرو در بیمارستان شهید جلیل و شرایط آنفلوآنزا تا متضرر شدن دانشگاه در 2 مقطع

دکتر پرویز یزدان پناه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، اضافه نمود: این دانشگاه شرایط نابسامانی داشت، قانون به هیچ وجه رعایت نمی شد، ضوابطی در مورد استخدام ها وجود نداشت و در رابطه پروژه ها، واگذاری و معاملات از نظر مردم دانشگاه زیر سوال بود که سعی کردیم در این خصوص برنامه دراز مدت داشته باشیم که آن دانشگاه را به صندلی اصلی خود که تربیت نیروی انسانی متخصص برای تامین سلامت مردم و خدمت رسانی به مردم برای مسایل بهداشتی و درمانی برسانیم و خدمات و امور فرهنگی به دانشجویان ارائه دهیم.

وی اظهارکرد: دنبال بوده ایم که رعایت قانون در همه واحدهای دانشگاه، واگذاری وظایف به معاونت های مختلف و تمرکز گرایی در دانشگاه از بین برود و هر معاونتی طبق توضیح وظایف خود کار کند.

تعامل با حوزه های مختلف برای یاری به سلامت مردم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: یکی از مسائل جدی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حوزه معاملات بود که سعی کردیم طبق قانون انجام هرگونه معامله باید وارد سامانه ستاد گردد و ضوابط قانونی رعایت عمل کنیم. در زمینه جذب نیرو از جمله شرکتی و هیئت علمی سعی مان بر رعایت قانون بود. سعی کردیم از مدیران کارآمد، همسو با دولت و افراد با تجربه و شایسته استفاده کنیم.

یزدان پناه توضیح داد: کوشش کردیم که تعامل با حوزه های وزارتخانه، مجمع نمایندگان استان، استانداری، نماینده ولی فیقه، علما و روحانیت در مرکز استان و شهرستان ها و نهادها و دستگاه های مختلف جهت یاری به سلامت مردم داشته باشیم.

بهره برداری از 25 پروژه بهداشتی و درمانی طی دهه فجر

وی با بیان اینکه 55 پروژه بهداشتی و درمانی در استان در حال ساخت است ادامه داد: 32 پروژه با اعتباری بالغ بر 55 میلیارد تومان فعال هستند و پیشرفت فیزیکی بیشتری دارند که طی دهه فجر امسال 25 پروژه از این تعداد افتتاح و به بهره برداری می رسند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح کرد: از جمه پروژه های مهم بهداشت و درمان استان کلنیک های شهر یاسوج، گچساران و دهدشت است که در دهه فجر امسال بهره برداری می شوند. اعتبار کلینک یاسوج بالغ بر 20 میلیارد تومان است.

مرگ و میر مادران باردار در سال 97 نداشته ایم

یزدان پناه با بیان اینکه بیمارستان شهید جلیل و شهدای باشت در گذشته افتتاح شده بودند اما به بهره برداری کامل نرسیدند، اعلام کرد: طی این مدت تجهیزات و نیروی انسانی مناسب برای بیمارستان ها فراهم شده است و این دو پروژه درمانی تا دهه فجر امسال به بهره برداری کامل خواهند رسید.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخص های بهداشتی هر کشوری میزان مرگ و میر مادران باردار و نوزادان است تاکید نمود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ایجاد زیرساخت های لازم از جمله وجود کافی متخصصان زنان و زایمان، جذب نیروی کافی ماما، وجود اورژانس پیش بیمارستانی در سطح استان و وجود دو بالگرد اورژانس، کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان استان را داشته ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهارکرد: در سال 97 هیچ مورد مرگ و میر مادران باردار در سطح استان نداشته ایم اما طی امسال دو مورد در بیمارستان امام سجاد(ع) داشته ایم که هنوز علت این دو مورد تعیین نیست و از سوی پزشکی قانونی اعلام نشده و احتمالا بیماری زمینه ای است.

ماجرای بکارگیری نیرو در بیمارستان شهید جلیل یاسوج

یزدان پناه در مورد جذب نیرو و دانشگاه علوم پزشکی توضیح داد: در مجوع 240 نفر نیرو در بیمارستان شهید جلیل یاسوج بدون رعایت قانون و طی کردن ضوابط استخدام و بکارگیری شده بودند.

وی گفت: از مجوزهای سال 96 به بعد برای جذب نیروهای شرکتی و خدماتی به دانشگاه های علوم پزشکی داده شده، بکارگیری و جذب نیرو باید در یک فضای رقابیتی و به وسیله آزمون باشد که این مجوز برای بیمارستان شهید جلیل یاسوج به تعداد 142 نفر، شهدای باشت 16 و بیمارستان بی بی حکیمه گچساران 16نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه نمود: برای بیمارستان بی بی حکیمه گچساران در سال 96 آزمون برگزار گردید و 16 نفر نیرو جذب شدند، آزمون بیمارستان شهدای باشت برای جذب 16 نفر نیروی هفته گذشته برگزار گردید و آزمون جذب نیرو برای بیمارستان شهید جلیل یاسوج در سال 96 برگزار گردید که 35 نیرو جذب و بکارگیری شدند و در سالجاری 28 نیروی از محل 25 درصد سهمیه بنیاد شهید نیز به این بیمارستان معرفی و جذب شدند، تقریبا از مجموع مجوزه جذب نیرو در این بیمارستان79 نفر دیگر باقی مانده که باید مدیریت قبلی دانشگاه در یک فضای رقابتی به بیمارستان معرفی می کرد اما متاسفانه رعایت مسایل قانونی نشده و 79 نیرو تحت عنوان شرکتی به وسیله ریاست دانشگاه و حوزه پشتیبانی به بیمارستان معرفی که مشغول بکار شدند.

یزدان پناه اظهارکرد: همچنین مدیریت اسبق بیمارستان نیز بصورت مستقل حدود 170 نیرو بدون رعایت قانون و پرداخت حقوق و مزایای آنها بکارگیری و جذب کرد که سازمان بازرسی آذر ماه سال 97 و پس از آن به این پرونده ورود کرد و با وجود هشدارهای مکرر تغییری در شیوه جذب این نیروها بوجود نیامد که نهایتا با محاکمه مدیران اسبق دانشگاه و بیمارستان منجر به صدور رای در تاریخ 10 مرداد ماه 98 شد بنابراین برای مدیران بیمارستان شهید جلیل و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تخلف آنها مشهود و به مراجع قضایی معرفی شدند و اجازه کار به نیروی فوق تا تاریخ 30 مهرماه 98 در بیمارستان که انتها کار قرارداد شرکت برنده مناقصه بودف داده شد و پس از آن فعالیت این نیروها در بیمارستان غیرقانونی بود.

وی گفت: مدیریت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بنا به وظیفه قانونی خود موظف به اجرای دستور قضایی شد البته در تیرماه تا اذر ماه 98 طی نامه ها و مکاتبات مختلف مخالفت خود را به استاندار، سازمان بازرسی و دادگستری با اخراج همه این نیروها اعلام کردیم و بخاطر جلوگیری از مسایل جانبی، حاشیه ای و رعایت حقوق کارگران نمی خواستیم اخراج شوند و اعتقاد به امتحان محدود بین کارگران مشغول بکار داشتیم که با مخالفت نهادهای نظارتی روبرو شدیم که کارگران مذکور به اداره کار مراجعه و دانشگاه در حال پرداخت حقوق و مزایای آنها طی 1.5 سال گذشته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: طبق بازرسی های اخیر اجرا شده از سوی وزارت بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی یاسوج دانشگاه موظف به برگزاری آزمون بصورت عمومی شد اما تعداد سهمیه را از 79 نفر به 100 نفر افزایش داده شده است که در آینده نزدیک عملیاتی و اجرا خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در 2 مقطع متضرر شد

یزدان پناه مطرح کرد: بکارگیری نیروهای خدماتی در حوزه های اداری و پشتیبانی خلاف قانون است و طبیعتا سازمان های نظارتی از جمله سازمان بازرسی نظارت هاتی لازم را انجام داده اند که خوشبختانه بکارگیری این ینروها در حوزه های اداری به حداقل ممکن رسیده است.

وی تاکید نمود: نه در محاکمه مدیران دانشگاه و نه در قانون شکنی آنها و نه در صدور حکم مدیران دانشگاه اخراج کارگران نقشی نداشته ایم و مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی در اخراج کارگران بیمارستان شهید جلیل یاسوج و بعضی مراکز درمانی استان نقشی نداشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام کرد: آمران بکارگیری نیرو بدون ضابطه و قانون دنبال مقصر جلوه دادن مدیریت فعلی دانشگاه هستند که واقعا ما بخاطر خانواده هایشان تمام کوشش خود را برای جلوگیری از اخراج کرگران بیمارستان شهید جلیل انجام داده ایم.

یزدان پناه ادامه داد: بنا به رای سازمان بازرسی باید حدود 7 میلیارد تومان حقوق و مزایای 240نفر کارگرانی که با این شرایط در بیمارستان شهید جلیل یاسوج بکار گرفته شدند توسط کسانی که اقدام به جذب و بکارگیری نیرو کردند، پرداخت گردد.

کمبود پزشک نداریم

وی با بیان اینکه در مجموع کمبود خاص پزشک در استان نداریم، گفت: هرچند در شهر یاسوج در بخش های آموزشی و درمانی با کمبود بعضی رشته های فوق تخصصی از جمله ریه وجود دارد. همچنین در آذر ماه امسال 43 پزشک متخصص و 7 پزشک فوق تخصص وارد استان شده و بین مراکز درمانی تقسیم شده اند که عمد این پزشکان در شهرهای بزرگ استان شامل یاسوج، دهدشت و گچساران هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه نمود: خوشبختانه طی این مدت بیش از 18 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی از جمله سی تی اسکن 16 اسلایس، ام آر آی بیمارستان شهید جلیل یاسوج، 20 تخت دیالیز برای بیمارستان های استان، 700 میلیون تجهیزات ال دی آر زایشگاه امام سجاد یاسوج، تجهیزات غربالگری بیمارستان شهید رجایی یاسوج به مبلغ چهار میلیارد تومان شامل سونوگرافی، ماموگرافی و آندوسکوپی، ست های جراحی برای بیمارستان شهید جلیل یاسوج به ارزش حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان، اضافه شدن 8 دستگاه آمبولانس بنز 315 با تجهیزات کامل پزشکی برای مناطق کوهستانی و برف گیر، تجهیزات فوق تخصصی عروق، تراکس و جراحی قفسه سینه و تجهیزات پزشکی برای بیمارستان شهدای باشت خریدار شده است.

یزدان پناه مطرح کرد: اولویت ما و مجموعه وزارت بهداشت خدمات بستری و سرپایی است که متاسفانه کلنیک های فعلی یاسوج، دهدشت و گچساران استاندارد نیستند و دارای فضای فیزیکی نامناسب و با کمبود تجهیزات و نیروی انسانی روبروند، مهمترین علت نارضایتی مردم از دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نوبت دهی کلنیک های تخصصی در این سه شهر است که امیدواریم با راه اندازی کلنیک های تخصصی و فوق تخصصی در یاسوج، دهدشت و گچساران طی یک ماه آینده و راه اندازی نوبت دهی تلفنی، اینترنتی و حضوریف تجهیزات کافی و پزشکان مجرب و فضای فیزیکی مناسب بتوانیم رضایت مندی بیماران و همراهان آنها را بدست آوریم.

راه اندازی مرکز درمان ناباروری یاسوج در آینده نزدیک

وی اظهارکرد: در آینده نزدیک مرکز درمان ناباروری در بیمارستان شهید جلیل یاسوج، مرکز غربالگری سرطان در بیمارستان شهید رجایی یاسوج، 20 تخت دیالیز در مراکز درمانی استان، سی تی اسکن و ام آر آی بیمارستان شهید جلیل یاسوج افتتاح و راه اندازی می شوند و فعال شدن 100درصدی این بیمارستان و فعال شدن بیمارستان شهدای باشت را نیز خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در مورد طرح تحول سلامت مطرح کرد: دارای نقاط قوت و ضعف زیادی بوده و است، حمایت از اقشار آسب پذیر و کم دریافت زیرمیزی، واقعی شدن تعرفه ها، کاهش فرانشیز بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاه ها، بهبود هتلینگ بیمارستان ها، جذب نیروی متخصص در مناطق محروم و اختصاص منابع لازم برای خرید تجهیزات پزشکی به مبلغ 80 میلیارد تومان در بیمارستان ها و کلنیک های استان را از نقاط قوت این طرح دانست.

یزدان پناه اعلام کرد: توجه نکردن به مراقبت های اولیه بهداشتی و توجه به درمان، توجه نکردن جدی به آموزش و پزوهش در دانشگاه ها و بوجود آمدن احتیاجهای القایی برای مردم، توجه نشدن به راهنماهای بالینی، در نظر ندریافت منابع پایدار جهت پرداخت هزینه های طرح که بعضا باعث ورشکستگی سازمانهای بیمه گر شد و پزشکان نیز از نقاط ضعف طرح تحول سلامت بوده است. البته با مدیریت دکتتر نمکی مسائل این طرح دیده شده و نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف تا اندازه ای رفع شده است.

راه اندازی مجدد بخش قلب بیمارستان امام سجاد یاسوج

وی گفت: مدتی بود که بُرد دستگاه استفاده شده در آنژوگرافی بخش قلب بیمارستان امام سجاد یاسوج سوخته بود که اخیرا خریداری شده و بخش جراحی قلب، عرق و آنژوگرافی این بیمارستان در آینده نزدیک مجددا فعالیت خود را از سر می گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه نمود: از جمله کمبودها در مراکز درمانی استان، نبود مرکز پزشکی هسته ای و رادیوتراپی محسوس است که خوشبختانه بانک پارسیان هزینه های ساخت فضای فیزیکی این مرکز را قبول نموده و در بیمارستان امام سجاد احداث و ساخته می گردد البته بانک پارسان در سال 94 حدود 30 درصد از کار ساختمان را انجام داده بود. تجهیزات مرکز پزشکی هسته ای بصورت مشارکتی با بخش خصوصی به زودی خردیاری می شوند.

تحصیل 2101 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

یزدان پناه توضیح داد: 2101 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در 27 رشته شامل 5 رشته دستیاری، دو رشته دکترا(پزشکی و دندانپزشکی)، و 13 رشته فوق لیسانس و 10 رشته لیسانس و دو رشته کاردانی مشغول به تحصیل هستند که 59 درصد از این تعداد دانشجو را خانم ها و 41 درصد آقایان تشکیل می دهند.

وی رویکرد پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج براساس آمایش سرزمینی استان بیشتر به سمت رشته های تخصصی و لیسانی و فوق لیسانس و در موارد معدودی دکترا غیرپزشکی است.

دانشکده داروسازی احتیاج کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: یکی از کمبودهای استان نداشتن دانشکده داروسازی است که با توجه به زیرساخت های لازم از جمله گیاهان دارویی، نیروی انسانی و فضاها موجود دنبال و پیگیر اخذ مجور دانشکده داروسازی هستیم.

یزدان پناه گفت: با رایزنی های اجرا شده با شهرداری یاسوج توافق لازم جهت تامین اتوبوس مورد احتیاج دانشگاه علوم پزشکی اجرا شده و به نحو مطلوب در حال اجرا است و مسئله ای در این زمینه نداریم.

وی اعلام کرد: 197 عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حال فعالیت و تدریس هستند و در آینده نزدیک به وسیله آزمون 42 عضو هیئت علمی جدید جذب خواهیم کرد که با جذب این تعداد نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از متوسط کشوری بالاتر می رود.

3653بیمار شبه آنفلوآنزا و فوت 10 نفر در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در مورد شرایط آنفلوآنزا در سطح استان توضیح داد: تعداد کل موارد مشکوک به آنفلوآنزا از اول مهر ماه تا کنون 3653نفر که 56درصد زن و 44درصد مرد بودند که 822 موردبستری شده که از این تعداد 474مورد در بیمارستانهای یاسوج و 257مورد در گچساران و 91مورد در بیمارستان دهدشت بودند.

یزدان پناه گفت: تعداد افراد بستری که نمونه های آنها گرفته شدند 109مورد و از این تعداد 52مورد مثبت شدند که همه آنها نوع H1N1 به جز یک مورد که H3N2بوده و تا کنون 10مورد مرگ از موارد مثبت داشتیم که 5مورد در شهرستان بویراحمد و4 مورد گچساران و یک مورد دهدشت بوده اند.

وی با بیان اینکه تا به امروز 660 مدرسه در این زمینه آموزش دیده اند، توضیح داد: تا کنون نزدیک 6000 عدد کپسول و 50 عدد سوسپانسیون و 100عدد کیت حفاظت فردی و 400عدد ماسک N95در سطح استان توزیع شده و طی هفته اخیر 35مورد بستری در کل استان داشتیم.

یزدان پناه گفت: خوشبختانه با زحمات و کوشش شبانه روزی در حوزه های مختلف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیماری آنفلوآنزا کنترل و مهار شد و هم اکنون خطری وجود ندارد. به مردم توصیه می گردد که اصول مراقبت های اولیه آنفلوآنزا را در مدارس و مناطق مختلف استان رعایت نمایند.

کاهش تراز منفی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

وی مطرح کرد: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج طی 6 ماهه امسال در زمینه معاملات، مناقصات و استعلام ها جزو سازمان های برتر استان انتخاب شد بنابراین چیزی که نقطه ضعف این دانشگاه بود هم اکنون با عملکرد مناسب به نقطه قوت تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید نمود: با سازمان دهی نیروها، جذب نکردن نیروی بدون ضابطه، صرفه جویی در مصارف دانشگاه، اصلاح احکام پرسنل ماهانه یک میلیارد توامان صرفه جویی شد)، تشکیل کمیته های صرفه جویی، راه اندازی تجهیزات و فضاهای فیزیکی جدید باعث شده که تراز منفی دانشگاه علوم پزشکی از 107 میلیارد تومان به 59 میلیارد تومان کاهش پیدا کند.

استخدام 300 نیرو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

یزدان پناه اضافه نمود: براساس موافقت معاونت توسعه وزارت بهداشت با توجه به کمبود جدی نیروهای استخدام پیمانی و قراردادی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تا انتها امسال حدود 300 نفر نیرو به استان تعلق می گیرد.

وی اضافه نمود: 700 تخت بیمارستانی قبل از سال 92 در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت که هم اکنون 1184 تخت بیمارستانی وجود دارد و در سطح استان با کمبودی در این زمینه روبرو نیستیم. تعداد تخت های ویژه در استان از 70 تخت قبل از سال 92 هم اکنون به 144 تخت رسیده و هزینه هر حدود یک میلیارد تومان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام کرد: بیمارستان نرگسی گچساران و بیمارستان لیکک شهرستان بهمئی ابتدای سال 99 افتتاح و به بهره برداری می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 170

به "از ماجرای بکارگیری نیرو در بیمارستان شهید جلیل و شرایط آنفلوآنزا تا متضرر شدن دانشگاه در 2 مقطع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ماجرای بکارگیری نیرو در بیمارستان شهید جلیل و شرایط آنفلوآنزا تا متضرر شدن دانشگاه در 2 مقطع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید