فردو در روزهای آینده به حداکثر ظرفیت خود می رسد، سفر بازرسان به ایران برای راستی آزمایی

به گزارش سفر به مالزی، ایسنا نوشت: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: از بازرسان آژانس هنگام خوراک دهی و جمع آوری محصول در فردو دعوت شد و قرار است فردا بازرسان به اینجا (فردو) بیایند تا نمونه گرفته شده را ببینند و راستی آزمایی کنند.

فردو در روزهای آینده به حداکثر ظرفیت خود می رسد، سفر بازرسان به ایران برای راستی آزمایی

بهروز کمالوندی صبح روز شنبه پس از بازدید خبرنگاران از تاسیسات غنی سازی فردو در نشست خبری اظهار کرد: تا به حال سه گام برداشته شده بود که بنا به دستور رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به 1044 سانتریفیوژ در این سایت گاز UF6 تزریق گردد و امروز دیدید که این ماشین ها فعال هستند و محصول آنها نمونه گیری شده است.

کمالوندی اظهار کرد: از 15 آبان گام چهارم اعلام شد و به سازمان دستور داده شد در این رابطه و همان طور که انتظار می رفت کاری که چند روز طول می کشد در کمتر از یک روز انجام شد.

وی ادامه داد: قرار بود تا 15 سال در فردو مواد هسته ای نباشد اما این کار با انتقال یک سیلندر از نطنز به فردو انجام شد که حدود 2 تن گاز منتقل شد. ما در این سال های اخیر کار غنی سازی روی پسماندهای باقی مانده از جریان غنی سازی را بهینه کردیم و به جز غنی سازی مستقیم با مواد اولیه از پسماندها هم اورانیوم غنی شده گرفتیم. الان 25 تن از آنها را داریم که 2 تن آن به فردو منتقل شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی توضیح داد: مرکز ملی خلاء، مرکز کنترل و استانداردسازی مواد و مرکز تولید ایزوتوپ پایدار از مسیرهای غیر سانتریفیوژی را به علاوه عملیات غنی سازی اکنون در سایت فردو داریم. فردو در بخش غنی سازی دو بال دارد که یک بال آن فعال است و در بال دیگر سانتریفیوژها جمع آوری شده است اما باید بگویم اگر قرار باشد در بال دیگر سانتریفیوژ بیاید دیگر از نسل اول نیست و حتما از ماشین های پیشرفته خواهد بود.

وی گفت: دو آبشار 174 تایی را قرار نیست به آنها اورانیوم تزریق کنیم بلکه مخصوص ایزوتوپ پایدار هستند که از روش های ارزان است.

کمالوندی اظهار کرد: فردو طی روز های آینده به حداکثر ظرفیت خود خواهد رسید. با آمدن فردو به 9500 سو می رسیم که نسبت به ظرفیت قبل از برجام دیگر فاصله ای باقی نمی ماند. از الان زمان به نفع ماست.

وی تاکید کرد: ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده است و بنا نداشت تعهداتش را انجام ندهد اما با توجه به اینکه توازن اجرای تعهدات به هم خورده بود ناچار به انجام این اقدامات شدیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: امیدواریم به گام های دیگر نیاز نباشد و طرف های مقابل تعهدات و اقدامات شان که متعهد شده اند را انجام دهند. آن چه مربوط به سازمان انرژی اتمی است چه در زمان مذاکرات و چه اجرای برجام و چه هم اکنون، کارها در زمان مناسب خود اجرا شده است.

وی گفت: روز یکشنبه مرحله بتن ریزی بوشهر را برای واحد 2 نیروگاه داریم و این کار حداقل دو سال زمان می برد. بوشهر و مرکز نظام ایمنی که مثل آتش نشانی است مورد تحریم قرار گرفت اما با این وجود در این زمینه هم گام های خوبی برداشته شده است و انشاءالله تا 1404 به مدار می رسد و دو سال بعد واحد 3 راه اندازی خواهد شد.

