20 فیلم ترسناک شبیه احضار برای دوستداران داستان های فراطبیعی
به گزارش سفر به مالزی، شاید احضار ترسناک ترین فیلم جیمز وان تا به امروز باشد. در همان سال، دنباله فیلم موذی (Insidious)، یکی از ترسناک ترین فیلم ها ساخته شد و ادامه دهنده همان سبک وحشتناک و خلاقانه بود که مو به تن سیخ می کرد و به خوبی دارای بیشتر فاکتور های ایجاد ترس بود.
پیش از این، وان فیلم سکوت مطلق (Dead Silence) را در سال 2007 کار کرد و اولین فیلم او هم به همراه شریک نویسنده اش، لی وانل تهیه شده بود که در سال 2000 اکران شد.
بعد از 8 سال، حالا احضار دارای سه قسمت اصلی، سه فیلم اسپین آف، یک داستان اصلی و یک فیلم ترسناک فولکلور اسپانیایی است که داستان آن هم راستا با احضار است و چندین فیلم مرتبط دیگر با این مجموعه در حال ساخت است. همه آن ها (به جز راهبه) از شخصیت ها، مفاهیم و مضامین خاص و مشترکی برخوردار هستند. عناصر متداول این فیلم ها شامل یک فرد جن زده، ایمان و افراد تسخیر شده است که به طور کلی ساختار یک فیلم ماوراءالطبیعه و ترسناک را تشکیل می دهند و بسیار جذاب هستند.
تعدادی فیلم دیگر هم وجود دارد که این عناصر مشترک را با جهانی فیلم های احضار دارا هستند.
1. وحشت در امیتیویل (The Amityville Horror)
- کارگردان: استوارت روزنبرگ
- بازیگران: جیمز برولین، مارگوت کیدر، راد اشتایگر
- سال انتشار: 1979
- امتیاز راتن تومیتوز: 30 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.2 از 10
یک فیلم وحشتناک متعلق به دهه 70 که بسیار شبیه احضار است. این دو فیلم از نظر سبک کاملا شبیه به هم هستند و قطعا این فیلم بر احضار تأثیر گذار بود. یک هم پوشانی بصری و جوی وجود دارد اما جایی که وحشت در امیتیویل از تب وتاب می افتد، داستان احضار آغاز به اوج دریافت می کند. داستان امیتیویل با تمرکز بر اینکه چگونه این آشفتگی های غیرقابل توصیف، سلامت عقل خانواده لوتز را از بین می برد، کندتر و کندتر می گردد.
مانند بسیاری از آثار کلاسیک ترسناک، هر چه کمتر از عنصر ترس بدانیم بیشتر می ترسیم و چیزهای ناشناخته ترسناک تر هستند. اد و لورین وارن در زندگی واقعی از خانه لوتز دیدار کردند. به این موضوع به طور خلاصه در آغاز احضار 2 اشاره شده بود. شاید یک فرد بتواند بین تماشای احضار 1 و احضار 2، وحشت در امیتیویل را ببیند و در این صورت تماشای احضار 2 برای او هیجان انگیز و ترسناک تر خواهد بود.
2. ماورا (The Beyond)
- کارگردان: لوسیو فولکی
- بازیگران: سینیزیا مونرال، لوسیو فولکی، کاتریونا مک کال
- سال انتشار: 1981
- امتیاز راتن تومیتوز: 67 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.8 از 10
اولین فیلم از سه گانه دروازه های جهنم به کارگردانی لوسیو فولکی در این فهرست که یک اثر وحشتناک، عرفانی و کاملا وحشیانه است و بیش از یک دوره زمانی مشترک با احضار دارد . در این کار شاهد تکنیک های فیلم برداری، پالت رنگی زیبا و مرگ و میر زیادی هستیم که به شیوه یک فیلم ترسناک ایتالیایی ایجاد شده است. داستان فیلم کمی چرک و درباره زنی جوان با بازی کاتریونا مک کال، وارث یک هتل تسخیر شده در لوئیزیانا است. کارکنان مشغول تعمیر و راه اندازی هتل هستند تا اینکه یک روانی نابینا تاریخچه تاریک حضور شیطانی در این مکان را که موجب مرگ افراد زنده می گردد، برای آن ها توضیح می دهد. این اثر فیلم بی نقصی نیست و تدوین های عجیب و غریبی دارد، اما به هر حال برای طرفداران این ژانر، ترسناک محسوب می گردد. ماورا در به تصویر کشیدن وحشت و ترس، تسخیر، ارواح و حتی مصلوب شدن افراد، به خوبی عمل می کند. این همه کشتار در فیلم قطعا بی فایده نیست، چرا که هر صحنه فیلم را به نتیجه ای تکان دهنده، سورئال و رضایت بخش ختم می کند. جلوه های عملی و ریتم مناسب فیلم هم به حفظ ارزش این اثر کلاسیک یاری می نمایند.
3. سکوت مطلق (Dead Silence)
- کارگردان: جیمز وان
- بازیگران: رایان کوانتن، امبر والتا، جودیث آنا رابرت
- سال انتشار: 2007
- امتیاز راتن تومیتوز: 21 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.2 از 10
یکی از فیلم های کم ارتباط از لحاظ موضوعی با احضار در این لیست که در آن، ماری شاو (جودیت رابرتز) و عروسک های ترسناکش مانند نمونه اولیه اشخاص شروری هستند که در دو فیلم احضار و توطئه آمیز حضور دارند. این فیلم، داستان یک خانه تسخیر شده نیست، بلکه یک شهر طلسم شده را نشان می دهد که در آن قتل های مرموزی اتفاق می افتد. جیمی اشن (رایان کوانتن) در حالی که توسط کارآگاه لیپتون با بازی دونی والبرگ تحت تعقیب قرار می گیرد، به دنبال قاتل همسرش است. سکوت مطلق محصولی متناسب با زمان خودش و دارای فیلتری آبی رنگ و ویرایشی بوده که یادآور مجموعه فیلم اره است و به خوبی حال و هوای آن را زنده می کند، چرا که جیمز وان ساخت اره را بر عهده داشت. هسته ماوراءالطبیعه ماجرا، روح قاتل و سبک وان، همه نشان از این دارد که او و نویسنده همکارش، لی وانل، توانایی بالایی در این ژانر فرعی دارند.
4. از شر شیطان نجاتمان بده (Deliver Us From Evil)
- کارگردان: اسکات دریکسون
- بازیگران: اریک بانا، ادگار رامیرز، اولیویا مان
- سال انتشار: 2014
- امتیاز راتن تومیتوز: 29 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.2 از 10
این فیلم بیش از هر فیلم دیگری، از ایمان مسیحیت مانند جادویی سفید در برابر نیروهای تاریک استفاده می کند. پیش فرض این است که شیطان می تواند مانند ویروسی افراد را آلوده کند و توانایی شیوع خود از فردی به فرد دیگر را دارد و تنها راه درمان، استفاده عرفانی از ایمان است. فیلم که رفته رفته ترسناک تر می گردد، توسط جری بروکهایمر کارگردان دزدان دریایی کارائیب ساخته شده است. فیلم پر از جن گیری و شیشه های شکسته و صحنه های مبارزه با شیطان است. بازیگران ستاره، صحنه های ترسناک مؤثر، داستان عاشقانه خانوادگی و تصویر ایمان چیزی است که این کار را با فیلم های دیگر این لیست گره می زند. این فیلم مانند احضار بر اساس یک داستان واقعی است اما خوب یا بد، اثری کاملا متفاوت تر از احضار و با بودجه ساخت زیاد است.
5. دکتر اسلیپ (Doctor Sleep)
- کارگردان: مایک فلانگان
- بازیگران: ایوان مک کروگر، ربکا فرگوسن
- سال انتشار: 2019
- امتیاز راتن تومیتوز: 78 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10
در نگاه اول، به نظر می رسد ماهیت روان شناختی آثار استیون کینگ مانند درخشش و دکتر اسلیپ با وحشت شیطانی جهان تسخیر شده احضار متفاوت است. دکتر اسلیپ داستان تسخیر را که با یک پدیده روانی ترکیب شده، تعریف می کند. در این فیلم، اشباح، تسخیر و عرفان، صورت تازه ای به خود می گیرند که احساس می گردد آن مضمون یاری رسانی مسیح برای از بین بردن مسائل که از دهه 70 میلادی در فیلم ها نبود، بازگردانده شده است.
دنی تورنس (با بازی ایوان مک گرگور) در این فیلم بازی می کند که اکنون مردی بزرگسال است که با اعتیاد کنار آمده و از دوران کودکی آسیب زننده خود بهبود یافت. او در طول زندگی از لحاظ روانی با افراد و اشخاص مشکل داشت و حالا هم به یک دوست جدید که به نظر تهدیدی فرازمینی است شک می کند. داستان ترکیبی از فیلم درخشش استنلس کوبریک و مجموعه کتاب پادشاه اسلیپ است که هر دو توسط استیون کینگ نوشته شده اند. این اثر، یک فیلم انسان محور مانند احضار: شیطان مرا وادار کرد است و برداشت های نهایی فیلم و طبیعت ماوراءالطبیعه داستان، آن را بیشتر به یک کار مشابه جهانی احضار تبدیل می کند.
6. جن گیری امیلی رز (The Exorcism of Emily Rose)
- کارگردان: اسکات دریکسون
- بازیگران: جنیفر کارپنتر، لورا لینی، تام ویلکینسون
- سال انتشار: 2005
- امتیاز راتن تومیتوز: 44 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.7 از 10
یک فیلم ترسناک عالی که همان زمینه و طرح دادگاهی احضار 3 را دارد اما زمان کافی را برای بسط دادن و تکمیل داستان خود اختصاص نمی دهد. دومین فیلم از سه فیلم اسکات دریکسون در این لیست و به طور کلی دومین فیلم بلند سینمایی وی، دقیقا درباره خود عنوان فیلم است. بازی جنیفر کارپنتر در نقش امیلی رز، زن جوانی که آرام آرام توسط یک موجود ماورا طبیعی تسخیر می گردد، فوق العاده است. پدر مور (تام ویلکینسون) برای یاری به جن گیری فراخوانده می گردد و پس از آن دادگاهی پیرامون حوادث ناخوشایند بعدی شکل می گیرد که در آن ایمان و اعتقاد به یک عامل اصلی درباره بی گناه یا مقصر دانستن پدر تبدیل می شوند. این فیلم، مانند فیلم بعدی در لیست، به لطف تصاویر حیرت انگیز (مانند خوردن عنکبوت توسط امیلی یا پیچیدن به زیر تخت)، تا حدودی شما را جذب می کند اما بیشتر این جذابیت به خاطر عملکرد عالی کارپنتر است. در زمینه فیلم های مربوط به تسخیر و جن گیری، به نظر فقط فیلم جن گیر است که در سطح بالاتری نسبت به این اثر قرار می گیرد.
7. جن گیر (The Exorcist)
- کارگردان: ویلیام فریدکین
- بازیگران: لیندا بلیر، الن برستین، جیسون میلر
- سال انتشار: 1973
- امتیاز راتن تومیتوز: 83 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 8 از 10
جن گیر یکی از مشهورترین فیلم های ترسناک است. این فیلم به خاطر به تصویر کشیدن تسخیر و جن گیری از زن جوانی به نام ریگان مک نیل (لیندا بلر)، برای هر مخاطب از هر نسلی ترسناک است. این فیلم به همراه وحشت در امیتیویل و ماورا، احتمالا اصلی ترین تأثیر را در ساخت فیلم احضار داشته اند اما تأثیر جن گیر در کل ژانر ترسناک بسیار مشهود است و زبان سینمایی نحوه ساخت فیلم های جن گیری را اساسا تغییر داد. حتی پس از دهه ها ساخت فیلم هایی که جن گیر در تولید آن ها تأثیرگذار بوده و حتی پس از حضور چشم گیر گرافیک رایانه ای، هنوز ترس نامحدود و دردآوری در این فیلم و ساختار آن وجود دارد. انتشار نسخه مخصوص کارگردان فیلم در سال 2000 به ترس فیلم اضافه نمود. حال چه اکران سینمایی باشد و چه نسخه کارگردان، این فیلم اثری است که همه طرفداران این ژانر باید ببینند. موسیقی، نورپردازی و تدوین کار، 50 سال بعد از پخش، هنوز مورد احترام و تقلید قرار می گیرد. فیلمی کاملا باورنکردنی که صرف نظر از ژانر، همه نمی توانند از نظر بصری و شدت هیجان و تأثیرگذاری با آن کنار بیایند.
8. جن زدگی در کانکتیکات (The Haunting in Connecticut)
- کارگردان: پیتر کورنول
- بازیگران: کایل گارنر، ویرجینیا مدسن
- سال انتشار: 2009
- امتیاز راتن تومیتوز: 17 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 5.9 از 10
یک فیلم معاصر به سبک وحشت ایتالیایی که مانند فیلم سوسپیریا رمزآلود و مهیج است. تکنیک های مدرن فیلم برداری و تدوین، به فیلم جلوه و احساس به روزتری می بخشد اما اساس این فیلم بر پایه مفاهیم کلاسیک ترسناک ایتالیا بنا شده است. فیلم در فلش بکی نشان می دهد که خانواده کمپل به خانه جدیدی نزدیک مرکز پرتودرمانی نقل مکان کردند، زیرا پسر آن ها در آن جا تحت درمان ویژه ای قرار گرفته بود. ویرجینیا مادسن و کایل گالنر قلب این داستان خانوادگی هستند که به عنوان یک مادر و پسر، در باتلاقی مرگ بار غرق می شوند. رمز و راز پیرامون حوادثی که در فیلم به وجود می آید، جذاب و دلهره آور است. اگرچه دلیل و چرایی این که چرا این حوادث اتفاق می افتد تا حدودی بدون پاسخ مانده است.
9. موروثی (Hereditary)
- کارگردان: آری آستر
- بازیگران: تونی کالت، الکس ولف، میلی شاپیرو
- سال انتشار: 2018
- امتیاز راتن تومیتوز: 89 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10
این یک فیلم درباره یک خانواده و یک فرقه است. این فیلم مربوط به فقدان، آسیب دیدگی روحی و انتظارات لکه دار شده است. آری آستر با اکران موروثی در سال 2018 رسما وارد عرصه فیلم های ترسناک شد. بازی تونی کالت به عنوان مادر داغ دار خانواده ای که درگیر مرگ است به عنوان یکی از بهترین بازی های یک بازیگر در ژانر ترسناک شناخته می گردد، اجرایی که کاملا مستحق نامزدی اسکار بود. سبک فیلم موروثی کمی منعطف است و مطابق با فرمول ها و ساختارهای سنتی فیلم های جهانی احضار نیست و مضامین فیلم های فرقه ای را به یک فیلم ترسناک دلهره آور گره می زند. الگوها، سرنخ ها و فرم نگاری موجود در فیلم بسیار عالی است و در صورت مشاهده چندباره فیلم به نکات جدیدی دست می یابید که این کیفیت خوب به لطف برنامه ریزی و اجرای هوشمندانه نویسنده و کارگردان، آری آستر، به وجود آمد و حتی اگر تمام گره های داستانی موروثی را بدانید، باز هم از چشم نمی افتد.
10. خانه کنار قبرستان (The House by the Cemetery)
- کارگردان: لوسیو فولکی
- بازیگران: جیووانی فرتزا، کاترین مک کال، پائولو مالکو
- سال انتشار: 1981
- امتیاز راتن تومیتوز: 45 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.2 از 10
این فیلم دومین و آخرین پروژه سری فیلم دروازه های جهنم است. فیلمی وحشتناک، پریشان و کلاسیک و ایتالیایی که توسط استاد ژانر ترسناک لوسیو فولکی ساخته شد. تکنیک های فیلم برداری، تدوین و مدت زمان فیلم مانند احضار است اما خشونت و خون ریزی آن مانند فیلم ماورا به بیشترین حد ممکن می رسد. شخصیت های فیلم از این که چه کسی این قتل ها را انجام می دهد ناآگاه هستند و نمی دانند چگونه جلوی آن را بگیرند. فیلم، انسجام و فانتزی کم تری نسبت به فیلم ماورا دارد اما لحن و سبک بصری به گونه ای است که می توان آن را جز کارهای خوب این ژانر محسوب کرد.
11. موذی (Insidious)
- کارگردان: جیمز وان
- بازیگران: پاتریک ویلسون، لین شای، لی وانل
- سال انتشار: 2010
- امتیاز راتن تومیتوز: 66 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.8 از 10
سری فیلم توطئه آمیز سه سال قبل از احضار در سینماها اکران شد. جیمز وان و لی وانل در این فیلم برای اولین بار با پاتریک ویلسون همکاری کردند. فیلم، داستان خانواده لمبرت را روایت می کند که پس از انتقال به خانه جدید، با وقایع غیرقابل پیش بینی و ترسناکی روبه رو می شوند. آن ها با تغییر خانه، دوباره امیدوار شدند تا از مسائل خود فاصله بگیرند اما این اتفاقات ماوراءالطبیعه به خانه جدید هم منتقل شدند. در این زمان آن ها تصمیم می گیرند که از یک فرد حرفه ای در این زمینه یاری بگیرند و به سراغ تیمی از محققان ماوراءالطبیعه می فرایند تا به یاری آن ها به مبارزه با نیرو های پلیدی که خانواده را مورد آزار و اذیت قرار می دهند بپردازند.
توطئه آمیز دارای نورپردازی رنگارنگ و صحنه های شوکه نماینده و ترسناک است. گرچه از نظر بصری با احضار متفاوت است اما با همان فرمول ساخته شده و دارای محققان ماورا الطبیعه، مسائل روان شناختی و یک داستان عاشقانه خانوادگی است. احضار 2 هم به لطف تدوین رنگی جذاب تر، محله های تنگ و صحنه های روانی، کاملا مشابه فیلم توطئه آمیز است و هر دو اثر از نظر هیجان بصری قوی هستند. جالب اینجاست که قسمت بعدی توطئه آمیز را خود پاتریک ویلسون کارگردانی کرد.
12. در تاریکی (Lights Out)
- کارگردان: دیوید سندبرگ
- بازیگران: ترزا پالمر، گابریل بیتمن، ماریا بلو
- سال انتشار: 2016
- امتیاز راتن تومیتوز: 76 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.3 از 10
طرفداران این ژانر، در فیلم در تاریکی شاهد ترس فراوان، اسرار و به طور کلی وحشتی مرگ بار هستند. اولین اثر دیوید سندبرگ، در مقایسه با احضار، مدرن تر است اما همان فاکتورهای مشابه را با استفاده خلاقانه از تکنیک های ترساندن ارائه می دهد. مضمون فیلم هم دقیقا درباره موجودی است که در خفا وجود دارد. چیزی که باعث متمایز شدن این اثر می گردد این است که در این جا هیچ متخصصی نیست که در امور ماوراءالطبیعه به یاری بیاید. خانواده داستان، خودشان باید به خودشان یاری نمایند و مسئله را حل نمایند. اثری پر از روابط و عناصر بصری که بیننده را با تاریکی ترسناکی همراه می کند.
13. آکیولوس (Oculus)
- کارگردان: مایک فلانگان
- بازیگران: کارن گیلان، کیتی ساچوف
- سال انتشار: 2013
- امتیاز راتن تومیتوز: 74 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.5 از 10
آکیولوس بدون شک بهترین فیلم ورلد وست اینترتینمنت است. این شرکت قبل از ساخت بازی جرالد و جن گیری خانه هیل، آکیوپولوس به کارگردانی مایک فلاناگان را تولید کرد. فیلم، داستانی درباره خانواده ای است که توسط شیطانی قدرتمند مورد آزار قرار می گیرند که از آینه ای عتیقه بیرون می آید. داستان در دو زمان مختلف و در مکانی ثابت نقل می گردد و به صورت همزمان به هر دو بازه می پردازد و تلاش های افراد برای مقابله با آینه نفرین شده را به نمایش می گذارد. مخاطبان با دو کودک روبرو می شوند که از گذشته مرتبط با شیاطین خود، ضربه روحی خورده اند و حالا بار دیگر با این موضوع درگیر شده اند اما این بار با تکیه بر تجربه گذشته خود عمل می نمایند. این فیلم اثری است که از همان ابتدا مخاطب را با ترس و دلهره همراه می کند.
14. ارواح خبیثه (Poltergeist)
- کارگردان: توب هوپر
- بازیگران: هثر روک، دومینیک دان، جوبث ویلیامز
- سال انتشار: 1982
- امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10
داستان خانه ای تسخیر شده، اثری از استیون اسپیلبرگ و توب هوپر که پر از تنش است. این تنها فیلم ترسناک در این لیست است که افراد در هر سنی را به وجد می آورد. ارواح به خانه یک خانواده حومه شهر حمله می نمایند و آن ها برای یاری، با یک محقق روانی تماس می گیرند، درست مانند احضار. کریگ نلسون و جو بث ویلیامز نقش پدر و مادر جذابی را بازی می نمایند که عشق آن ها به یک دیگر و خانواده شان در سراسر فیلم مشهود است. زلدا روبنشتاین دوست داشتنی نقش تانگینا را بازی می کند، واسطه ای که برای یاری به خانواده فرلینگ می آید و از طریق صدای آرام و خش دار خود، ورد هایی نمادین را زمزمه می کند. آنچه ارواح خبیثه را از احضار متمایز می کند، عدم وجود نشانه ای از دین داری در فیلم است. هیچ کشیشی وجود ندارد و هیچ صلیبی به سر شخصیت ها فشرده نمی گردد. این فیلم به هر گونه ای که باشد، امتحان خود را پس داده و به واسطه انتقال مناسب ترس، از بهترین های این ژانر است.
15. تسخیر (The Possession)
- کارگردان: اول بورندال
- بازیگران: جفری مورگان، ناتاشا کالیس، کایرا سدویک
- سال انتشار: 2012
- امتیاز راتن تومیتوز: 39 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 5.9 از 10
این فیلم که نباید با فیلم تکرار نشدنی تسخیر اثر آندری زولاوسکی اشتباه گرفته گردد، داستانی است بر اساس یک روایت واقعی درباره خانواده ای که تسخیر جعبه ای می شوند که توسط دیباک استفاده می شد، موجودی در فرهنگ عامیانه یهود که در بدن اشخاص حلول می کند. این فیلم با بازی های قدرتمند جفری دین مورگان، کیرا سدگویک و ناتاشا کالیس جوان، ترس بی نظیری را به بیننده منتقل می کند و موجب جذب او می گردد. تصاویر این فیلم از لحاظ دیداری، بیشتر تیره و خاکستری و در این طیف رنگی هستند، بر خلاف تم رنگی سفید و قهوه ای و قرمز احضار. موضوع سنتی یهودی فیلم، این فرصت را برای ماتیسیاهو، موسیقیدان عبری، ایجاد می کند تا به عنوان یک خاخام جوان و جن گیر در این اثر ظاهر گردد. این پروژه به عنوان داستان ترسناکی که نه تحت تأثیر قدرت مسیح، بلکه قدرت ایمان، فرایند خود را پیش می برد، تا حدودی تازه و بدیع است.
16. درخشش (The Shining)
- کارگردان: استنلی کوبریک
- بازیگران: جک نیکلسون، شلی دوال
- سال انتشار: 1980
- امتیاز راتن تومیتوز: 84 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 8.4 از 10
درخشش اثری که در استفاده از رنگ، فیلم برداری و خصوصیات روانی از رمان استیون کینگ الهام گرفته و داستان خانواده تورنس را در طول اقامت در هتلی نقل می کند. این کار به هیچ وجه ترس موجود در داستان های ترسناک مدرن خانه های تسخیر شده را ایجاد نمی کند اما در فرایند ایجاد آرام تنش تا حصول نتیجه، یک کلاس عالی در کارگردانی این ژانر است. تفاوت ظریف شخصیت پردازی از طریق دیالوگ، استفاده از رنگ برای ایجاد خلق و خو و موسیقی تلخ، به ایجاد یک لحن و تنش منحصر به فرد برای فیلم یاری کرده است تا جایگاهی برای خود در میان فیلم های ترسناک کلاسیک درست کند. بازی جک نیکلسون در نقش مردی که روح او فرسوده شده، در کنار بازی شلی دووال در نقش زنی که ذهن و روان خود را از دست داده، تحرک و پویایی در فیلم ایجاد می کند که تقریبا نقطه مقابل عشقی است که در داستان احضار ریشه دواند. این فیلم حتی بدون تحسین استیون کینگ هم پیروز است، زیرا وی از این کار بیزار است و تصمیم دارد مینی سریال خود را بر اساس رمان درخشش بسازد.
17. شوم (Sinister)
- کارگردان: اسکات دریکسون
- بازیگران: ایتان هاوک، جیمز رانسون
- سال انتشار: 2012
- امتیاز راتن تومیتوز: 63 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.8 از 10
اخیرا در تحقیقی که توسط گروهی از محققان انجام شد، شوم از نظر علمی به عنوان ترسناک ترین فیلم تمام دوران انتخاب شد. به معنای واقعی کلمه، این فیلم به نسبت همه فیلم های ترسناک دیگر، قلب افراد را بیشتر به تپش می اندازد. سومین و آخرین فیلم اسکات دریکسون در این لیست، داستان یک نویسنده و خانواده اش را بعد از نقل مکان به خانه ای که محل کشتار یک خانواده دیگر بوده دنبال می کند. این نویسنده، الیسون اسوالت (ایتان هاوک) امیدوار است با کشف رمز و راز قتل های وحشتناکی که در خانه جدیدش رخ داده است، از آن ها در کتابش استفاده کند و شهرت از دست رفته خود را بازیابی نماید. باقی بازیگران، زیاد معروف نیستند و شاید در کنار ایتان هاوک فقط بتوان به جیمز رانسون اشاره کرد که نقش یک معاون جذاب را بازی می کند. روایت فیلم، خیلی درباره حوادث ترسناک نیست، بلکه درباره خود شخصیت اصلی است. این فیلم در مقایسه با حرارت و گرمای داستان احضار چندان جالب نیست اما وجود صحنه های ترسناک شوکه نماینده و استفاده بی نظیر از آیتم های فراطبیعی، شوم را به یکی از بهترین فیلم های ترسناک قرن 21 تبدیل کرده است.
18. دریافت دبورا لوگان (The Taking of Deborah Logan)
- کارگردان: آدام رابیتل
- بازیگران: جیل لارسون ، آن رمزی، مایکل انگ
- سال انتشار: 2014
- امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6 از 10
یک فیلم محبوب در میان دریای فیلم هایی که با دوربین روی دست و تصویری پر تحرک ضبط شده اند. این فیلم به همان اندازه که ترسناک است، غم انگیز هم هست. خط داستانی درباره یک فیلم مستند درباره مبارزه یک زن مسن با بیماری آلزایمر است. دبورا که جیل لارسون به خوبی نقش او را بازی کرده، از یک فرد فراموش کار به یک انسان ترسناک تبدیل می گردد و گروه مستند و دختر دبورا، سارا، کم کم نسبت به امنیت خود احساس ترس می نمایند و در طول گذر زمان فیلم، این دگرگونی دبورا بیشتر و بیشتر می گردد. جیل لارسون سزاوار پیوستن به افرادی است که بهترین اجراهای کلاسیک ترسناک را داشته اند، مانند تونی کولت، لیندا بلر، جک نیکلسون، شلی دووال و جیمی لی کرتیس.
سبک تصویربرداری فیلم کاملا با تصویربرداری ثابت احضار متفاوت است اما رنگ ها و نور، مفاهیم فیلم را به صورت ساده نشان می دهند. نحوه تصویربرداری این گونه فیلم ها پاشنه آشیل و محدودیت این ژانر است اما باید در نظر بگیریم که تصاویر توسط یک گروه مستند واقعی کار می شوند، بنابراین کمی سینمایی تر از آب درمی آیند.
19. ورونیکا (Veronica)
- کارگردان: پاکو پلاتزا
- بازیگران: ساندرا اسکاسنا، کلودیا پلیسر، ایوان چاورو
- سال انتشار: 2017
- امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.2 از 10
این فیلم ترسناک اسپانیایی، داستان دختر جوانی به نام ورونیکا را روایت می کند که پس از امتحان کردن یک بازی تخته ای با دو دوستش، گرفتار یک روح می گردد. ورونیکا (ساندرا اسکاسنا) باید راه خود را پیدا کند تا خانواده اش را از عذاب این روح مرموز نجات دهد. ورونیکا از نظر بصری متمایز است و تصاویر خلاقانه ای از لحاظ نورپردازی در آن وجود دارد. این فیلم با بازی چهار بازیگر جوان دنبال می گردد و هم چنین یک یا دو سکانس به یادماندنی با حضور راهبه ای دارد که به خاطر ندیدن کارهای وحشتناک روح های اطرافش، خود را کور کرد. از آن جا که در ابتدای فیلم، تصاویری از نتیجه نهایی نمایش داده می گردد، اندکی از تنش کم می گردد اما هنوز دلهره آور است، مخصوصا با این پیش فرض که این کار بر اساس یک گزارش اداره پلیس در سال 1991 و طبق یک داستان واقعی ساخته شده است.
20. ما هنوز اینجاییم (We Are Still Here)
- کارگردان: تد گوگهگان
- بازیگران: لیسا ماری، باربارا کرامپتون، اندرو سنسنیگ
- سال انتشار: 2015
- امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 5.7 از 10
فیلمی ملودرام، شبح وار و وحشتناک که می تواند با احضار رقابت کند. این کار با بازی باربارا کرامپتون، داستان یک خانواده را پس از نقل مکان آن ها به یک خانه جدید در یک شهر کوچک دنبال می کند. آن ها دوستان شان را برای اجرای یک نمایش دعوت می نمایند و شیطانی را که بیش از یک قرن در آن جا دفن شده بود، بیدار می نمایند. این فیلم بیش از هر فیلم ترسناک دیگر قرن بیست و یکم، از فیلم هایی که موضوع آن ها مکان های تسخیر شده است، الهام می گیرد. تنها در اواخر فیلم است که تفاوت ها رقم زده می گردد. فضا و جو داستان، محیط دهه 70 و تکنیک های کلاسیک فیلم برداری، این پروژه را به اثری ترسناک و هیجان انگیز بدل می کند.
منبع: Collider
منبع: دیجیکالا مگ