کمالوندی درباره ممانعت سازمان از ورود یک بازرس آژانس و لغو اعتبارنامه این فرد گفت: این مسائل به آژانس اطلاع داده شد و این به خاطر آن بود که این فرد یا آغشته به مواد است یا موادی همراهش است و گزارشی به اژانس دادیم و در آژانس هم مطرح شد و به نظر ما اعضا متوجه شدند. چون گزارش ما منطقی و مستدل بود و اسناد و فیلم هایی داریم که اثبات می کند استدلال ما را.

وی افزود: عده ای خواستند سوءاستفاده کننند که بگویند ایران پایبند به مصونیت بازرسان نیست، اما ما گزارشی کاملا حقوقی و مستدل ارائه کردیم. ما گفتیم بر اساس پادمان، مصونیت محدودیت دارد و برای استفاده های شخصی نیست و فقط به منظور انجام ماموریت است. نمی گردد در این رابطه یک طرفه مساله را دید و مقررات تاکید دارد که نمی توان از مصونیت ها سوءاستفاده کرد.

این مقام سازمان انرژی اتمی گفت: به دلیل تجربیات تلخ خرابکاری ها در صنعت هسته ای سیستم کنترلی قوی داریم که این نوع اتفاقات را کنترل می کند و بخشی از این نوع کنترل ها را به آژانس هم توضیح دادیم.

وی درباره برنامه کشور برای رسیدن به 190 هزار سو با بیان اینکه توان ما از این سطح هم فراتر است، گفت: با برنامه های فعلی حداقل 252 هزار سو برای ما صد در صد ممکن است اما تا یک میلیون سو هم بسته به پیشرفت ماشین های سانتریفیوژ ها امکان پذیر است. گام سوم با سرعت دادن به ماشین های جدید کمی دست ما را باز می کند اما رسیدن به یک میلیون سو کاملا به این ماشین ها بستگی دارد. الان بالای 500 کیلو ذخیره سوخت داریم اما اینها را باید به سوخت نیروگاهی تبدیل کنیم. برای بوشهر سوخت فعلا داریم. برای تولید سوخت نیروگاهی بخشی از راه را رفتیم اما تکنولوژی ما نیاز به تکامل دارد و همزمان اینها را باید پیش ببریم. در چند سال آینده انشاءالله تولید کنننده سوخت نیروگاهی هم خواهیم بود.

وی گفت: تکنولوژی که ذخایر جمع آوری شده را به سوخت نیروگاهی باید تبدیل کند در حال تکمیل است و در چند سال آینده در این باره خبرهای خوبی خواهیم شنید.

وی تاکید کرد: این مرحله، گام آخر نیست ولی امیدواریم طرف مقابل به راه بیاید و به خودش بیاید. در عین حال گام های ایران فقط فنی و هسته ای نیست. کشورهای غربی حق را به ما می دهند. اما برای اجرای تعهداتشان عذر و بهانه می آوردند. این گام ها برای آن است که آنها را متقاعد کنیم برگردند و اگر برگردند می توان از این گام ها برگشت.

کمالوندی با بیان اینکه نمی دانیم گام های بعدی چه خواهد بود، افزود: درباره گام چهارم تا چند روز قبل هم خودمان نمی دانستیم چه خواهد بود البته پیشنهادات را ما ارائه کرده بودیم و حداقل 15 پیشنهاد داشتیم. الان به جایی رسیدیم که صنعت هسته ای محدودیت ها را کنار گذاشته است.

معاون صالحی اظهار کرد: این برنامه را داریم که نسل اول سانتریفیوژ را از رده خارج کنیم. در بلندمدت ماشین های ما از نسل اول نخواهد بود و اینکه کدام ماشین ها به تولید انبوه برسد به تصمیم فنی و سیاسی کشور بازمی گردد.

در حال تکمیل....

310310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 21

به "فردو در روزهای آینده به حداکثر ظرفیت خود می رسد، سفر بازرسان به ایران برای راستی آزمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فردو در روزهای آینده به حداکثر ظرفیت خود می رسد، سفر بازرسان به ایران برای راستی آزمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید